Spara pengar med stödeldning ??

mol9an
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 02 apr, 2006 22:41
Ort: Dalarna

Spara pengar med stödeldning ??

Inlägg av mol9an »

Hur mycket pellets gör ni slut på, på vintersäsongen, jag får för mig att det går lika mycket oavsett om man kör 21 grader eller skruvar ner hälften av alla element.
Går alltid 10 säck/säsong. varma vintrar eller svinkalla vintrar spelar liksom ingen roll. 10 säck.. thats it!! Så jag undrar om nån eldar på med typ täljstensugn och har märkt att det går mindre pellets då. Jag funderar på att investera i en sån. ??? snälla.. hjälp till här. Ni fattar lite vad jag menar iaf.!
Kombifire + Janfire flex-A allt -05
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

10 säckar/säsong????
Menar du storsäck á 900kg eller småsäck?
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
mol9an
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 02 apr, 2006 22:41
Ort: Dalarna

Inlägg av mol9an »

10 storsäck à ca 700 kg. Hur känns det? ni som varit in o gluttat här :D
Kombifire + Janfire flex-A allt -05
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1906
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Inlägg av GoForIt Pellets »

Det är ju ganska många faktorer som påverkar..
Jag har ibland lite av samma tankar, då vårt värmesystem är väldigt trögt. Det går åt massor av energi innan man upplever någon värme.

Vi har en braskamin som stödeldning. Men för bra fanktion med den så gäller det att kunna få runt varmluften till hela huset..
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
broberg
Entusiast!
Inlägg: 135
Blev medlem: tis 10 mar, 2009 18:29
Ort: Söderhamn

Inlägg av broberg »

En släkting köpte en dyr Handöl. Står mest oanvänd. Det ryker in ibland för huset är enplans och skorstenen inte så lång. Betalade halva priset för en luft-vatten pump för en grej som bara står i vägen så han ångrar sig.
Panna: TMV Attack 2000. Brännare: Bionordic Viking B16GL.
snokez
Stor entusiast!
Inlägg: 231
Blev medlem: fre 01 dec, 2006 13:59
Ort: Västerhaninge/Karlstad
Kontakt:

Inlägg av snokez »

Jag förbrukar 6-7 pall per år och jag har lyckats lära mig att acceptera det så länge jag inte gör något åt fönster, ytterdörrar mm,
även om jag länge tyckt att mitt hus drar lite för mycket pellets.

Det var min tanke att när jag väl kommer över billig ved så kan man dra mer nytta av öppna spisen och sänka pelletsförbrukningen.
Om jag installerar tex. en Handölkassett har jag tänkt att sätta in en värmeförflyttare.

Jag skrev en egen tråd om mina funderingar då jag gärna skulle vilja få erfarenheter från er som gjort inst. själva.

Har också läst mycket om de billiga värmepumparna som man kan installera själv, (Atlas, Coolix, Foma, Invest mm.)
för att underhållsvärma mina garage.
Men det ligger inte riktigt i min linje att installera en värmekälla som går på el, då jag ständigt strävar efter att minska
behovet av el från Vattenfall, så mycket som det bara är möjligt.
Biomatic 20+ -07, MAFA-midi. 100+125 m2. Tegel. Fönster: 2&3-glas Byggår: 1965 Haninge.
Förbrukningen mäts och loggas med Pelletslogger Pro. Säck.
2008 Agrol. 2009 Neova. 2010 Naturkraft. 2011 StoraEnso. 2012 Laxå. 2013 Neova. 2014 Vida. 2015 HMAB.
saabdea
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: ons 28 jan, 2009 13:38
Ort: NordÖstra Skåne

Inlägg av saabdea »

Jag kan tycka att om man behöver installera någon kamin eller dylikt för att stödelda så går det ju inte ihop sig ekonomiskt. Det kostar väl mer om man ska ha sotaren till en extra pipa också.

Då skulle man kanske funderat på att skaffa en riktigt vedanläggning istället och isåfall ha pelletsen som backup. Dock så får man ju många kw från elpatronen som pelletsanläggningen kostar.

Bara en åsikt från en som eldar ved.
mol9an
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 02 apr, 2006 22:41
Ort: Dalarna

Inlägg av mol9an »

Ja. Det liggger ju lite i det som du säger att det är fel att stödelda med ved när det tillkommer sotarutgifter samt instalations och inköpsutgifter.
Men jag har en hel del träd på tomten så det kommer räcka min livstid iaf att elda med.
Om jag sätter in en täljstenshistoria i mitt vardagsrum så räknar jag med att kunna elda där och elda i vedspisen. det skulle räcka för att värma upp huset TROR jag.
bara köra golvvärmen och varmvattnet med pellets. Och när man inte orkar elda med ved så behöver man inte det. Men när det är -20 grader ute så känns det som att det är skönt att dra igång en brasa. Vill inte ha ved som primär källa. Finns inte tid och intresse..
Men som sagt. Även om jag skulle köra bara golvvärmen och varmvattnet så känns det som att det iaf kommer gå 10 st storsäck à 700 kg per vinter.
Fasen åxå. Aldrig ska man lyckas hittta den optimala lösningen
:cry:
Kombifire + Janfire flex-A allt -05
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Självklart kommer det att gå mindre pellets med stödeldning men det kräver ju att det är mer än lite myseldning lite då och då, alltså en viss kontinuitet, i annat fall är det kanske mysigt men knappast "stöd"eldning.

Bäst ville det vara att ha en eldstad som kan avge värme till en ackumulatortank, då kan hela huset få värme ifrån stödeldningen men då blir investeringen ju också av en helt annan klass.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
broberg
Entusiast!
Inlägg: 135
Blev medlem: tis 10 mar, 2009 18:29
Ort: Söderhamn

Inlägg av broberg »

Men när du har ett riktigt uppvärmningssystem får du kanske mer nytta av veden om du kan elda upp den i Combifiren eller elda i en förugn till pannan. Kan man slippa att få bostadsrummen förstörda av sot och aska från en kamin så är väl det värt en hel del.
En Kenjon förugn är en bra sparbössa om man har egen ved. Brukar finnas billiga begagnade. En acktank måste man nog ha men jämfört med en täljstenshistoria blir det billigt.
Panna: TMV Attack 2000. Brännare: Bionordic Viking B16GL.
saabdea
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: ons 28 jan, 2009 13:38
Ort: NordÖstra Skåne

Inlägg av saabdea »

Tycker att det är ännu dummare att stödelda om man har en seg golvvärme. Men förslaget med att elda i förugn, fundera på det istället om det inte går att elda ved direkt i pannan du har redan.
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

En rejäl brasa i kaminen på morgonen till ("frukostflingorna") och en sen man kommer hem från jobbet håller nere pelleförbrukningen med råge + det sköna mysfaktorn man får på köpet...varför vänta 8) ...Sen sota själv vettja!!...väntar fortfarande själv på kursen "sertet" :? ...hoppas det blir nu till hösten,,,Har köpt kula och viska redan så jag är startklar.

Har haft kaminen sen 04 så den är intjänad med råge (gratis ved)fast det är ju inte största anledningen för oss att ha kamin men ändå.. :wink:

Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

För att spara in 1 ton pellets måste du elda ca 4m3 väl staplad ved så de gäller att elda ofta/mycket innan man sparat in investeringen.. :roll:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Lars Bergström
Stor entusiast!
Inlägg: 179
Blev medlem: lör 14 feb, 2009 22:26
Ort: Skåne

Inlägg av Lars Bergström »

Ett annat sätt att minska energiåtgången är det klassiska att se över husets isolering. Om nu inte detta redan är gjort.

Annars håller jag med andra i den här tråden, att visst är en kamin och elda med ved för mysfaktor är OK men jag tror att investeringen (om du måste investera i kamin/skorsten och inte redan har det) tar ganska lång tid att räkna hem.

Kanske går det att köpa pelletsen i större parti och få ner kostnaden på det sätt.

Även om du säger att du inte vill ha ved som huvudvärmekälla kanske det går att din panna eld med ved och då mot en ackummulatortank (finns beg. på blocket) och sedan när lusten tryter växla till pellets. Det är allt bra att ha ett flexibelt värmesystem och där en ackummulatortank och en "kombi"-panna två bra delar. Man vet aldrig i framtiden vilket energislag som är det mest ekonomiska.
Panna: CTC V20, -04
Brännare: CTC Bio, -09
Förråd: Mafa Midi 730 liter, -09
Hus: 1 1/2 plans Skånelänga, 1860-talet, boyta 150 m2, 300 mm stenväggar utan isolering, 2-glasfönster, 2 vuxna
snokez
Stor entusiast!
Inlägg: 231
Blev medlem: fre 01 dec, 2006 13:59
Ort: Västerhaninge/Karlstad
Kontakt:

Inlägg av snokez »

För min del är jag helt på det klara med, att räkna hem en Handölkassett när man har en effektiv pelletspanna blir grymt svårt. Men...
Öppna spisen är det enda ställe där jag kan elda den gratisved jag kommer över. Mycket högre effektivitet och säkrare eldning.

En vän till mig gör som Ronald och han sänker helt klart sin årsförbrukning. Men han har även bytt fönster vilket gör en hel del.
Biomatic 20+ -07, MAFA-midi. 100+125 m2. Tegel. Fönster: 2&3-glas Byggår: 1965 Haninge.
Förbrukningen mäts och loggas med Pelletslogger Pro. Säck.
2008 Agrol. 2009 Neova. 2010 Naturkraft. 2011 StoraEnso. 2012 Laxå. 2013 Neova. 2014 Vida. 2015 HMAB.
Skriv svar