Rökfyllde halva källaren
Rökfyllde halva källaren
Host host, vad kan det bero på. Startade upp brännaren för att värma upp varmvattnet som jag har gjort hela sommaren och tänkte inte mer på det. Sen märkte jag att det luktade lite rök uppe och gick ner å såg att brännaren hade satt felkod E3, och rykte in vit rök. Verkade vara kasst drag i skorstenen, men jag fick igång det efter lite eldande med tidningspapper.
Både panna och skorsten är nysotade i söndags och det har brunnit utan problem hela veckan. Antar att det beror på värmen ute, känns väldigt kvavt och fuktigt också.
Både panna och skorsten är nysotade i söndags och det har brunnit utan problem hela veckan. Antar att det beror på värmen ute, känns väldigt kvavt och fuktigt också.
TMV-Pannan Alpha 1 -93
Torsby-Ugnen TB Mini -06
Tigex 25 + KW SID 012
Handöl Carl-Gustaf murspis i vardagsrummet.
Hus: 117m² + 117m² källare. Byggt 1975.
Torsby-Ugnen TB Mini -06
Tigex 25 + KW SID 012
Handöl Carl-Gustaf murspis i vardagsrummet.
Hus: 117m² + 117m² källare. Byggt 1975.
-
- Lärjunge!
- Inlägg: 360
- Blev medlem: tis 14 okt, 2008 21:41
- Ort: Bollebygd, 4mil till Göteborg
Vad betyder E3 då?
Det blir nästan samma hos mig då jag bara kör igång någon gång i månaden sedan i maj. Så uschligt dåligt drag så det luktar rök genom stängda dörrar våningen ovanför. Försökte det där med att elda lite annat först men det vete fasen..tyckte det rök in lika mycket ändå, och av det man fjuttar på innan.
Får dessutom smärre puffar varje uppstart vilket ger ännu mer rök..säg inget till frugan bara för hon tror allt är normalt
Det blir nästan samma hos mig då jag bara kör igång någon gång i månaden sedan i maj. Så uschligt dåligt drag så det luktar rök genom stängda dörrar våningen ovanför. Försökte det där med att elda lite annat först men det vete fasen..tyckte det rök in lika mycket ändå, och av det man fjuttar på innan.
Får dessutom smärre puffar varje uppstart vilket ger ännu mer rök..säg inget till frugan bara för hon tror allt är normalt

CTC 265B -75, PellX P21 -09, 750l ack-tank, solpaneler
Hus från -54, ca 120+80+40kvm uppvärmd yta
Elektrikare, nybliven husägare och vansinningt okunnig om vattenburet i allmänt.
Mitt lilla projekt
Hus från -54, ca 120+80+40kvm uppvärmd yta
Elektrikare, nybliven husägare och vansinningt okunnig om vattenburet i allmänt.
Mitt lilla projekt
fremar & Danne031: Bara ett par frågor:
* Hur höga skorsten har ni då?
* Har ni dragregulator?
Att det rökar in är självklart ett problem men jag uppfattar det som ganska allvarligt fel som indikerar att något måste åtgärdas.
Och får man poffar vid uppstart finns det ju trådar som anger att startdosen är fel: kommer poffen på första startförsök är startdosen för stor, kommer det på andra är den för liten.
Problemet är att det kan vara ganska liten skillnad på ett blygsamt *pooff* till en jävla smäll som kostar mycket pengar att fixa.
Jag har inte och har aldrig haft vara sig rök i pannrummet (= källaren) eller poffar men det är ju hur det är här.
* Hur höga skorsten har ni då?
* Har ni dragregulator?
Att det rökar in är självklart ett problem men jag uppfattar det som ganska allvarligt fel som indikerar att något måste åtgärdas.
Och får man poffar vid uppstart finns det ju trådar som anger att startdosen är fel: kommer poffen på första startförsök är startdosen för stor, kommer det på andra är den för liten.
Problemet är att det kan vara ganska liten skillnad på ett blygsamt *pooff* till en jävla smäll som kostar mycket pengar att fixa.
Jag har inte och har aldrig haft vara sig rök i pannrummet (= källaren) eller poffar men det är ju hur det är här.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
-
- Lärjunge!
- Inlägg: 360
- Blev medlem: tis 14 okt, 2008 21:41
- Ort: Bollebygd, 4mil till Göteborg
Min skorsten är en 8-9m. Dragregulator..nej, eller ja på pannan, fast den är till ved och är alltid bara stängd.
Jag tror att puffarna sommartid helt enkelt har att göra med noll drag eller cirkulation i kåken över huvud taget, i alla fall hos mig. Skulle behöva en fläkt i stocken men det bryr jag mig inte om, för mycket jobb för lite vinning.
Jag tror att puffarna sommartid helt enkelt har att göra med noll drag eller cirkulation i kåken över huvud taget, i alla fall hos mig. Skulle behöva en fläkt i stocken men det bryr jag mig inte om, för mycket jobb för lite vinning.
CTC 265B -75, PellX P21 -09, 750l ack-tank, solpaneler
Hus från -54, ca 120+80+40kvm uppvärmd yta
Elektrikare, nybliven husägare och vansinningt okunnig om vattenburet i allmänt.
Mitt lilla projekt
Hus från -54, ca 120+80+40kvm uppvärmd yta
Elektrikare, nybliven husägare och vansinningt okunnig om vattenburet i allmänt.
Mitt lilla projekt
Med "dragregulator" menar jag självklart den automatisk reglerande grejen, inte ett manuellt spjäll.
Men puffarna är faktisk farliga, har du testat att sänka startdosen lite?
Men puffarna är faktisk farliga, har du testat att sänka startdosen lite?
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
-
- Lärjunge!
- Inlägg: 360
- Blev medlem: tis 14 okt, 2008 21:41
- Ort: Bollebygd, 4mil till Göteborg
Jo puffar kan jag en del om, hade lite tillbud tidigt efter installation pga en slarvig finjusterare så lärde jag mig mycket.
Grejen är den att vintertid går det hur bra som helst och sommartid eldar jag bara någon gång i månade så det känns inte lönt att börja mecka med det. Eftersom röken stannar kvar i eldstaden och läcker ut genom vedluckorna så stannar ju gaserna också kvar och då puffar det. På grund av dåligt drag helt enkelt.
Dragregulator får jag säga nej det har jag inte, brännaren sköter ju det själv vad jag vet.
Grejen är den att vintertid går det hur bra som helst och sommartid eldar jag bara någon gång i månade så det känns inte lönt att börja mecka med det. Eftersom röken stannar kvar i eldstaden och läcker ut genom vedluckorna så stannar ju gaserna också kvar och då puffar det. På grund av dåligt drag helt enkelt.
Dragregulator får jag säga nej det har jag inte, brännaren sköter ju det själv vad jag vet.
CTC 265B -75, PellX P21 -09, 750l ack-tank, solpaneler
Hus från -54, ca 120+80+40kvm uppvärmd yta
Elektrikare, nybliven husägare och vansinningt okunnig om vattenburet i allmänt.
Mitt lilla projekt
Hus från -54, ca 120+80+40kvm uppvärmd yta
Elektrikare, nybliven husägare och vansinningt okunnig om vattenburet i allmänt.
Mitt lilla projekt
"brännaren sköter ju det själv vad jag vet"
Rätt ska nog vara "brännaren sköter ju det själv vad jag tror" och där tror du fel!
Faktisk tror jag att det är just där problemet är! Din brännare är ställd till "vinterdrag" och på sommaren betyder detta att den puffar då draget är mer normalt.
Hade du en dragregulator installerat ville du sannolikt (läs: definitivt) få bättre bränsleekonomi på vintern och ingen puffar på sommaren.
Rätt ska nog vara "brännaren sköter ju det själv vad jag tror" och där tror du fel!
Faktisk tror jag att det är just där problemet är! Din brännare är ställd till "vinterdrag" och på sommaren betyder detta att den puffar då draget är mer normalt.
Hade du en dragregulator installerat ville du sannolikt (läs: definitivt) få bättre bränsleekonomi på vintern och ingen puffar på sommaren.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
-
- Lärjunge!
- Inlägg: 360
- Blev medlem: tis 14 okt, 2008 21:41
- Ort: Bollebygd, 4mil till Göteborg
Det där får du gärna utveckla, vad skulle jag kunna ändra på sommartid?
Den blev finjusterad i mars när det var halvkallt fortfarande. Pannan finns ju inget att ändra på. Startdosen är låg, driftdosen handlar det ju inte om. Skulle vara fläkten under startsekvensen då kanske?
Den blev finjusterad i mars när det var halvkallt fortfarande. Pannan finns ju inget att ändra på. Startdosen är låg, driftdosen handlar det ju inte om. Skulle vara fläkten under startsekvensen då kanske?
CTC 265B -75, PellX P21 -09, 750l ack-tank, solpaneler
Hus från -54, ca 120+80+40kvm uppvärmd yta
Elektrikare, nybliven husägare och vansinningt okunnig om vattenburet i allmänt.
Mitt lilla projekt
Hus från -54, ca 120+80+40kvm uppvärmd yta
Elektrikare, nybliven husägare och vansinningt okunnig om vattenburet i allmänt.
Mitt lilla projekt
Utan en dragregulator ("draglucka") är det inte lönt att ens fundera på att ändra något, orsaken är att draget varierar så mycket under året (med utetemperaturen).
Dragregulatorn gör ju så att draget genom >brännaren< är lika året om, oavsett om skorstenen suger som satan eller knappast någonting alls, därmed blir en injustering rätt året om.
Har man INTE en dragregulator blir luftmängden genom brännaren "låg" på sommaren och "hög" på vintern och då doseringen inte påverkas av draget går brännaren alltså magert på vintern och fett på sommaren.
Då jag monterade min dragregulator märkte jag att min brännare gick mer stabilt och jag märkte att förbrukningen sjönk, inte enormt mycket men nog till att jag märkte det.
Och om draget är "högt" kommer de värma rökgaser ju att sugas ut i skorstenen snabbare vilket ger kortare tid i pannan vilket ger sämre ekonomi, om brännaren samtidig går magert (pga. det höga draget) blir rökgasen nerkyld till att börja med vilket även det ger sämre ekonomi.
Så dragregulator är essentiellt för att få stabila förhållanden för brännaren och därmed möjlighet att justera till bästa ekonomi/effektivitet.
Dragregulatorn gör ju så att draget genom >brännaren< är lika året om, oavsett om skorstenen suger som satan eller knappast någonting alls, därmed blir en injustering rätt året om.
Har man INTE en dragregulator blir luftmängden genom brännaren "låg" på sommaren och "hög" på vintern och då doseringen inte påverkas av draget går brännaren alltså magert på vintern och fett på sommaren.
Då jag monterade min dragregulator märkte jag att min brännare gick mer stabilt och jag märkte att förbrukningen sjönk, inte enormt mycket men nog till att jag märkte det.
Och om draget är "högt" kommer de värma rökgaser ju att sugas ut i skorstenen snabbare vilket ger kortare tid i pannan vilket ger sämre ekonomi, om brännaren samtidig går magert (pga. det höga draget) blir rökgasen nerkyld till att börja med vilket även det ger sämre ekonomi.
Så dragregulator är essentiellt för att få stabila förhållanden för brännaren och därmed möjlighet att justera till bästa ekonomi/effektivitet.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Tror att problemet ligger i att både fremar och Danne31 startar upp pannan ibland för att få lite varmvatten. Kör man pellets hela sommaren utan avbrott uppstår nog inte de här problemen för då är skorstenen invändigt varm och draget blir skapligt.
Om det är 25 grader ute, 15 grader i källaren och skorstenen kall så är draget i skorstenen noll. Varm luft stiger uppåt men i detta fall finns ingen varm luft som kan stiga uppåt. Dragutjämnare eller inte spelar nog ingen roll vid brännarstarten när skorsten och panna är kall för det finns inget drag att jämna ut.
Jag stänger av pannan i maj och sätter igång i september. Att starta pannan ibland för att få varmvatten, kan inte det leda till kondens och rostangrepp i pannan?
Om det är 25 grader ute, 15 grader i källaren och skorstenen kall så är draget i skorstenen noll. Varm luft stiger uppåt men i detta fall finns ingen varm luft som kan stiga uppåt. Dragutjämnare eller inte spelar nog ingen roll vid brännarstarten när skorsten och panna är kall för det finns inget drag att jämna ut.
Jag stänger av pannan i maj och sätter igång i september. Att starta pannan ibland för att få varmvatten, kan inte det leda till kondens och rostangrepp i pannan?
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
Lite om skorstenens drag..
Kall skorsten = nära inget drag !!!
Detta kan skapa problem vid alla typer av eldning med att det
inte ryker ut igenom skorstenen ...utan helt enkelt ryker in ...
Enkelt avhjälpt med att tända ett ihopskrynklat papper stoppa in i sotluckan så tänder vi en öppen spis med kall skorsten skillnaden att tända pappret i rökanalen. Detta förfarande skapar snabbt drag!
Vill påpeka att viss försiktighet med eld i skorstenen!
Om det är mycket tjärludd/sot eller liknade brännbart som också kan ta eld och skapa soteld!
Vid uppstart har en dragbegränsare inget drag att dragbegränsa!
och är helt stängd i detta läge!
Det är först vid stigande rögastemperatur som draget ökar!
Först när temperatur skillnaden som skapar draget, och draget passerar önskat undertryck som dragbegränsaren har något dragreglera!
" När en oljebrännare startar sker en tvingande puff av varma rökgaser
som får bort den kalla luften som finns i skorstenen"
Men så startar ingen ved / pellets eldning, utan det sker lite långsamare så röken får ingen draghjälp ut i skorstenen vid ny uppstart vid kall skorsten.
Kall skorsten = nära inget drag !!!
Detta kan skapa problem vid alla typer av eldning med att det
inte ryker ut igenom skorstenen ...utan helt enkelt ryker in ...
Enkelt avhjälpt med att tända ett ihopskrynklat papper stoppa in i sotluckan så tänder vi en öppen spis med kall skorsten skillnaden att tända pappret i rökanalen. Detta förfarande skapar snabbt drag!
Vill påpeka att viss försiktighet med eld i skorstenen!
Om det är mycket tjärludd/sot eller liknade brännbart som också kan ta eld och skapa soteld!
Vid uppstart har en dragbegränsare inget drag att dragbegränsa!
och är helt stängd i detta läge!
Det är först vid stigande rögastemperatur som draget ökar!
Först när temperatur skillnaden som skapar draget, och draget passerar önskat undertryck som dragbegränsaren har något dragreglera!
" När en oljebrännare startar sker en tvingande puff av varma rökgaser
som får bort den kalla luften som finns i skorstenen"
Men så startar ingen ved / pellets eldning, utan det sker lite långsamare så röken får ingen draghjälp ut i skorstenen vid ny uppstart vid kall skorsten.
Tillverkar rökgasutrustning
Nja... jag har bara VV och min brännare startar var 18'de timme ungefär, då jag reste bort en vecka slog jag av allt och väl hemma slog jag bara på varefter allt startade och efter ett tag hade jag VV igen... men ingen problem med drag i skorstenen, ingen rök i källaren osv. så den tror jag inte på helt enkelt.
Brännaren jag har är inte systemolika från andra brännare: en fläkt som pumpar in luft och ett doseringssystem till att föra in pellets. Kallstart börjar vid att lägga i en startdos och blåsa varmluft på till det fattar eld, det tar ca: 4 minuter innan första elden kommer och under den tid fungerar fläkten precis som planerat med att blåsa in luft som i sin tur åker ut i skorstenen vilket startar draget.
Testa att blåsa i ett rör och sedan direkt efter lägga en bit papper för röret: pappret sugs fast (i kort tid) för att luftmassan rör sig genom röret utan att bromsas direkt.
Att inte ha självdrag i skorstenen betyder INTE att det är en propp i hålet, det betyder att en fläkt måste accelerera luften och här fungerar det alldeles utmärkt.
Och ja, på sommaren har dragregulatorn knappast något att göra alls medan den får jobba på vintern och det är ju precis efter planen och teorin. Att den även kompenserar mycket av de svängningar man kan få vid kraftig vind ute är bara ett plus i kanten.
Så jag köper inte att det är normal-läge med inpyrning av rök, poffar eller liknande, det är helt enkelt ett fel i installationen eller funktionen som ger detta!
Dragregulatorn är faktisk grunden i att ha en stabil och kontrollerat förbränning och har man problem eller "lång" skorsten är dragregulatorn i mina ögon ett måste helt enkelt.
Brännaren jag har är inte systemolika från andra brännare: en fläkt som pumpar in luft och ett doseringssystem till att föra in pellets. Kallstart börjar vid att lägga i en startdos och blåsa varmluft på till det fattar eld, det tar ca: 4 minuter innan första elden kommer och under den tid fungerar fläkten precis som planerat med att blåsa in luft som i sin tur åker ut i skorstenen vilket startar draget.
Testa att blåsa i ett rör och sedan direkt efter lägga en bit papper för röret: pappret sugs fast (i kort tid) för att luftmassan rör sig genom röret utan att bromsas direkt.
Att inte ha självdrag i skorstenen betyder INTE att det är en propp i hålet, det betyder att en fläkt måste accelerera luften och här fungerar det alldeles utmärkt.
Och ja, på sommaren har dragregulatorn knappast något att göra alls medan den får jobba på vintern och det är ju precis efter planen och teorin. Att den även kompenserar mycket av de svängningar man kan få vid kraftig vind ute är bara ett plus i kanten.
Så jag köper inte att det är normal-läge med inpyrning av rök, poffar eller liknande, det är helt enkelt ett fel i installationen eller funktionen som ger detta!
Dragregulatorn är faktisk grunden i att ha en stabil och kontrollerat förbränning och har man problem eller "lång" skorsten är dragregulatorn i mina ögon ett måste helt enkelt.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
-
- Lärjunge!
- Inlägg: 360
- Blev medlem: tis 14 okt, 2008 21:41
- Ort: Bollebygd, 4mil till Göteborg
Jag måste säga att det här är intressant, för det är faktiskt första gången jag hör talas om att jag skulle behöva en dragregulator i samband med pellets.
CTC 265B -75, PellX P21 -09, 750l ack-tank, solpaneler
Hus från -54, ca 120+80+40kvm uppvärmd yta
Elektrikare, nybliven husägare och vansinningt okunnig om vattenburet i allmänt.
Mitt lilla projekt
Hus från -54, ca 120+80+40kvm uppvärmd yta
Elektrikare, nybliven husägare och vansinningt okunnig om vattenburet i allmänt.
Mitt lilla projekt
Då borde du söka på forumet här efter "draglucka" eller "dragbegränsare"!
Grejen med den är att draget genom >brännaren(/pannan)< är lika sommar som vinter, det extra drag som kommer pga. temperaturskillnaden under vintern går via dragbegränsaren och plötsligt fungerar inställningen året om.
Har man en låg skorsten där draget inte alls blir speciellt stort (mycket kort alltså) är fördelen inte så stor fast dragbegränsaren tar hand om vindbyar som annars kan ställa till det lite.
Men har man en "normal" skorsten kommer skillnaden i drag mellan sommar och vinter att vara betydande(!) vilket leder till att dragbegränsaren behövs!
Grejen med den är att draget genom >brännaren(/pannan)< är lika sommar som vinter, det extra drag som kommer pga. temperaturskillnaden under vintern går via dragbegränsaren och plötsligt fungerar inställningen året om.
Har man en låg skorsten där draget inte alls blir speciellt stort (mycket kort alltså) är fördelen inte så stor fast dragbegränsaren tar hand om vindbyar som annars kan ställa till det lite.
Men har man en "normal" skorsten kommer skillnaden i drag mellan sommar och vinter att vara betydande(!) vilket leder till att dragbegränsaren behövs!
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!