Själv är ju bäste dräng, eller iaf självs diverse känningar i olika branscher. Hur kan man mäta energiinnehåll i pellets? Teorin fattar jag, elda xx mängd och mät avgiven effekt. Men hur gör man rent praktiskt? Går det att fippla ihop själv? Det är ju en intressant faktor i valet mellan olika fabrikat. Vad leverantören säger kan man nog ta med en nypa salt...
Är det någon som har tillgång till lämpliga grejer på jobb, kanske känner någon på teknisk högskola el dylikt? Hur mycket kan det tänkas kosta om man gör det på ett vanligt labb?
Hur mäta energiinnehåll?
Bombkalorimeter
Du skall få tag på någon som äger en bombkalorimeter. Man "eldar i en thermos" och mäter temperaturhöjningen = avgiven effekt.
Jag har ingen egen...
Jag har ingen egen...
Albin230 Vedpanna+1,8m³ acktank. 15m² Lesol3 självbygge solf 1996, via platt-VVX till acktanken. <10m³ ved/år. BOA140m²
Hur mäta energiinnehåll ?
Det var ju ett tag sedan denna tråd var aktuell. Eftersom det tillkommit många nya medlemmar, kanske det finns någon
med idéer.
Kan man själv göra någon typ av test, utan bombkalorimeter och exsickator? Man behöver inte tvunget veta exakta värdet, utan tex jämföra två prov och konstatera om energiinnehållet är det samma, eller om ett prov innehåller mera energi än det andra.
Kan man mäta fukthalten i pellets med samma instrument som man mäter fukthalten i spannmål?
Eller e jag alldeles naiv nu?
/ Lasse

Kan man själv göra någon typ av test, utan bombkalorimeter och exsickator? Man behöver inte tvunget veta exakta värdet, utan tex jämföra två prov och konstatera om energiinnehållet är det samma, eller om ett prov innehåller mera energi än det andra.
Kan man mäta fukthalten i pellets med samma instrument som man mäter fukthalten i spannmål?
Eller e jag alldeles naiv nu?

/ Lasse
Panna, Focus PE20,
EcoTec A3, årsm -04.
Mafa mini förråd, med förhöjning.
Sedan 1 okt 2012, Neova-pellets.
EcoTec A3, årsm -04.
Mafa mini förråd, med förhöjning.
Sedan 1 okt 2012, Neova-pellets.