Hej
Har köpt mig en Temomatic CBJ o tänkte installera den i helgen. Har några funderingar jag skulle behöva hjälp med eller bara generella synpunkter på.
Funderar på att placera kännaren i hallen på nedre planet, som är centralt placerat. Det är inte speciellt öppen planlösning men det sitter vid ingång till vardagsrum, kök och trapp till andra våningen. Läste att den skulle placeras där den inte är utsatt för sol och förmycket temperaturalstrande utrustning. Så det känns som ok placering.
Ska jag montera av termostaterna i:
a) endast hallen
b) hall + kök
c) hela undervåningen
Bonus info är att den största radiatorytan sitter i vardagsrummen, med 3 st radiatorer (ett 4 meter långt, två st på ca 1,5m). Radiatorerna är av gammal sort (från husets byggnation).
Endast "små" radiatorer i hall o kök.
Finns även en öppen spis i vardagsrummet.
Min tanke var att om man har fullt flås på de största radiatorerna så kan framledningstempen sänkas för hela systemet o därmed räcker acctanken längre varje gång.
Fel eller rätt? Finns det fler aspekter att beakta?
Tacksam för era tankar kring detta!
mvh Dempan
Placering inomhuskännare
Placering inomhuskännare
Hus från -46, 98 m² boy (20°), 50 m² källare (18°)
Isolering: Nja, tretex räknas det?
Panna:Biosol 2004
Brännare:Pellex 2002
På gavel:Ariterm 48 rör 2008
Styrning:Termomatic CBJ (inkopplad)
Eldar pellets: Som fan
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Hallen låter som den bästa platsen för givaren o där ska du plocka bort termostaten samt kolla så radiatorn inte är strypt utan är fullt öppen..
I övriga rum börjar du med fullt öppna termostater o stryper i dom rum som blir för varma, Är nått rum för kallt utan strypning får du strypa radiatorn i hallen där givaren är.. När temperaturen är jämn el som du vill ha den i alla rum kan du ställa in termostaterna så att dom stänger när det är t.ex 1° varmare än du justerat in radiatorerna..
Det är nog bara köket som kanske kan gör att du får strypa i hallen så dtyrningen tvingas göra varmare vatten, I v-rumet får du nog strypa radiatorn..
I övriga rum börjar du med fullt öppna termostater o stryper i dom rum som blir för varma, Är nått rum för kallt utan strypning får du strypa radiatorn i hallen där givaren är.. När temperaturen är jämn el som du vill ha den i alla rum kan du ställa in termostaterna så att dom stänger när det är t.ex 1° varmare än du justerat in radiatorerna..
Det är nog bara köket som kanske kan gör att du får strypa i hallen så dtyrningen tvingas göra varmare vatten, I v-rumet får du nog strypa radiatorn..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Tackar!
Du skrev att jag skulle strypa in så att de stänger vid en grad varmare än den temp jag ställt in. Hur vet man hur mkt det ska strypas. Har termostater graderade från 1-8. Någon vetenskap eller bara känsla?
Mäter framledningen just nu med en enkel termometer placerad på cu-röret i källaren. Visar ca 30-35 grader. Tror att detta är mindre än i verkligheten, men inte helt långt ifrån. Finns det ngn värmeledande klet (tycker att jag läst om det) som jag kan kleta på för att det ska visa mer rätt? o var köper jag det i sånna fall?
Du skrev att jag skulle strypa in så att de stänger vid en grad varmare än den temp jag ställt in. Hur vet man hur mkt det ska strypas. Har termostater graderade från 1-8. Någon vetenskap eller bara känsla?
Mäter framledningen just nu med en enkel termometer placerad på cu-röret i källaren. Visar ca 30-35 grader. Tror att detta är mindre än i verkligheten, men inte helt långt ifrån. Finns det ngn värmeledande klet (tycker att jag läst om det) som jag kan kleta på för att det ska visa mer rätt? o var köper jag det i sånna fall?
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Ja att ha termostaterna så dom stryper vid ca 1° övertemp blir på känsla, Har du justerat in så det är rätt temp med termostaterna på max så märker du ju om det blir kallare i rummet på t.ex 4:an..
Tanken är ju att dessa ska stänga radiatorn om det är mycket folk el solen lyser in så du får väl kolla ungefärligen då dom verkar stänga..
I v-rumet kan du ju kolla o känna då tempen stiger vid eldning i kamin..
Värmeledningspasta tänker du på, Följde det inte med nån tub/påse med termomaticen??
Har då för mej att det va där jag fick min ifrån..
Tanken är ju att dessa ska stänga radiatorn om det är mycket folk el solen lyser in så du får väl kolla ungefärligen då dom verkar stänga..
I v-rumet kan du ju kolla o känna då tempen stiger vid eldning i kamin..
Värmeledningspasta tänker du på, Följde det inte med nån tub/påse med termomaticen??
Har då för mej att det va där jag fick min ifrån..

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Ok ska kolla min känsla för värmen nästa vecka.
Jo där är säkert med värmeledningspasta i paketet, men jag tänkte till övriga mätare jag har placerade runt omkring. Men tuben som följer med kanske räcker till fler mätare.
Jo där är säkert med värmeledningspasta i paketet, men jag tänkte till övriga mätare jag har placerade runt omkring. Men tuben som följer med kanske räcker till fler mätare.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Ja det kan räcka till flera men nu när jag tänker efter så kan det följt med även då jag köpte mätarna från rinkabyrör..
Du behöver inte kolla tempen från varje radiator utan det kan komma va olika beroende på storleken på radatorerna, Det är rumstempen som kommer avgöra strypningen..
Det viktigaste är att kolla så inte radiator i hallen är strypt till att börja med sen kan den som sagt måsta strypas senare om nått rum blir för kallt trots att det inte är strypt nått..
Du behöver inte kolla tempen från varje radiator utan det kan komma va olika beroende på storleken på radatorerna, Det är rumstempen som kommer avgöra strypningen..
Det viktigaste är att kolla så inte radiator i hallen är strypt till att börja med sen kan den som sagt måsta strypas senare om nått rum blir för kallt trots att det inte är strypt nått..