Bygganmälan?
Bygganmälan?
Har ni behövt göra bygganmälan när ni bytt panna?
Då: 30 000:-/år med olja 
Nu: 15 000:-/år med pellets
Thermia Biomatic 20+
4 kg/m² & månad
Huset byggt 1947

Thermia Biomatic 20+
4 kg/m² & månad
Huset byggt 1947
Re: Bygganmälan?
Vi skickade in en för säkerhetsskull, men det behövdes inte.wertok skrev:Har ni behövt göra bygganmälan när ni bytt panna?
Thermia Biomatic 20+ med 200kg förråd.
-
- Pannrumshärskare!
Det är ju bland annat du som valt politikerna!? OM du nu kommit upp i rätt ålder, vill säga?ub skrev:Byt panna!! det är väl ditt hus ELLER??ÄNMÄLLER DU OMDU BYTER HAMMOK!!?? det är bara att köra på !!! vi lever ju inte i Iran!!! Visa lite ryggrad gentemot politikerna(pajasar)
Jag skulle nog vilja påstå att det lönar sig i längden att fråga berörda myndigheter om vad som gäller, det varierar från kommun till kommun vilket kan verka lite förvirrande, men som sagt, det lönar sig att fråga innan man sätter igång...
Janfire flex, TMV Alpha, eKontroll TK1A
Ageröds Bioenergi
Pelletseldare sedan 1996, tidigare verksam i pelletsbranschen
Driver pelletspris.com
Ageröds Bioenergi
Pelletseldare sedan 1996, tidigare verksam i pelletsbranschen
Driver pelletspris.com
Shit sicken tur att inte alla är som du.ub skrev:Byt panna!! det är väl ditt hus ELLER??ÄNMÄLLER DU OMDU BYTER HAMMOK!!?? det är bara att köra på !!! vi lever ju inte i Iran!!! Visa lite ryggrad gentemot politikerna(pajasar)
Då: 30 000:-/år med olja 
Thermia Biomatic 20+
4 kg/m² & månad
Huset byggt 1947

Thermia Biomatic 20+
4 kg/m² & månad
Huset byggt 1947
-
- Fröträd
Här i Arvika ska bygganmälan in vid byte av bränsle, detta antar jag är för att kommunen ska sätta sotningsintervallen. T.o.m Skorstenen ska provtryckas, Varför? Skulle den börja att läcka bara för att man installerat en ny brännare i befintlig panna.
Vad blir nästa steg? Provtryckning när man har öppnat vedluckan för att aska ur?
Jag har i allafall gjort detta och betalat mina 1000:- så nu är det inget att ångra.
/Jössehäring
(tar det säkra före det osäkra)
Vad blir nästa steg? Provtryckning när man har öppnat vedluckan för att aska ur?
Jag har i allafall gjort detta och betalat mina 1000:- så nu är det inget att ångra.
/Jössehäring
Har haft en Ecotec A4 i en Euronom A25F, Bytt till FJÄRRVÄRME = Såååå bekvämt, saknar surret från brännaren dock, men gott att slippa sotaren. Fast det är ju klart, jag eldar ju fortfarande pellets på jobbet... och flis och olja och gas.
I min komun så meddelar man sotaren (vid installation av pellet brännare)och så lägger han in vilka sotnings intervall det skall vara. det finns färdiga rekomendationer (inget man bara sätter).Jössehäring skrev:Här i Arvika ska bygganmälan in vid byte av bränsle, detta antar jag är för att kommunen ska sätta sotningsintervallen. T.o.m Skorstenen ska provtryckas, Varför? Skulle den börja att läcka bara för att man installerat en ny brännare i befintlig panna.
/Jössehäring
Detta med provtryckning är ju lite konstigt. Den vanligaste orsaken till läckande pipa är faktsikt att man kört med EO1 genom alla år har vittrat ut fogarna ur kanalen. Därav skall man provtrycka pipan vid byte.
Och vad som händer sedan är ju redan här. den obligatoriska brandskyddskontrollen där det ingår inspektering och provtryckning(tror jag) av pipa/orna var fjärde år.
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden

-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Helt riktigt att man medd sotaren för att sotnings intervallerna är oftare än olja el va då de tidigare..Patrik skrev:
I min komun så meddelar man sotaren (vid installation av pellet brännare)och så lägger han in vilka sotnings intervall det skall vara. det finns färdiga rekomendationer (inget man bara sätter).
Här hade vi samma sotningsintervall på ved o pellets 3 ggr/år olja 1 gång men nu tror jag det är ändrat för de va då 6 mån sen sotarn va hit sist..

Men det finns ingen lag el dyligt utan bara en rekomendation vilka intervaller de ska va..
Hörde på nolia av pelletsbrännar säljarna att dom trycker på för att det inte behövs mer än en sotning/år med pellets eldning så att det kanske redan blivit ändrat här..

Här va det sist knappt 1 dl sot i skosten så sotarn tyckte inte de igentligen va behövligt med en sotning..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
-
- Stor entusiast!
- Kontakt:
Samma sak här, Sigtuna kommun, man får väl hoppas på att det är som du, Anderé, tror. Lobbying kanske inte bara är av ondo...André skrev:
Helt riktigt att man medd sotaren för att sotnings intervallerna är oftare än olja el va då de tidigare..
Här hade vi samma sotningsintervall på ved o pellets 3 ggr/år olja 1 gång men nu tror jag det är ändrat för de va då 6 mån sen sotarn va hit sist..Än har det då inte kommit någon lapp om sotning..
/Pitch
Äntligen ägare till en Biomatic 20+ med hembyggt förråd (1/2 bulkförråd)