matnings problem

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
kjell
Späd planta

matnings problem

Inlägg av kjell »

hejsan på er alla. jag har en jan fire pellets brännare som har gått som en klocka i flera år. böt nyligen pellets till ett annat märke för att jag tyckte det var så mycket spån i min förra pellets.nu till dom då kommande problemen min extern skruv har börjat att köra fast(orkar inte mata) när den ska fylla på till internskruven. inbillar mej att det är för hård pellets eller har det blivit nått annat fel. blir glad om jag kan få tips som kan rätta till mina problem. MVH kjell
albin kombi 1968.janfire flex-a 2005.digital termostat,automat shunt.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Ett "vanligt" fel är att driftkondensatorn i motorn torkar ut och förlorar sin effekt, resultatet är att motorn står och "knorrar". Detta kommer gradvist och är inget Janfire-specifikt och man kan fixa det vid att byta driftkondensatorn till en ny.

Driftkondensatorn sitter på motorn i inkopplingsdosan om det är samma typ motor som jag har.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Jens K
Ungskog

Inlägg av Jens K »

Hej!
Hade samma problem, Larmade oförklarigt på" ext" fast förrådet var fyllt. Hände 3 ggr på kort tid. Efter att jag brutit strömmen för att radera larmet så gick den ca en vecka innan nästa larm. Köpte en driftskondensator på Elfa, sedan har den gått ok igen. jag köpte en kondensator som heter 65-629-12 och är på 15 uF/450v.
// Jens
165 m2 + källare. Nibe Pellux 200 -2011 med Janfire NH Mody -2012
killejkpg
Fröträd

Inlägg av killejkpg »

där har jag med vart synd att jag inte visste att man kunde byta driftkondensatorn.
bytte hela motorn gick på 1000kr
Ecotec B1 50kwh- Ny (panna acinax 350 bio)
Ecotec A3 15kwh- (panna norrahammar)
Janfire flex A - (panna econom)
Green energi 50kwh (rör brännare) gammal norrahammar panna
Px 21- panna ?
Skriv svar