öppet mellan källare-entreplan eller inte

Skriv svar
Danne031
Lärjunge!

öppet mellan källare-entreplan eller inte

Inlägg av Danne031 »

Ja det kanske är något av en komplex fråga men jag tänkte jag får testa i alla fall..

Entreplan är på 120kvm, källaren är på 100 men ~20 går bort till ouppvärmt garage. Plattan ligger 120-140cm under mark med 2m takhöjd i källaren.
Det är med 98% säkerhet ingen isolering runt källaren, fan vet om det ens ligger dränering. Rätt så kyligt och (ytterst lite) fuktigt.

Nu så är ju då frågan vilket som kan vara bäst..att ha dörren enr till källaren öppen eller stängd. Det blir ju ganska rejäl tempskillnad mellan planen, fast källaren används mycket så vi hade gärna tagit bort dörren för den sitter dumt.
Varm luft stiger ju och kall sjunker, så det borde väl rimligtvis bara vara bra att få lite extra rotation på luften med dörren öppen jämt? Fast tänker jag fel om man är enerigmedveten så att säga?
CTC 265B -75, PellX P21 -09, 750l ack-tank, solpaneler
Hus från -54, ca 120+80+40kvm uppvärmd yta
Elektrikare, nybliven husägare och vansinningt okunnig om vattenburet i allmänt.
Mitt lilla projekt
stingray
Stor entusiast!

Inlägg av stingray »

Hos mig så drar det kallt som tusan från källaren när dörren dit är öppen..
Numera Bergvärme tidigare; Diom Topp från 1986. Pellx 20kw från -00 tidigare Ecotec A3.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Vi har öppet ner till källaren vilket märks, Då allt är klart så kommer det väl spela mindre roll då det blir samma temp i källaren som resten av huset men nu är det några grader kallare i källaren o det märks att det drar från källaren o breder ut sej över golven på bottenvåningen så det känns golvkallt, Vi har ca 22° uppe o 18-19° i källaren..

Hos dom man känner som har dörr till källaren hör man främst skillnaden på tiden värme i huset inte behövs, Det är bara några fåtal dagar/år som shunten inte behöver öppna..
Är det mulet några dagar på sommaren med temp runt 13-15° ute måste shunten öppna annars blir det under 20° inne.. :(
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Inlägg av GoForIt Pellets »

Vi har valt en mellanlösning.
Halva källaren, som vi använder dagligen, öppen och uppvärmd.
Dörr i källaren till resterande delar, där temperaturen är lägre.
I den uppvärmda delen står det en braskamin som förutom att hålla varmt där, också bidrar med lite varmluft uppåt.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
fremar
Stor entusiast!

Inlägg av fremar »

Vi har en öppen trapp ner till källaren, sen har jag dörren till den rivna gillestugan stängd från hallen nere. Sen är även dörren till andra halvan av källaren stängd, där det finns ett stort rum tänkt som garage, ett förråd innan pannrummet och pannrummet. Det som är öppet uppåt blir hallen nere, en toalett, tvättstugan, ett litet förrådsrum och bastun.

Det jag har märkt mest är att det drar ner väldigt kallt till hallen nere när man öppnar ytterdörren. Sen finns det tyvärr inget element i hallen nere utan endast i den lilla toaletten, tvättstugan och förrådsrummet. Vet inte om det skulle löna sig att komplettera med ett stort element i hallen nere eventuellt.
TMV-Pannan Alpha 1 -93
Torsby-Ugnen TB Mini -06
Tigex 25 + KW SID 012
Handöl Carl-Gustaf murspis i vardagsrummet.
Hus: 117m² + 117m² källare. Byggt 1975.
Skriv svar