Pannan Sjuder
Pannan Sjuder
Har lite bekymmer när jag börjar elda.
Pannan sjuder när den är påväg upp i temperatur, när det brunnit i ca 30 min så går den som den ska.
Det lugnar ner sig när Laddomaten sänker framledningstemperaturen till ca 70 - 72 grader.
Men det blir samma om jag rör om lite i pannan så att elden tar sig.
Jag har trott att detta berott på att jag har kopplat in acktankar så att det har mestadels varit nytt vatten i systemet, men nu har det i alla fall gått ett halvår.
Vad kan vara felet i min anläggning ?
Pannan sjuder när den är påväg upp i temperatur, när det brunnit i ca 30 min så går den som den ska.
Det lugnar ner sig när Laddomaten sänker framledningstemperaturen till ca 70 - 72 grader.
Men det blir samma om jag rör om lite i pannan så att elden tar sig.
Jag har trott att detta berott på att jag har kopplat in acktankar så att det har mestadels varit nytt vatten i systemet, men nu har det i alla fall gått ett halvår.
Vad kan vara felet i min anläggning ?
Vedeldning i Albin Artic, Laddomat 21, Frekvensstyrd rökgasfläkt styrd av rökgastemp , 4x500Lit ack
Var inte rädd min panna sjuder lite också när den stiger i temp. Ofta när man eldar hör man också ett svagt ploppande i pannan när man eldar inget att oroa sig för . Om pannan däremot fräser och hoppar omkring i pannrummet kan man bli lite orolig....
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
Man skall inte lyssna på alla ljud som ens anläggning har för sig för då kan man lika bra skaffa en bergsvärmepump och lyssna när elmätaren sjuder av glädje... 

Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
Hmm.. Det skulle vara att det läker in luft i dom tragiska unionkopplingarna. Men kan det läka in trots att man har övertryck på 0.5 bar ?Matab skrev:Hej! Prova med att sätta i en patron med lägre gradantal.Är du säker på att det inte pumpen suger in luft nånstans? Ja har liknande problem.
Vedeldning i Albin Artic, Laddomat 21, Frekvensstyrd rökgasfläkt styrd av rökgastemp , 4x500Lit ack
Svar till Zwentomen angående värmepumpen som får elmätaren att sjudra av glädje Här sjuder det i min plånbok
istället när elmätaren visar 9636kWh för år 08 och den tickar och går sen 12 år tillbaka,är nere i källaren en gång i månaden och hälsar på den för avläsning.Gjorde av med 4,3-4,5m³ olja innan.Värmer 290m².
//Lövet
Ps! Inlägget till Zwentomen.

//Lövet

Ps! Inlägget till Zwentomen.
Fast: 1 Thermia Villa 90 inst.okt 97,440m slang, 290m² 1 ½ pl.med käll.byggt 58. Nu 17420kWh tot -08,pump 9636kWh -08.Oljeförb.innan 4,3-4,5m³.
Fast: 2 VB Joker,Viking Bio,Mafa Midi.Siemens Villa 2,Sanyo 123EHN,1pl.med käll.tot 206m² byggt 71.
Fast: 2 VB Joker,Viking Bio,Mafa Midi.Siemens Villa 2,Sanyo 123EHN,1pl.med käll.tot 206m² byggt 71.
Enligt Termoventiler ska det inte göra det.Men somliga påstår att en pump kan suga in luft i systemet.Tozze skrev:Hmm.. Det skulle vara att det läker in luft i dom tragiska unionkopplingarna. Men kan det läka in trots att man har övertryck på 0.5 bar ?Matab skrev:Hej! Prova med att sätta i en patron med lägre gradantal.Är du säker på att det inte pumpen suger in luft nånstans? Ja har liknande problem.

Viadrus V10 laddomat 21 3000 ack ,20m kulvert CJB inomhus shuntar från acken.Värmer 165m2 +40m2 radiatorer+golvvärme.
Och 9636 Kwh el kostar ingenting....och all fritid som uppstår åtgår till att gå på gym eller kaffe eller shoppa eller leka med barnen 

Jo elen kostar ju också en del men jämför man el och olja så i dagens priser kostar min uppvärmning 9636*1,20kWh= 11563:- d.v.s c:a 963:- månaden mot oljan om man räknar på 4,3m³ till en kostnad av 10500:- m³ vilket blir 45150.- en skillnad på 33587:- /3762mån, vilket sjuder i min plånbok. Sen kan man jämföra med ved vad kostar men den tiden vill inte jag lägga ner på det, hämta, kapa, klyva, stapla, bära in, då sitter jag hellre på altan och tar en pilsner
en skön kväll eller hur grabbar. Som grannen i stugan sa jag tjänar mer på att sälja veden än att elda upp den.
//Lövet

//Lövet

Fast: 1 Thermia Villa 90 inst.okt 97,440m slang, 290m² 1 ½ pl.med käll.byggt 58. Nu 17420kWh tot -08,pump 9636kWh -08.Oljeförb.innan 4,3-4,5m³.
- Stugsittaren
- Pannrumstomte!
Min sotare gav min tipset att hälla i en liter Yes diskmedel för att bryta ytspänningen. Det fick min gamla oljepanna att lugna ner sig.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator