Nya Ecoflex frågor...

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
vatsug
Energiprofet!

Nya Ecoflex frågor...

Inlägg av vatsug »

Halloj, ecoflexare här kommer några nya frågor: Värmen har kommit och jag behöver absolut inte någon extra värme i huset. Jag har nu satt Husvärme från 10 grader, som är det lägsta som går att få, men är det då säg 5 grader i soluppgången så slår den ju på lite värme i alla fall, och det vill man ju INTE! Hur gör ni andra??
Såg nu när jag kom hem att framledningstempen var 28 grader , medans ute temp var 22 grader, cirkpump av och shunt stänger, dvs shunten läcker värme. Har nu kopplat in innegivaren och satt den på 17 grader, då är börvärdet 5 och framledningstempen 28. Har även tryckt in ratten på shunten för att stänga manuellt , men den verkar va stängd. Det finns ju 2 "spår" ett före och ett efter cirk.pumpen så att man kan stänga av flödet med en skruvmejsel, men hur blir det då med den automatiska pumpmotioneringen, kan den ta skada om flödet är avstängt.
Hupp, det blev långt det här. hoppas ni förstår.
Mvh Vatsug
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Förutom att stänga av med kran på radiatorkretsen (motsvarande en av dina ventiler vid cirk pumpen) så sätter jag på nattsänkningen med 20 graders sänkning. Då håller den sig lugn.

Den kan fortfarande bli lite varm en bit upp på röret men det kan samtidigt vara ett tecken på att vattnet nu står stilla. Spillvärmen från röret transporteras inte bort. Du har ju fortfarande varmt i pannan dit röret är kopplat så lite värmen kommer alltid att sippra upp.

förstår inte riktigt varför pumpen skulle må dåligt av att stängas av så länge den fortfarande badar i vatten för kylning och ev. smörjning? I så fall borde det vara säkrare att stänga på pumpens trycksida. Så man vet att vattnet finns kvar i pumpen.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Micke C
Stor entusiast!

Inlägg av Micke C »

Det behöver inte vara så att shunten läcker värme genom att den inte är tät. Värmen leds ju genom metallen i rör och kopplingar från pannans mantel också. Lägg handen på röret till expansionskärlet och känn hur varmt det blir... Samma sak borde gälla även för shunten. Du får säkert ett mer rättvisande värde om du flyttar framledningsgivaren längre bort från shunten.

Annars gjorde jag precis som du, drog helt enkelt ner börvärdet till en (bra)bit under önskad innetempetarur. Har inte märkt att shunten har öppnat någon gång i det läget.
1-plans trähus med tegelfasad från 1954 75m2 + källare 75m2.
Värmer med:
CTC Ecoflex alternativt 2st L/L VP
vatsug
Energiprofet!

Inlägg av vatsug »

Hmm, det stämmer nog, framledningsgivaren sitter bara ca 15cm ovanför cirkpumpen , (enda stället att placera den) . Tänkte inte på att kopparrör leder värmen så bra. Nu kan man va lugn igen. Tack.
Mvh Vatsug
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
Skriv svar