CTC 265b 1969

Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: CTC 265b 1969

Inlägg av bergatorparen »

60 -65 grader räcker fint. Det som vill till är att man kollar så att temperaturen i pannans botten inte understiger 50 grader - alltså temperaturen i höjd med askutrymmet - och detta är CTC' s generella råd för alla pannor från företaget oavsett ålder - inte mitt. 75 grader skulle innebära mycket smal hysteres och stor bränsleåtgång, så det vill inte jag tillråda. Ställ in termostaten så att du har tillslag vid 70 och frånslag vid 80 så händer inget dåligt :)
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Olle45
Pannrumsnisse!
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 20:46
Ort: Alingsås
Kontakt:

Re: CTC 265b 1969

Inlägg av Olle45 »

Tips till alla med pannmodell CTC265 med denna eldnings metod fungerar CTC 265 riktigt bra!

Om ved ska eldas i denna panna !!
Denna metod ökar bräntiden med mer än den dubbla tiden
sänker rökgastemperaturen och få ut mer värme ur veden!

Hur det går till är enkelt!

Börja med att lägga in grövre vedträ lägg dessa så tätt det går detta ökar bränntiden.

fyll på ved i lager till underkant till luckans nedre kant för vedinlägg
eldutrymme ska finnas ovanför ved inlägget!

Ta sedan några tidningsblad som rivs i strimlor som läggs ovan på den grövre veden.

Lägg sedan in klent huggen ved ovanpå pappers strimlorna!

Klart att tända på i det strimlade pappret.

Förbränningen sker både renare och längre med denna metod!
Här är en länk som visar att det är fler som provat denna metod!
http://www.nyan.ax/nyheter/index.pbs?news_id=29784

mvh Ruben
Tillverkar rökgasutrustning
nicnyfiken
Fröträd
Inlägg: 62
Blev medlem: tis 28 dec, 2010 02:10

Re: CTC 265b 1969

Inlägg av nicnyfiken »

kvistarn skrev:vi har med en ctc 265b, med janfire flex-a, tycker det funkar bra, enligt pappren från installationen ligger verkningsgraden mellan 80-87% på de olika effeklägena, så det lär ju inte vara värt att byta panna för 5-10% ökad effektivitet?
Hej Jag har också CtC 265 nyfiken av i vilket läge fick ni 87% och 80% ?
CtC 265B janfire Flex-a- veckoförråd
100m2 tegel och trä.ca50cm kryp vindsisolering med oinredd källare som värms av pannrummet.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: CTC 265b 1969

Inlägg av Icecap »

Jag har testat olika effekter i min CTC 265B och om jag håller mig i effekter mellan 7kW och 12kW är den lika effektiv. Under 7kW sjunker effektiviteten, jag tror att det är för att brännaren inte klarar att elda bra varför det inte är pannans fel, över 12kW sticker rökgastemperaturen iväg ganska ordentligt.

Jag har testat vid att elda upp från kall (60°C) till varm (88°C) utan värmeuttag eller VV-förbrukning och då mäta pelletsåtgången per uppvärmning vid de olika effekter. Mellan 7kW och 12kW går det åt lika mycket pellets per uppvärmning - nästan. Rätt effekt ska väl vara 7kW-11kW, vid 12kW börjar rökgastemperaturen krypa uppåt men det är inte så mycket.

Vid 15kW är det ganska mycket förlust och vid 18kW dog min rökgastemperaturmätare, sensorn tålde bara 300°C...
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Bagarn09
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: sön 06 nov, 2011 12:24

Re: CTC 265b 1969

Inlägg av Bagarn09 »

Toppenforum detta. :) Ska låta min bror kika på det där nån dag, se hur vi lämpligast löser det hela.
Jag vill också ha en ackumulatortank till min panna helst en kubik (2 st 500L). Kommer antagligen att fixa det förr eller senare iaf. Är det negativt?

Mvh, Jimmy.
nicnyfiken
Fröträd
Inlägg: 62
Blev medlem: tis 28 dec, 2010 02:10

Re: CTC 265b 1969

Inlägg av nicnyfiken »

Varför acktank med bara pelletsbrännare -utan solvärme till...?

Direktcitering borttagen. / Roli moderator
CtC 265B janfire Flex-a- veckoförråd
100m2 tegel och trä.ca50cm kryp vindsisolering med oinredd källare som värms av pannrummet.
Olle45
Pannrumsnisse!
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 20:46
Ort: Alingsås
Kontakt:

Re: CTC 265b 1969

Inlägg av Olle45 »

Angående pannans vattentemperatur
här är lite att tänka på !

Om slutet expansions kärl används kommer inget nytt syre in i systemet
detta förhindrar att pannan rostar sönder på allt förkort tid,
vid denna typ kan önskad drifttemperatur väljas utan att pannans vatten suger till sig syre..

När olja fick värma pannan fans en rekommendation att pannans temperatur inte skulle vara under +70°C
detta gäller om det är ett öppet system och expansions kärl på vinden.

Undvik att fylla pannan ofta detta gör att nytt syra satt vatten kommer in i systemet
och kan ge upphov till rost på sikt

Vid ny på fyllt vatten finns en rekommendation att snabbt värma upp vattnet till 70 till 80°C
just för att få ut syret.

Undrar om detta gäller även för slutet system ?
Tillverkar rökgasutrustning
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: CTC 265b 1969

Inlägg av bergatorparen »

Jag är övertygat om att det gäller även för slutet system därför att om du ständigt måste fylla nytt vatten kommer syre in i systemet på två ställen: Med påfyllnadsvattnet och genom läckaget. Vatten ersätts med luft, och luftens syre löser sig i vattnet - därför är otätta värmesystem ett otyg som man bör bekämpa. Det är inte bara pannorna som mår illa utav syre i vattnet: I den mån man har ett äldre system som i all huvudsak består av såkallade "svarta" rör, så kan hög syrehalt få rören att rosta sönder. Jag hade ett fall av det för några år sedan då vattnet plötsligt forsade ner i pannrummet. Huvudröret från pannrummet hade rostat sönder precis vid en rörböj på entréplanet. Den lokala rörmokarn kom så skjortan stod rakt ut och fixade det. I år fixade jag två dåliga radiatorventiler, och nu håller sig trycket innanför samma intervall hela tiden - ingen efterfyllning nödvändig. Kanske är det därför somliga har pannor som är över 50 år gamla medan andra pannor rostar sönder och samman på 15 - 20 år?
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Jonas O
Energiprofet!
Inlägg: 633
Blev medlem: tor 06 aug, 2009 22:50
Ort: Bit utanför Kalmar

Re: CTC 265b 1969

Inlägg av Jonas O »

Till öppet system finns det väl någon olja man kan hälla i expansionskärlet som fungerar som "luftlock"??

Vad var det för olja? Kanske skulle slå i en skvätt.. :| (hur stor skvätt?)
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: CTC 265b 1969

Inlägg av Icecap »

Bagarn09: varför vill du ha ackumulatortanka? Vad vill du vinna på det? Eller vill du elda med ved?
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: CTC 265b 1969

Inlägg av danei »

Parafinolja eller tändvätska skulle jag köra med.

Alla system bör värmas upp för att få ur gaserna snabbt. Men en driftstemperatur på minst 70grader är nog för att undvika kondens i pannan. Det påverkas inte av expansionskärlet.l
Bagarn09
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: sön 06 nov, 2011 12:24

Re: CTC 265b 1969

Inlägg av Bagarn09 »

Icecap skrev:Bagarn09: varför vill du ha ackumulatortanka? Vad vill du vinna på det? Eller vill du elda med ved?
Skulle vilja ha möjligheten att kunna elda med ved också om man kommer över nånting billigt. Och sen planerar vi att göra om badrummet och eventuellt sätta i ett badkar. Och jag som tycker om att duscha länge känner att jag vill ha lite mer. :) Slaskvatten går ju alltid åt! :)

Mvh, Jimmy.
kvistarn
Prima virke
Inlägg: 35
Blev medlem: mån 05 sep, 2011 11:32

Re: CTC 265b 1969

Inlägg av kvistarn »

nicnyfiken skrev:Hej Jag har också CtC 265 nyfiken av i vilket läge fick ni 87% och 80% ?
liten rättning, vi har 85 i läge 1 och 80 i 2-3, sen 78 i läge 4 med hög röktemp...

Redigerat onödigt text i citatet. Forumet blir mer lättläst om inte all text tas med. / Roli moderator
Ctc 265b -76, janfire flex-a -08, hembyggt månadsförråd.
Rindi 8mm pellets.
150+70kvm trähus -36.
Skriv svar