värmekurvan shuntautomatik

Skriv svar
henkeb
Gallringsobjekt

värmekurvan shuntautomatik

Inlägg av henkeb »

jag har en danfoss shuntautomatik kopplad till pannan.problemet är att jag inte blir klok på instruktionerna på hur värme kurvan ska ställas in för bästa resultat på villaregulatorn ecl9324. tar gärna emot tips och råd på inställningar och förklaringar så att en färsking förstår.
pelletslärling med nibe city97+roslagsbrännare villamax 08 & en insatskamin 110kvm+källare
Eldflugan
Entusiast!

Inlägg av Eldflugan »

Uret är till för nattsänkning sen har du tre st rattar till.
Högst upp till vänster kurvinställning rekomenderar mellan 0.6-0.8 beror lite på husets behov
Tvåan från vänster kan du fininställa kurvan + varmare - kallare
Ner till höger natsänkning om uret används ställ in hur många grader du vill sänka
Ner till vänster vilken reglerläge du vill ha uppifrån och ner
1. Off
2. Nattsänkning manuelt (kan användas när du ej är i huset på flera dar)
3. Tidur ställ in med ryttarna mellan vilka tiddr du vill ha nattsänkning
4. Värmedrift med instäld kurva
5. Manuelt läge motorventilen står i ett låst läge

Lycka till
Baxi Solo Inova 30 med 2500 L tank semskorsten kullvert från pannrum Loggar temperaturer
henkeb
Gallringsobjekt

Inlägg av henkeb »

ok tackar! jag har funktionsväljare på konstant komforttemperatur o värmekurvans inställning mittimellan06-1,8 (lite dålig gradering tycker jag) och håller ca19gr i kåken vid ute temp-8gr (110kvm) om jag inte eldar i kaminen i vardagsrummet. hur värmekurvan funkar är jag inte så haj på. men det är alltså ju lägre kurvinställning desto kallare innetemp vid kallare utetemp alltså? om jag tycker det blir för kallt inne så kan jag alltså höja nån grad med tempinställn.ratten och låta den stå kvar i det läget tills det blir varmare ute? eftersom den ska användas för tillfälliga justeringar av rumstempen. spelar det nån roll vad man bor med klimatet alltså jag bor imellan uppsala o gävle. funderar också på en innegivare om det är mer ekonomiskt jag har redan utegivare.många frågor och funderingar blev det.bra att ha forumet att bolla med
pelletslärling med nibe city97+roslagsbrännare villamax 08 & en insatskamin 110kvm+källare
Eldflugan
Entusiast!

Inlägg av Eldflugan »

Kurvlutning styr framledningstemperaturen vid 0.8 har du en framledningstemp på 55*C vid -20 ute
Läge 1.4 är det 80*C vid -20 ute. Om du lyckas ställa in den rätt och har element termostater kan man få en ganska jämn temperatur oavsett utomhustempmen det är lite pill med att få till det det är därför du kanskjuta kurvan med ratten uppe till höger.
Det svåraste läget att reglera är runt nollan då det kan kännas rått om det är hög luftfuktighet.
Som jag lärt mig en grundinställning är ca 40*C framledning vid 0*C ute och runt 60 vid -20*C ute. Men allt beror på husets behov och vilken temp man föredrar inne. Det finns inget enklare sätt att spara energi än att sänka framledningstempen
Baxi Solo Inova 30 med 2500 L tank semskorsten kullvert från pannrum Loggar temperaturer
henkeb
Gallringsobjekt

Inlägg av henkeb »

aha! nu börjar det ljusna även för mig.kanske ska börja med att sätta en termometer på framledningen precis efter shunten och mäta tempen där för att på så sätt komma underfund med rätta inställningen.och få en bra och stabil innetemp.tackar!
henkeb
Gallringsobjekt

Inlägg av henkeb »

ska bara komplettera med tempmätning på framledn precis efter shunt är ca 50 gr och ledn precis före elementtermostat ca43gr utomhustemp -11g
låter det normalt att då ha en innetemp på 19gr?
Eldflugan
Entusiast!

Inlägg av Eldflugan »

Radiator system är beräknade efter olika framledning vid -20 hög eller lågtemperatur man brukar tala om 55*C som är ett lågtemp system som passar värmepumpar. Gammla system som är byggt för el eller olja kan vara 80*C effekt för kunde vara upp till 50W per m2 idag dimensionerar man runt 30W m2.
Det verkar som din kåk vill ha lite högre framledning om du har 19*C nu skulle du nog kräma på lite till 50*C vid -10 ute tror ca 0,8 på din skala sen finjusterar du med ratten högst upp till vänster.
Ha den i läge 0 nu när du trimmar kurvan
Skriv svar