Brinner inget vidare utan tilluft.

rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2643
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Brinner inget vidare utan tilluft.

Inlägg av rod02 »

Hur eldar man spån och pellets löst? Skickade in spån i veddelen. Men det brinner knappt upp.
Har provat pellets i durkslag liknande
Bild
Men det funkar dåligt utan tändvätska. Den askar ur dåligt med. Skall man borra upp hålen kanske? Jämför gärna pris på durkslag och "pelletskorg"....
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Har du vägarna förbi nån välsorterad OKQ8 mack,så kolla efter en pelletskorg som dom brukar sälja :idea:
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2643
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Inlägg av rod02 »

Pris? Det jag sett(ej mackar) är 300 och upp. Och durkslaget finns redan. Borr med.
Funderar även på en minibrännare med fläkt. Några tips/länkar? Provade i pannan med utblåset från en gammal nilfisk damsugare. Har även provat tryckluft i balja, men det virvlar upp gnistor och aska. Men varmt blir det. Krukbrännare också testad i öppen spis. Men även där flyger sot och gnistor. För styra fläktluften lite bättre. Rör in i en burk och bara hål rakt upp. http://www.submarineboat.com/casting_aluminum.htm

Kul med spån http://www.youtube.com/watch?v=IvPL7KC1DEA
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Rayyan
Pannrumsnisse!
Inlägg: 727
Blev medlem: mån 24 dec, 2007 12:01
Ort: Almunge

Inlägg av Rayyan »

Jag misstänker att rod02 skojar lite :lol:

Med ett tips till rod02's försäkringsbolag kanske man kan få en liten tips/bonuspeng. :bounce: :bounce: :bounce:
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2643
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Inlägg av rod02 »

Skojjar med vad? Det är nog större brandrisk med den SP godkända pellex.....
Och jag skall inte ha skoj med spån innomhus :lol:
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Rayyan
Pannrumsnisse!
Inlägg: 727
Blev medlem: mån 24 dec, 2007 12:01
Ort: Almunge

Inlägg av Rayyan »

rod02 skrev:Krukbrännare också testad i öppen spis. Men även där flyger sot och gnistor.
http://www.submarineboat.com/casting_aluminum.htm

Kul med spån http://www.youtube.com/watch?v=IvPL7KC1DEA
Och? :?: :?: :?:

Allvarligt så trodde jag det var lite skojsamt men ursäkta om jag hade fel men jag ser fram emot nya intressanta resultat efter tester.
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2643
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Inlägg av rod02 »

Kastade lite pelletsspån på en eld, hände inte mycket. Ville uppnå http://www.youtube.com/watch?v=SNsIWWT4oTE men pelletsspån brinner dåligt. Krukbrännaren funkade bra. Ställde den på plattjärn i v form, och blåste under. Lyckades inte smälta burkar helt, men nästan. Det kanske räcker med rör in i botten hålet på krukan, för att det inte skall flyga aska.
Testet med tryckluft och stålback utfördes utomhus, och med "ved".

Får jag tag på en prisvärd/billig matarskruv kanske hembygge. Så blir det med spån avskiljning. för att flytta pellets till ordinarie skruv. Förådet är typ 4x3m i botten. Och då vill jag gärna elda upp spånet i veddelen alt öppen spis..
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Pelletskorgarna har ju ben så att dom kommer upp en bit dessutom har dom ruskigt mycket hål, det är mera hål än plåt så durkslaget på bilden är för dåligt vad det gäller hålen.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2643
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Inlägg av rod02 »

Mitt durkslag har en fot, solid dock.
Så för pelles kanske det blir till att borra. Lämplig diameter? Pelletsen krymper ju lite när den eldas. Och man får räkna med glöd ner till 1mm eller så. Ej brännbart underlag gäller.

Behöver även tips på spånbrännare.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Inlägg av deasstore »

Att du bara har ork att hålla på.. :shock:
Visst, det livar ju upp detta forummet.

Själv så skulle jag nog har köpt en pelletskorg ialf.
För vad ska kärringa hemma göra utan durkslag i köket.

Kul ändå. Så vi andra kan ta lärdom. :)
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Dom pelletskorgar jag sett har haft stora hål, ungefär som pelletsen (8 mm).
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Tror inte det hjälper med pelletskorg för spånet blir som en kompakt kaka iallafall. Enda sättet jag hittat att elda sågspån är att rulla in det i rätt mycket tidningspapper och lägga det på en vedbrasa.
I pelletsbrännaren går det att elda pelletsblandad spån men då får man ju mata i för hand och efter två minuter har man ledsnat.
Det som behövs är en fluidiserande förbränning i en virvelbädd och sådant åstadkommer man inte i en vanlig panna.

Kanske går det att använda principen för ett blästeraggregat. En ström av tryckluft tar spånen med sig in till en EBK som sitter efter pelletsbrännaren.
Brännaren går som vanligt med rätt låg effekt och luftunderskott och i EBK:n sker sekundärförbränning med tillsats av spån?
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Ursäkta men eldar ni 50% spån eller?

Jag har _aldrig_ rensat förråd/skruv från spån, jag har t.o.m. testat att hälla i kraftigt vattenskadade pellets direkt i matningsslangen samt 3 säckar (80% spån, "fuktigt") i som första intag i förrådet men inget problem uppstod alls.

Om denna spån ställer till så stora problem verkar det för mig som att ni har allvarliga problem till att börja med.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2643
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Inlägg av rod02 »

Alla brännare klarar inte spån lika bra. Jag tror: I pellex blåser spånen in i pannan och sänker då blandningen, för lite pellet het enkelt.
Och sedan ger nog spånfri pellets mindre problem/driftstopp.

Att elda i korg är mest för mysfaktorn/grillning. Går med ved eller kol med. Men har man ett par ton pellets hemma......

Har just nu tillgång till 10 kassar pellspån, och vill inte bara kasta dem. En engångs grej från en dålig sändning. Men med spånavskiljare kan det bli mer i framtiden. Så fler tips om spånbrännare uppskattas länkar och youtube uppskattas.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
notti
Pannrumsnisse!
Inlägg: 702
Blev medlem: sön 10 okt, 2004 22:33

Inlägg av notti »

Jag har PX20 och jag har aldrig tagit bort spån från min bulkföråd ..spån har aldrig ställt till med problem och spån funkar och ger värme även med en PX20-21
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
Skriv svar