Begagnad panna för pellets
Begagnad panna för pellets
Hej allihopa,
tänkte börja elda pellets men har varken panna eller brännare.
Eftersom jag funderar på en sniklösning med en begagnad panna undrar jag om nån har en ide om vilken/vilka pannor jag borde söka efter.
Huset är 110m2 med lika mycket källare och (snart) 50m2 garage.
Förslag?
tänkte börja elda pellets men har varken panna eller brännare.
Eftersom jag funderar på en sniklösning med en begagnad panna undrar jag om nån har en ide om vilken/vilka pannor jag borde söka efter.
Huset är 110m2 med lika mycket källare och (snart) 50m2 garage.
Förslag?
Thermia Bequem 20D i Diom Vedunic 835. Acktank 750 liter som laddas med Laddomat 21. Motdragslucka. 7,5 m skorsten med 110mm insatsrör.
Äntligen också i drift !!!
Vettigt
Du kommer säkert få många som tycker att du skall köpa nytt !
Men jag tycker det kan vara vettigt om man inte vill investera så mycket pengar i huset av någon anledning.
Köp en bättre beg panna på blocket och en kanske en beg. brännare...
Du kommer säkert under 10-15' inkl brännare om du köper allt beg.
Vet dock inte vilken panna som är lämpligast...och vanlig.
Såg dock lite dåligt ut på blocket nu....kanske blir fler i sommar när folk byter till fjärrvärme och "borrar"
Men jag tycker det kan vara vettigt om man inte vill investera så mycket pengar i huset av någon anledning.
Köp en bättre beg panna på blocket och en kanske en beg. brännare...
Du kommer säkert under 10-15' inkl brännare om du köper allt beg.
Vet dock inte vilken panna som är lämpligast...och vanlig.
Såg dock lite dåligt ut på blocket nu....kanske blir fler i sommar när folk byter till fjärrvärme och "borrar"
tycker själv att det kan vara en bra ide..
kör man så i några år har man ju snart sparat ihop en ny panna. + att man har lärt sig en hel del på vägen..
En panna från runt 97 får man för ca 5 tusen.
Den naktdelen man får som jag ser det är att tillsynen ökar. Askningen & sotningen blir nog oftare. 1 gång i veckan? = ingen idé att åka på semester då inte.. Fast köper man en med EL patron så har man ju löst det med.
Sen går det nog åt mera pellets efter som pannan inte är gjord för pellets utan för Olja/ved..
Men det är helt klart ett alternativ man ska fundera på..
kör man så i några år har man ju snart sparat ihop en ny panna. + att man har lärt sig en hel del på vägen..
En panna från runt 97 får man för ca 5 tusen.
Den naktdelen man får som jag ser det är att tillsynen ökar. Askningen & sotningen blir nog oftare. 1 gång i veckan? = ingen idé att åka på semester då inte.. Fast köper man en med EL patron så har man ju löst det med.
Sen går det nog åt mera pellets efter som pannan inte är gjord för pellets utan för Olja/ved..
Men det är helt klart ett alternativ man ska fundera på..
Thermia Biomatic 20+. Bulkförrådet på 6,5Kubik. 11,5 M Skruv till Pannan som nu mera är av.
Vilken panna som är bäst beror på vilken brännare man är ute efter.
ÄFAB har gjort ett intressant test på detta, du hittar en sammanställning här:
http://www.afabinfo.com/pdf_doc/rapport ... estart.pdf
Noterbart är att skillnaden i pelletsförbrukning mellan den sämsta och den bästa kombinationen är nästan 50%!
Noterbart är att skillnaden i pelletsförbrukning mellan den sämsta och den bästa kombinationen är nästan 50%!

-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
såg fint ut med thermian o vedpannan..ABSO skrev:Vilken panna som är bäst beror på vilken brännare man är ute efter.
Beräknade pelletsförbrukningen va som för Viessmann pannan..

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
CTC Total som jag använder skall vara direkt olämplig om jag läste rätt.
Förlorar ca 1ton/år = 1500kr/år (bulkavtal www.skekraft.se)
Så rent ekonomiskt tar det ju ett tag innan jag tjänar igen en ny panna....om jag räknat rätt.
Rymmer dessutom mycket aska....
Så rent ekonomiskt tar det ju ett tag innan jag tjänar igen en ny panna....om jag räknat rätt.
Ja den artikeln ger ju lite tips,
men om man tittar på staplarna ser ju en CTC1100 inte så dum ut (med tanke på priset) men ändå "är den direkt olämplig för pelletseldning"
Är det askutrymmet den faller på då eller nåt annat ?
Eftersom jag inte har nån brännare verkar det rimligt att hitta en billig panna som är hyfsat lämpad för pellets och sen rätt brännare till pannan.
Albinpanna med Ecotec A3, nån som provat det?
men om man tittar på staplarna ser ju en CTC1100 inte så dum ut (med tanke på priset) men ändå "är den direkt olämplig för pelletseldning"
Eftersom jag inte har nån brännare verkar det rimligt att hitta en billig panna som är hyfsat lämpad för pellets och sen rätt brännare till pannan.
Albinpanna med Ecotec A3, nån som provat det?
Thermia Bequem 20D i Diom Vedunic 835. Acktank 750 liter som laddas med Laddomat 21. Motdragslucka. 7,5 m skorsten med 110mm insatsrör.
Räknade lite på vad jag förbrukar (CTC Total + Janfire)lp75 skrev:CTC Total som jag använder skall vara direkt olämplig om jag läste rätt.
I år kommer jag nog upp i 6,5-7ton (har kopplat in garaget på pellets)
Tidigare ägare 42 000kwh (enbart el)
Räknar lågt att vi endast förbrukar 32 000kwh - 7000kwh (hushållsel) = 25 000kwh (värme,varmvatten)...hushållselen är jag säker på men totala energibehovet kan vara högre.
7ton/25 000x20 000= 5,6ton
7ton x 4800kwh = 33 600kwh
25/33,6=74,4% verkningsgrad
Inte så dåligt, är ju räknat på en låg förbrukning....eller har jag missat något ?
EDIT: Det jag missat är kanske att CTC Total som elpanna är det kanske dålig verkningsgrad på....men så dålig kan den ju inte vara...eller ?
Har 112+112+46=270kvm att värma i Västerbotten, byggår -82
Min panna fungerar perfekt och jag askar inte ur speciellt ofta....kan den verkligen då vara olämplig...
-
- Entusiast!
- Kontakt:
Såg nyligen en annons i Vi i villa nr 2(halland) där SP provat en Viking Bio brännare i CTC1100 och tvärtemot ÄFAB fått mycket bra verkningsgrad.Mats24 skrev:Ja den artikeln ger ju lite tips,
Annars är det oftast utrymmet för aska som är lite litet i gamla oljepannor, men en uraskning i veckan dör man väl inte av. Med en asksug går det på 10 minuter.
Anders J[/i]
Diom Olja/El 1987, Pellx PX20 -01, varmluftständning. Senaste processorn. Dragbegränsare KW SID012. Stora Enso pellets. 85/80 m2 boyta/biyta, 21/18 grader, byggt -48. Se även www-knappen.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Jag hade janfire o norrahammar oljepanna fr. -72 tidigare.. Tyckte inte de va så skoj att sota/aska ur pannan var 4:e dag då de va riktigt kallt annars 1 gång i veckan..AndersJ skrev:Såg nyligen en annons i Vi i villa nr 2(halland) där SP provat en Viking Bio brännare i CTC1100 och tvärtemot ÄFAB fått mycket bra verkningsgrad.Mats24 skrev:Ja den artikeln ger ju lite tips,
Annars är det oftast utrymmet för aska som är lite litet i gamla oljepannor, men en uraskning i veckan dör man väl inte av. Med en asksug går det på 10 minuter.
Anders J[/i]

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
-
- Lärjunge!
Har du ett nytt hus...hur kan du ha så låg förbrukning...extraisolerat, braskamin eller bor du långt söderut ?notti skrev:Tycker inte att CTC total är så dålig panna ..jag gör av med 3-3.5 ton /år ..kör även på sommaren ..ca 120kvm + garage och källare ..snålar inte med värme varken hus eller biutrymmen 22 grader hus 19-20 grader källare 15-16 grader garage vid -5
Är det 120kvm källare ?
3,5ton x 4800 = 16800kwh - effektförlust = ?