Isolering av rörgalleri

Skriv svar
Dempan
Prima virke

Isolering av rörgalleri

Inlägg av Dempan »

Hej
Jag har precis övertagit ett hus och i pannrummet är närmast samtliga rör oisolerade. Det är fritt blås utifrån för att brännaren ska få tillräckligt med luft. Luftventilen helt öppen då det går rör till solfångaren där.

Min fundering är; hur mkt gör det att rörgalleriet inte är isolerat? Om jag ska isolera hur mkt och med vad ska jag isolera? Var köper man isolering till rören som man kan "knäppa" på?

Bonus info; spillvärmen i pannrummet kommer bara pannrumet till nytta dvs jag skulle se det som en ren förlust. Skulle jag försöka ha öppet till pannrummet till resten av källaren så blåser det styv kuling...

Mer på isoleringssidan dock med fokus på estetik; rören till solfångaren går på utsidan av huset och jag skulle vilja dölja dessa på ngt snyggt sätt. Någon som har en bra lösning på detta? Pannrum i nordväst och solfångaren i söder=rör över en hel fasad.

mvh Dempan
Hus från -46, 98 m² boy (20°), 50 m² källare (18°)
Isolering: Nja, tretex räknas det?
Panna:Biosol 2004
Brännare:Pellex 2002
På gavel:Ariterm 48 rör 2008
Styrning:Termomatic CBJ (inkopplad)
Eldar pellets: Som fan
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Inlägg av GoForIt Pellets »

Orkade man inte borra hål till rören, utan drog dem i ventilen..?? Ja, jag säger då det.. :roll:

Hur stort är ventialtionsröret då?
Hur stor skorstensarea har du?

Jag har ett 150 mm tilluftsrör till pannrummet, och 110 mm rör som skorsten. Men ändå värmer överskottsvärmen i pannrummet flera intilliggande rum även med rejält med minusgrader.

På utsidan försöker man ju ofta dölja rördragning med någon form av kanaler. Oftast i plåt, men numera finns det ju även i plast. Kan ju sedan målas i husets kulör.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Dempan
Prima virke

Inlägg av Dempan »

Hålet är en gammal ventil, vad kan den vara - 150*150 o så finns det 2 gamla rör från oljetankens tid.

Skorstenens storlek vet jag inte riktigt, men säljaren sa att han satt ett nytt infodringsrör...vet inte vad som är normalt. Höjden på skorstenen är nog runt de där 8-9 meterna...

Japp kan hålla med om att det var lite slött gjort att inte borra nya hål.

Kanske ska ta o undersöka en plåtkanal när det blir dags att putsa huset, eller när jag tar taket.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Inlägg av GoForIt Pellets »

Ja, men då har vi ju ungefär samma situation.
Men kan Biosolpannan vara så väl isolerad att den inte ger någon spillvärme? Eller du kanske har väldigt stort pannrum?
Fast å andra sidan bor du ju mer söder ut än jag. Malmö har väl sällan någon vinter att tala om..
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
NRG
Stor entusiast!

Inlägg av NRG »

Jag läste nyligen om isolering. Tror det var senaste numret av Gör Det Själv. Ett avsnitt var om rörisolering, där stod besparingen per meter rör men den minns jag ju inte nu. Kolla med de senaste numren av Gör Det Själv eller på nätet. Där stod dessutom om två typer av rörisolering en för gör det självaren (vill minnas att det var frigolit) och en för hantverkarna.

/NRG
KMP PX 21 från 2005, TMV panna 1987, Vida pellets
Dempan
Prima virke

Inlägg av Dempan »

Vinter i Malmö består mest i att det blåser ut av h..te (alltid motvind), regn faller horisontellt eller snett nerifrån. Snöar det så smälter till slushpuppy ca 3 millisekunder efter markträff.

Men visst trivs man med det!

Biosolen är nog ganska bra isolerad för man kan inte känna någon spillvärme förutom intill brännaren.

Så därfär min tanke om rörisolering för där finns säkert en 10-12 meter rör oisolerade.

Fick ner min förbrukning när jag shuntade ner framledningstempen. Har beställt en cbj, så kanske kan få ytterligare besparing där.

Får se om jag hittar ngn isolering till rören, om inte det hjälper så kan jag ju tro det iallafall. Man ska ju ha ngn tro!
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Gå in på Eniro och sök på Gula sidorna.Skriv rörisolering,så får du upp lite firmor i Malmö.Du kan ju mäta dina rör och sen ringa och fråga vad dom har för tips.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Magnus
Entusiast!

Inlägg av Magnus »

Jag köpte av en installatör som var i området i samband med fjärrvärmeutbyggnaden. Riktigt bra grejor som han påstod var svårt att få tag i för oss vanliga döda.
Stenull med folie på utsidan. Jag tror det var nån av de stora, kanske Paroc som tillverkade.
Biona 2000 från 2005 / nr 544 i CTC Regent kombipanna (el/ved/olja)
Svanpellets i småsäck
Micke C
Stor entusiast!

Inlägg av Micke C »

Jag köpte rörskålar i mineralull fån Rinkaby: http://www.rinkabyror.se/showcat.aspx?catid=838
Riktigt lättarbetade var de.

Isolerade både tillopp och retur för värmekretsen i pannrummet. Ingen aning om vad det gör i förbrukning, men snyggt vart det. Och dessutom mycket enklare/snabbare än att måla rören, så rent estetiskt var det lätt att räkna hem!
1-plans trähus med tegelfasad från 1954 75m2 + källare 75m2.
Värmer med:
CTC Ecoflex alternativt 2st L/L VP
ak
Entusiast!

Inlägg av ak »

Jag "fulisolerade" med såna där cellplastskålar. Busenkelt och billigt, och det måste ha gjort en del nytta - från att tidigare ha varit ganska varmt är nu pannrummet ordentligt svalt.
/Andreas

Värmer totalt 140 måttligt isolerade kvm (1 plan + oisolerad källare) med:
EcoTec BioLine 20 -06
Parca 200B -68
ThermOmatic CBJ shuntautomatik
Hemspikat bulkförråd på ~6 m3, halvt nedgrävt i trädgården
rod02
Pannrumshärskare!

Inlägg av rod02 »

Har ett par rör för nära hettan. Kan man ta köksfolie alu? Har typ gasbinda nu. Kan man köpa pvc hölje separat? Lättare att hålla rent. Får kolla ekonomibyggvaruhusen.
lövet
Lärjunge!

Inlägg av lövet »

Kanske något att kolla in.
http://www.isover.se/sw21750.asp

//Lövet
Fast: 1 Thermia Villa 90 inst.okt 97,440m slang, 290m² 1 ½ pl.med käll.byggt 58. Nu 17420kWh tot -08,pump 9636kWh -08.Oljeförb.innan 4,3-4,5m³.
Fast: 2 VB Joker,Viking Bio,Mafa Midi.Siemens Villa 2,Sanyo 123EHN,1pl.med käll.tot 206m² byggt 71.
Dempan
Prima virke

Inlägg av Dempan »

Snabbt kan man ju se att det skulle ge besparing att isolera rören. Kanske inte så mkt som sidan visar då temperaturerna inte är så höga.
Men iallafall... ska ta det när jag installerat shuntstyrningen som kommer imorgon.

15 år i lgh - inte gjort ett skit
3 veckor i hus - nu är man på o pillar på allt
rod02
Pannrumshärskare!

Inlägg av rod02 »

Isolering finns ca 8cm. Från 196?. Spillet värmer källaren. Så jag byter nog inte den. Men en del rör nära pannan saknar isolering. Det kan man kanske titta på.
Skriv svar