Effecta Pellets 200
Effecta Pellets 200
Någon som hört något om denna brännare? Bra, dålig? Dyr, billig?
Det är väl snarast en panna! Vad jag vet så kan dom även leverera en brännare till denna och då är det en Pellx. Jag har varit och tittat på pannan och den den har en rymlig eldstad och som det verkar - lättsotade tuber. Kanske inte optimal om man skall mata en Ack.tank då den har drygt 205 l vatten, men med VV slingor och kanske elpatron fungerar den bra som leverantör av värme och VV.
Priset för komplett panna m. brännare, veckoförråd och skruv går loss på 32 800 exkl moms.
Priset för komplett panna m. brännare, veckoförråd och skruv går loss på 32 800 exkl moms.
Acktank kan ses som en stor termos där uppvärmt vatten lagras, i denna ka det finnas en sligan eller kärl för varmvattenberedning. acktank medför längre gångtider. acktank är oxo ett måste om du skall ha solceller i framtiden (detta skall dock förberedas redan vid inköp av acktank).calle_d skrev:Förklara vad en ackumulatortank är och vad den används till.
Var är ett expansionskärl?
Expansionskärl. En behållare som tar upp vattnets volymförändringar beroende på hur kallt/varmt vattnet är. Slutet kärl ca 10% av systemets volym öppet kärl ca 5% i storlek om jag inte missminner mig.
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden

Nää.. alla pannor behöver man inte koppla till en Ack Tank. Vissa har stor vatten volym i pannan. Andra har en liten.
Liten vattenvolym = Ack tank
Stor Vattenvolym = Ej Acktank
Acktank är ett måste om man vill köra Sol-värme
Acktank är bra om man förbukar mycket varmvatten (tex hemma spabad, bubbelpool, 4 tonåringar
osv)
Det har diskuteras livligt om det är nån fördel med acktank eller inte.. Finns trådar om det. En fördel är väll att Brännaren jobbar i längre perioder, i stället för att gå på och av hela tiden (läs oftare) som den gör med en panna utan Acktank..
Liten vattenvolym = Ack tank
Stor Vattenvolym = Ej Acktank
Acktank är ett måste om man vill köra Sol-värme
Acktank är bra om man förbukar mycket varmvatten (tex hemma spabad, bubbelpool, 4 tonåringar

Det har diskuteras livligt om det är nån fördel med acktank eller inte.. Finns trådar om det. En fördel är väll att Brännaren jobbar i längre perioder, i stället för att gå på och av hela tiden (läs oftare) som den gör med en panna utan Acktank..
Thermia Biomatic 20+. Bulkförrådet på 6,5Kubik. 11,5 M Skruv till Pannan som nu mera är av.