Uppstart nr 2 i läge 3 ?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
grebdron
Ungskog

Uppstart nr 2 i läge 3 ?

Inlägg av grebdron »

Hände något konstigt med min Flex-A idag då den fick för sig att starta upp el-spiralen (kallstart) när den som bäst gick i läge 3 (underhållsfyr). Skulle precis veckosota när jag fick se detta.

Någon mer som har varit med om detta fenomen och vet varför den betedde sig så?

Att starta med el-spiralen när det finns varma rökgaser i pannan är inte bra då du kan antända dessa rökgaser med explosionsrisk som följd. Har hänt mig en gång pga kort el-avbrott. Sot i hela källaren (men murstocken och pannan klarade sig dock denna gång). Efter detta installerade jag ett underspänningsdon som bryter strömmen till brännaren vid el-avbrott. (Motsv. typ av automatsäkring)

...men detta idag känns inget bra för nattsömnen...
Eryl kombipanna 70-tal + Tigex25 + Janfire Flex-A + MIAB RS4 + Aritem 4 m skruv inkl. 45°-böj + eget byggt 700 L förråd
Dountless
Fröträd

Inlägg av Dountless »

Om det var så att [Startklart] lös, och det gick på underhåll =med att du hörde den gå på underhåll.

Så är det fel att den ska starta elspiralen.

Men däremot så kan den gå på underhåll i 55min, och sen därefter blåsa rent.

[Startklart] lampan lyser och då kan den börja mata ner pellets i koppen för att samtidigt starta elspiralen,=normalt.
Ulf Rasmusson
Energiprofet!

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Det troligaste är att du behöver för lite värme såhär års och att underhållsfyrsfasen gick ut efter en timma och då startar den med tändspiralen. Renblåsningen säkerställer att du inte har någon gas i pannan.
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Skriv svar