Pellets erfarenheter!

Ulf
Prima virke

Pellets erfarenheter!

Inlägg av Ulf »

Hej på er pellets vänner!
Jag är ny här och tänkte bara tala om att jag har kört min brännare sedan 041201. Thermia Bequem 15D, jag köpte av MR Pellets. Installerade den själv i en CTC 171 från 1984. Har förbrukat ca 700 kg i snitt per månad sedan den första december. Brännaren har fungerat perfekt, inte ett enda stopp. Priset har stigit med ca 3000 kr så jag köpte i grevens tid. Ha det bra. MVH Ulf
CTC 171+ THERMIA BEQUEM 15D
Per-Erik
Energiprofet!

Inlägg av Per-Erik »

Kul..!

Låter som du har gjort ett bra val..

Hur ofta sotar du? samt hur ofta får du aska ur? Känner tyvvär inte till den pannan där av mina frågor.. :D
Thermia Biomatic 20+. Bulkförrådet på 6,5Kubik. 11,5 M Skruv till Pannan som nu mera är av.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Re: Pellets erfarenheter!

Inlägg av André »

Ulf skrev:Hej på er pellets vänner!
Jag är ny här och tänkte bara tala om att jag har kört min brännare sedan 041201. Thermia Bequem 15D, jag köpte av MR Pellets. Installerade den själv i en CTC 171 från 1984. Har förbrukat ca 700 kg i snitt per månad sedan den första december. Brännaren har fungerat perfekt, inte ett enda stopp. Priset har stigit med ca 3000 kr så jag köpte i grevens tid. Ha det bra. MVH Ulf
Vi håller på va några lyckliga Thermia ägare.. :D
Hmmm de ä bara priset.. Varför ä brännare så mycket dyrare i söder??
Här kostade den 19 300:- i feburari -05.. :D
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
andreas123
Prima virke

Inlägg av andreas123 »

André skrev: Hmmm de ä bara priset.. Varför ä brännare så mycket dyrare i söder??
Här kostade den 19 300:- i feburari -05.. :D
Jag funderar också på thermian. Skulle du ha någonting mot att säga exakt vad som ingick i din offert så kanske man kan pruta på priset hör i stockholmsområdet (eller så får jag åka förbi din försäljare när jag har vägarna förbi Umeå)?

Här är ett prisexempel (exkl. installation) från en försäljare i norra Stockholm: http://www.forco.se/energi/3_pelletsbra ... 03-004.htm

Är det någonting i stil med detta du har?

Thermia BeQuem 15D
PellSam trygghetsförsäkring (måste man ha denna?)
Gejderfäste
Dockningsplåt
Installation (?)

Om man vill ha ett avlångt bulkförråd med >1 uttag i botten lär man väl behöva:

Blå slang
Motor (större modellen)
Flexskruv (ca 3 m?) inkl. böj.
Bulkpåfyllningsrör

Med vänliga hälsningar, Andreas
CTC Total -81, E.K. Teknik Compact
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

andreas123

Jag köpte bequem 15D med start paket först för 19300:- installerat o inkl. efter kontrol.. De är samma som forco´s Paketlösning 2,0 m för BeQuem 15D med brännare..
Detta tar dom 24313:- för = 5013:- mer... :? Men då är väl inte forco´s priser monterat o injusterat?
Nu har iof priset ökat hör oxå men bara med 500:- :D :?
15D tar dom 19800:- för nu med 2 metersskruv installerat o klart..
1900:- tar dom för stora motorn.. 312:- för 90° böj.. 840:- för 3 meter extra skruv = 280:-/meter...

Du behöver inte trygghetsförs.om du inte vill..
Jag köpte av Frajon AB i Umeå..
De går att köpa direkt från dom även från övriga landet..
http://www.frajon.se/
Kan även nämna att Frajon tar 3300:- mindre än forco för Bequem 12D..
Frajon 17000:- o forco 20300:-
Senast redigerad av André den tis 05 apr, 2005 16:57, redigerad totalt 1 gånger.
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
kamrate
Prima virke

Inlägg av kamrate »

andreas123 skrev:Thermia BeQuem 15D
Vad jag förstår ingår den automatiskt, och Thermia betalar den. Jag tror inte att du kan välja bort den, och oavsett vilket borde det handla om väldigt små summor.

Jag är inte privatperson, och har ingen villaförsäkring, och då gäller den inte, men jag 'har' Pellsam-försäkringen ändå.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

kamrate skrev:
andreas123 skrev:Thermia BeQuem 15D
Vad jag förstår ingår den automatiskt, och Thermia betalar den. Jag tror inte att du kan välja bort den, och oavsett vilket borde det handla om väldigt små summor.

Jag är inte privatperson, och har ingen villaförsäkring, och då gäller den inte, men jag 'har' Pellsam-försäkringen ändå.
Ingen aning här frågade han om ja ville ha den el ej.. :?
Men jag tog den då iaf.. 985:- tyckte ja att den kanske skulle va värd..
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Kom på att jag missade i tidigare inlägg att i frajons startpaket för 19800:-ingår veckoföråd oxå.. Kanske de va därför han ville ha bara 19300:- eftersom jag hade bulkföråd.. :?
Ulf
Prima virke

Pellets erfarenheter

Inlägg av Ulf »

Hej igen.
Kul med alla dessa kommentarer. Jag brukar aska ur efter ca 2 veckor+ att jag sotar pannans kanaler varanan gång. Min rökgas temp brukar vara ca 180 grader då. I mitt paket ingick brännare, skruv+ ett 300 liters veckoförråd. Jag letade inte så särsilt länge pga att jag tyckte att MR Pellets verkade bra. Installationen fixade jag själv på en halv dag,det var ganska enkelt. Det sparade jag några sköna skäringar på.
Du som har beställt BIOMATIC+ pannan kommer säkert att få ett väldigt bekvämt pellets liv. Du kommer inte att behöva bära aska och sota särsilt ofta. Jag kan köra längre mellan askning och sotning om jag vill men en kvart 2 ggr i mån. kan man leva med. När min gamla CTC 171 Lägger av blir det dock en Biomatic+ för mig med.(om det inte dyker upp någåt nytt)Skruven är 2 m lång. Nästa projekt blir att bygga ett större förråd med påfyllning ut ifrån, ev. modifiera oljetanken. men det blir en senare fråga. Jag skall försöka lägga ut några bilder på min anläggning så får ni se hur det ser ut. Hitills är jag mer än nöjd.
Ha de bra hälsar Ulf.
Ulf
Prima virke

Pellets erfarenheter!

Inlägg av Ulf »

Andreas! kolla Andres Leverantör, då kan du pressa priset betydligt. Docknings plåt och gejderfäste ingick i leveransen. Men jag tycker att den senaste pris höjningen var i saftigaste laget. Kan det bero på att efter frågan ökar kraftigt? Det blir nog värre än som olje priset stiger nu.Kanske ska man beställa grejer norr ifrån i fortsättningen, verkar vara billigare där. MVH ULf.
Ulf
Prima virke

Pellets erfarenheter

Inlägg av Ulf »

Kanske skulle nämna att jag betalade 21400 för mina grejor, glömde det ha ha! 19300 var billigt!!!
MVH Ulf
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Ulf skrev:Andreas! kolla Andres Leverantör, då kan du pressa priset betydligt. Docknings plåt och gejderfäste ingick i leveransen. Men jag tycker att den senaste pris höjningen var i saftigaste laget. Kan det bero på att efter frågan ökar kraftigt? Det blir nog värre än som olje priset stiger nu.Kanske ska man beställa grejer norr ifrån i fortsättningen, verkar vara billigare där. MVH ULf.
De ska tydligen gå fint att köpa av Fajon..
En här på forumet har pratat med frajon o de skulle då inte va några problem att leverera en brännare till skåne..
19800:- ville Frajon ha komplett inkl. veckoföråd 2 metersskruv mm..
andreas123
Prima virke

Inlägg av andreas123 »

Tack för informationen, alla!
andreas123
Prima virke

Inlägg av andreas123 »

André skrev: 1900:- tar dom för stora motorn..
Och forco som ska ha 4195 kr för stora motorn!
http://www.forco.se/energi/5_pelletsfor ... 05-028.htm
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

andreas123 skrev:
André skrev: 1900:- tar dom för stora motorn..
Och forco som ska ha 4195 kr för stora motorn!
http://www.forco.se/energi/5_pelletsfor ... 05-028.htm
1900:- extra mot lilla motorn tog frajon.. :oops:
Men den ä ändå 800:- billigare hos frajon..
Sen kan de ju inte spela någon roll vart man köper brännaren Thermia vill endå leverera direkt hem till kund sa frajon..
Men han ville endå få grejorna hem till sej så han kunde kolla att alla grejer som han behöve fans med..

Installationen tog drygt 2 timmar här inkl. justering..
Monterade brännaren först o startade upp den (så att den kom upp i arbetstemp.. Fick mata brännaren manuelt)
Sedan monterades skruven... Då va de bara att justera in draget.. (1 mm/vp) Sedan justerade han brännaren genom att kolla lågan innan han slutligen kollade med instrumentet.. (efter att han byt vätska i rökgas instrumentet) Då va CO2 10% så ingen mer justering behövdes göras..
Efter 2 veckor med ny sotad panna va de dags för finjusteringen..
Men då kalibirerade han bara instumentet o kollade om Co2 va bra o den va även då 10%.. :D
Sedan bytes skruvmotorn till den större modelen + att skruven byggdes om o förlängdes 3 meter med 2 intag o 1 st 90graders böj..
Så nu funkar allt fint.. Väntar bara på att få acktanksstyrningen.. :wink:
Pratade med Thermia förra veckan o tydligen va ackstyrningen klar nu som de lät.. Förstod de som att de skulle bli standard efter som enda skillnaden är att man får välja start stopp temp.. Både han på Thermia o installatören tyckte de va konstigt att detta inte va gjort redan från början.
Skriv svar