Var får man tag i en 12volts cirkulationspump till pannan

Göran.W
Prima virke

Var får man tag i en 12volts cirkulationspump till pannan

Inlägg av Göran.W »

Som rubriken säger så söker jag efter en cirkulationspump som drivs med 12volt till pannan.
Det finns pumpar som ser ut som en vanlig 230volt som drivs med 12volt men var hittar inte det någon stans nu så klart.

Göran
"Ge mig vilken miljögodkänd panna som helst och jag kan elda den så förbannat dåligt så den inte ens skulle bli i närheten av miljögodkänd, det är en konst att elda ved pannor rätt"
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Göran.W
Prima virke

Inlägg av Göran.W »

Hej och tack för svaret.
Tyvärr är det inte en sån jag söker.
Den typen jag söker ska se exakt likadan ut som en vanlig 230 volts pump så man bara kan byta den på pannan utan att bygga om en massa.
Sen skulle inte 20watt räcka i mitt hus utan gränsen ligger runt 35watt.

Mvh Göran
"Ge mig vilken miljögodkänd panna som helst och jag kan elda den så förbannat dåligt så den inte ens skulle bli i närheten av miljögodkänd, det är en konst att elda ved pannor rätt"
snillet
Pannrumstomte!

Inlägg av snillet »

Den där du är ute efter är nog inte enkel att hitta.
Jag håller på med pumpar i olika former dagarna i ända och kan verkligen påstå att jag aldrig sett en 12V cirkpump i samma utföranden med samma anslutningar m.m. som en standardmässig villacirkulationspump.

Finns ju pumpar för husvagnar/båtar m.m. med de är ju MYCKET mindre.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Däremot finns det växelriktare som är effektiva, denna kan sedan driva pumpen.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
snillet
Pannrumstomte!

Inlägg av snillet »

Med de effekterna vi talar om här blir inte växelriktaren särdeles dyr heller, även om den reaktiva effekten ställer till det lite så bör det inte vara någon match för en 300w växelriktare att driva en 40-50w cirkpump.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Åker hiss till vardags.
Göran.W
Prima virke

Inlägg av Göran.W »

Hej det är just växelriktaren jag vill komma ifrån för min tillslags automatik fick överslag i ett relä och skickade 2st sådana till elektronik himlen.
Har satt en växelriktare där på 1kw med med inbyggd omkopling mellen batteri och nät och inbyggd laddare provisoriskt för den vill jag ha till annat.
Jag har sett en sån cirk pump jag letar effter men kan icke komma på var, men jag minns att den kostade hutlöst med pengar.
Min ena pump måste bytas snart och då är det läge att lägga några 100 lappar extra och byta till 12volt så man slipper växelriktaren.

Göran
snillet
Pannrumstomte!

Inlägg av snillet »

Grundproblemet är ju att våta pumpar ju är borstlösa, av förklarliga skäl :lol:.

Blir knepigt å tillverka en våtlöpande pump för 12VDC, då sitter det troligen en växelriktare i själva pumpen istället...... för att fixa AC så man kan driva motorn med växlande magnetfält. Sådana är ju svåra att få med DC.

Och med den uppställningen så borde en dylik pump kosta minst 5000:- skulle jag gissa, med ett jättegap mellan tummen och pekfingret :?
Åker hiss till vardags.
aryan
Stor entusiast!

Inlägg av aryan »

Är inte en UPS till pumpen en lösning? Då är iaf reläet inbyggd.

/Aryan
vattenmantlad Wodtke smart pelletskamin + 40 rör sfinx solfångare
Göran.W
Prima virke

Inlägg av Göran.W »

Jodå ups funkar men då krävs det en ordentlig en för dom gillar inte induktiv belastning något vidare märkte jag när jag belastade en APC på 500va med 200watt induktiv last som är min normala belastning på pumpar och rökgas fläkt.
Det var precis den klarade lasten men den lät inte roligt så det blev till att avbryta testen.
Börjar mer och mer känas som man blir tvungen att investera i ny tillslags automatik även om det inte är något jag önskar med tanke på vad som hände med den gamla.
Jag tänker inte så mycket på vad det kostar utan jag måste ha något som funkar för den ena pumpen får absolut inte stanna vid ström avbrott så jag behöver en pålitlig långsiktig lösning.

Göran
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

UPS är en sak, inverter en annan. De är ofta byggt på lite olika sätt och en inverter brukar vara mer tålig för induktiv belastning.

Och att ha en Mascot 3-stegs laddare som ser till att bilbatteriet är laddad är ju inget problem, ett 230V relä till att koppla in inkommande AC och när den faller bort kopplas invertern in och slås på, är ju en ganska enkel koppling.

Tillsamman ger det ju en UPS fast då i "lösdelar" och sannolikt mer okänslig för induktiv belastning. Man kan i övrigt göra en belastning "mindre induktiv" vid att parallellkoppla med en motorkondensator, det kan ju också vara en lösning.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Micke C
Stor entusiast!

Inlägg av Micke C »

Göran.W skrev:Jodå ups funkar men då krävs det en ordentlig en för dom gillar inte induktiv belastning något vidare märkte jag när jag belastade en APC på 500va med 200watt induktiv last som är min normala belastning på pumpar och rökgas fläkt.
Det var precis den klarade lasten men den lät inte roligt så det blev till att avbryta testen.

Göran
Vid dimensionering av både växelriktare och UPS måste man ta hänsyn till vilken effektfaktor lasten har samt vilken effektfaktor invertersteget är dimensionerat för. Då dessa inte stämmer överens får man räkna om den tillgängliga uteffekten för UPS/växelriktare.
Utöver detta måste även startsrömmarna beaktas. Båda faktorerna innebär att en överdimensionering av UPS/Växelriktare krävs, och 500VA för 200W motorlaster kan mycket väl vara för lite.
1-plans trähus med tegelfasad från 1954 75m2 + källare 75m2.
Värmer med:
CTC Ecoflex alternativt 2st L/L VP
snillet
Pannrumstomte!

Inlägg av snillet »

Jag skulle t.o.m. vilja påstå att 500VA för att driva FLERA motorer på sammanlagt 200w i drift högst sannolikt är för lite med hänsyn till fasförskjutningar och startströmmar.
Åker hiss till vardags.
Göran.W
Prima virke

Inlägg av Göran.W »

Nja nu blir det ju inga start laster eftersom det redan är igång vid nät bortfall så det behöver man inte räkna på.
Problemet men ups:er är att dom inte är gjorda för att driva motorer så dom får man får man nog överdimensionera ganska mycket.
När det gäller invertrar har jag märk att det är en enorm skillnad mellan märkena på vad dom orkar dra och starta.
Hade en inverter på 300watt som utan problem startade och drev en dränkbar pump på 250watt medan en annan på 400watt inte alls funkade.
Känns som att jag i slutändan blir tvingad att fixa en ny tillslags automatik iaf fast det bär imot.

Göran
aryan
Stor entusiast!

Inlägg av aryan »

Jag kan tänka mig att startlasten kan bli rätt hög även om pumpen inte har stannat, tillslags automatiken ser väll inte till att invertern är i fas med nätet och både tidsfördröjningen och fasförsjutningen kanske gör saken värre än om pumpen startar från stillastående.

Därför tänkte jag på en UPS men det kanske krävs den dyrare online typen för att det ska funka bra med en pump. Jag har gjort lite försök med både billiga UPS och inverter som ger fyrkantvåg med min pelletkamin och ingen av dessa funkade bra med rökgasfläkten och pelletsskruv motorn, de brummade förfärligt, medan grundfoss cirkulationspumpen (i 40 watt läge) verkade funka bra.

Ger din inverter sinusvåg? Det kanske skulle funka bättre med en mjukare inkoppling som något fördröjd efter strömavbrott. Då slipper man spänningspikerna.

/Aryan
vattenmantlad Wodtke smart pelletskamin + 40 rör sfinx solfångare
Skriv svar