Byta packning till elpatron (Norahammar) + avdragna skruvar?

Skriv svar
Erik_odal
Prima virke

Byta packning till elpatron (Norahammar) + avdragna skruvar?

Inlägg av Erik_odal »

Jag har märkt hur det läckt vatten från packningen till elpatronen på min panna. Rörmokaren sa att det oftast räcker att dra åt skruvarna till elpatronen. Sagt och gjort, locket till patronen togs bort och skruvarna skulle dras åt. Pang, två skruvar avdragna, helt genomrostade.

Så vad gör jag nu? Den läcker inte så länge den är varm, men den ska ju stängas av i sommar. Är det nått jag behöver tänka på?

Tömma den på vatten, skruva bort (skruva av) skruvarna och lyfta bort elpatronen. Kan man täta med nån form av massa på tub eller måste jag beställa en nu packning?

Det sitter en liten kran längst ner på pannan, gissar att det är för att tömma den på vatten, men hur vet jag när den är full igen när jag ska fylla på?

Alla svar är välkomna, ska lägga in lite bilder i morgon med.
Parca Norrahammar
JanFire Flex-A
Danfire regulator
johano
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av johano »

Jag hade oxå en gammal Norrahammar förut som oxå läckte i elpatronspackningen...

Eftersom jag ändå aldrig körde på el så slet jag ut hela elpatronpaketet med lucka o allt och gjorde en ny lucka något större än hålet med två svetsade gängstänger i + en gummitätning.Sen stoppade jag in den nya luckan in i hålet och drog fast med två överfall som skruvades på gängstängerna. Det blev tätt, den tätare ju dessutom bättre ju högre tryck man har i pannan.

/johan
Funkishus från -41, 140m2 på två plan + 70m2
Nibe Alpha Combi, Baxi Eurofire 20kw
Första brännaren på Twitter?@pelletstat
Erik_odal
Prima virke

Inlägg av Erik_odal »

Okej, men jag vill nog ha kvar elpatronen ifall pelletsbrännaren strejkar när det är 30 grader kallt ute eller nått.
Parca Norrahammar
JanFire Flex-A
Danfire regulator
Skriv svar