Nu har man fått sin Bequem intryckt, och den tuffar på.
Installatören rekommenderade Brikettenergi, och det har jag handlat för ca 2200/ton i småsäck. Han var tom så specifik att han sade att han tyckte Brikettenergi från den ena fabriken var bäst, så det var det enda han sålde.
Jag kan annars köpa polsk eller lettisk pellets för 1700/ton, också i småsäck. Vad jag har sett av den ena sorten så är det en del ganska långa pellets, medans svensko-pelletarna är korta.
Snål som man är undrar man ju lite om det är värt att betala 30% mer? Hur jobbigt kan det vara? Jag har referens som kört ett år på balt-pellets och han lovordar. Hur stor risk är det för stopp i skruven? Hur noga är det att justera om brännaren? Med 30% prisskillnad kan man ju leva med något mindre än optimala förhållanden och ändå gå i tjän.
F-n vet... Vad tycker och tror ni?
Dyr el billig pellets, hur noga är det egentligen?
Hej Kamrate
Jag förstår problemet för jag har låtit snålheten bedragit visheten en gång med skitpellets. Men om du ändå köper småsäck är det väl bara att prova. Nog borde det väl gå elda upp ett dussin säckar med dålig pellets även om det krånglar emot lite
Jag förstår problemet för jag har låtit snålheten bedragit visheten en gång med skitpellets. Men om du ändå köper småsäck är det väl bara att prova. Nog borde det väl gå elda upp ett dussin säckar med dålig pellets även om det krånglar emot lite

Viking Bio i en Nibe City från mitten på nitti...
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Nu tror jag att brännaren går utan problem även med dålig kvalite oxå..
De enda som kan va ett problem är om de är mycke sand i pelletsen då måste man gräva ur brännarkoppen oftare..
Sen så spelar de ju in vilket energivärde pelletsen har..
Har testat tidigare med två sorters pellets.. Den som va rätt lös pressad o billigare (den va även lättare)
Hade en låda på 1 m3 o där rymdes de bara 500 kg av den billigare o 600 kg av solett pellets.. Iaf så testade jag o körde 500 kg av båda sorter då de låg rätt konstant på -12 grader ute..
Den billigare pelletsen gick de 500 kg på 15 dyngn o den något dyrare körde ja 18,5 dyngn med samma antal kg..
Så då blev den dyrare ändå de billigare alternativet lika förbannat..
Så kolla även energivärdet..
De enda som kan va ett problem är om de är mycke sand i pelletsen då måste man gräva ur brännarkoppen oftare..
Sen så spelar de ju in vilket energivärde pelletsen har..
Har testat tidigare med två sorters pellets.. Den som va rätt lös pressad o billigare (den va även lättare)
Hade en låda på 1 m3 o där rymdes de bara 500 kg av den billigare o 600 kg av solett pellets.. Iaf så testade jag o körde 500 kg av båda sorter då de låg rätt konstant på -12 grader ute..
Den billigare pelletsen gick de 500 kg på 15 dyngn o den något dyrare körde ja 18,5 dyngn med samma antal kg..
Så då blev den dyrare ändå de billigare alternativet lika förbannat..

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Ja, det är klart att även energivärdet är viktigt! Mest för att jag är sån obotlig petimeter - med de priser jag angav skulle ditt exempel ovan innebära att den billiga pelletsen blev något lite billigare. Men det var inte så mycket skillnadAndré skrev:NDen billigare pelletsen gick de 500 kg på 15 dyngn o den något dyrare körde ja 18,5 dyngn med samma antal kg..
Så då blev den dyrare ändå de billigare alternativet lika förbannat.. Så kolla även energivärdet..

Det är väl bara att prova lite antar jag, svårt dock att göra några vetenskapliga mätningar, utetemperatur, varmvatten etc påverkar ju också.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Ja du kör ju småsäck så då ä de lätt att kolla..kamrate skrev: Det är väl bara att prova lite antar jag, svårt dock att göra några vetenskapliga mätningar, utetemperatur, varmvatten etc påverkar ju också.

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Dyr eller billig pellets.
Hej
Jag har testat lite olika pellets fabrikat. Såbi småsäck,den var bra.Hällefors ekobriketters pellets på storsäck kostar 1700 kr tonet,Mycket prisvärd tycker jag. Agrol från lantmännen gav mycket sintrad aska,kan ha varit en tillfällighet för det blev bättre längre ner i storsäcken. Jag har köpt en pall småsäck med så vi får vi se. Import pellets har jag oxå provat, men den var inte nog mycket billigare(tycker jag)Den kostade 1900 kr ton i 25 kg säckar. Verkade vara ojämn kvalite
MVH Ulf
Jag har testat lite olika pellets fabrikat. Såbi småsäck,den var bra.Hällefors ekobriketters pellets på storsäck kostar 1700 kr tonet,Mycket prisvärd tycker jag. Agrol från lantmännen gav mycket sintrad aska,kan ha varit en tillfällighet för det blev bättre längre ner i storsäcken. Jag har köpt en pall småsäck med så vi får vi se. Import pellets har jag oxå provat, men den var inte nog mycket billigare(tycker jag)Den kostade 1900 kr ton i 25 kg säckar. Verkade vara ojämn kvalite
MVH Ulf
CTC 171+ THERMIA BEQUEM 15D