Välja kompakt utrustning

Kasch
Entusiast!

Välja kompakt utrustning

Inlägg av Kasch »

Mitt första inlägg då. Ni är kanske trötta på inlägg av typen "vad ska jag välja för utrustning" men jag är ju ny och grön och chansar på hjälp :-)

Vi har en avstyckad gård med ett litet timrat hus (80-90 kvm med låg takhöjd). Hittills uppvärmt med kökspanna som direktvärmer gamla vattenradiatorer. Ingen ack utan elpatron när vi inte är hemma.

Nu ska vi bygga till med 40-50 kvm boyta. Av olika anledningar har vi då bestämt oss för pellets. Hur jag än läser på blir jag inte klok på vad jag ska välja för grejor. Förutsättningar:

1. Relativt litet pannrum som ska kombineras med tvättstuga. Kräver kompakt system med så lite nerskräpning som möjligt (påfyllning av veckoförråd ska vi fixa genom insläppslucka i ytterväggen).

2. Inget bulkförråd (ej förhandlingsbart :-) ).

3. Ogillar klumpiga lösningar som gammal ved/oljepanna med extern brännare. Vill helst se så mycket som möjligt integrerat. Även om det blir dyrare.

Funderar på:

# Künzelpannan + 500 l acktank. Kompakt med inbyggt veckoförråd, prydlig, avancerad och verkar vara god kvalité. Stegvis effektökning. Automatiskt uraskning, spaksotning. Sammantaget verkar de ha kommit mycket längre i Tyskland än i Sverige vad gäller teknikutveckling för pellets.

# Biosolpannan med Villabobrännare, med eller utan solanläggning. Tyvärr inte integrerat veckoförråd med ändå kompakt lösning.

# Biomatic+ utan acktank. Smidigt med varmvatten utan tank. Inget bra val om jag senare vill komplettera med solenergi.

# Bionet + acctank och ev solenergi. Verkar i så fall smidigare med den integrerade Biosollösningen.

Tja... Tacksam för hjälp med tips eller rättelser av ev tankevurpor!
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

Den här verkar oxå vara en fin kompakt panna

http://www.viessmann.se/web/sweden/se_p ... 00_swedish
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Kasch
Entusiast!

Inlägg av Kasch »

Oh ja... Pelletspannornas Rolls Royce? Men det kostar mellan 120-150 lakan :shock: Den har dock alla finesser och ringer till och med upp och beställer pellets själv när det är dags. Vilket jag dock kan vara utan. Ju fler finesser desto mer som kan krångla - det är inte lätt att hitta balansen mellan automatik och driftsäkerhet.
Jössehäring
Fröträd

Inlägg av Jössehäring »

Har du kollat på BAXI multiheat? Jag känner två som har såna mod 2,5. Funkar alldeles utmärkt tydligen och dessutom halva priset mot Viessmann

/Jössehäring
Har haft en Ecotec A4 i en Euronom A25F, Bytt till FJÄRRVÄRME = Såååå bekvämt, saknar surret från brännaren dock, men gott att slippa sotaren. Fast det är ju klart, jag eldar ju fortfarande pellets på jobbet... och flis och olja och gas.
Kasch
Entusiast!

Inlägg av Kasch »

Ja, faktiskt och den verkar intressant. Men Baxi rekommenderar att inte köra pannan på sommaren (pga att den inte kan köras på tillräckligt låg effekt?) vilket är en klar nackdel. Om man inte kompletterar med tank och solpaneler, men då försvinner ju poängen med en av Baxis större fördelar - tappvatten från pannan utan tank.
ingemar_o
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av ingemar_o »

går det inte å köra en baxi på elpatron på sommaren då ?
verkar inte vara så ovanligt när man läser här på forumet
jag har kört på elpatron i sommar
nibe pellux med nymo calero 200
-09 installation av en braskamin
90m² boyta 60m² källare som värms till ca 12°c
Patrik
Energiprofet!
Kontakt:

Re: Välja kompakt utrustning

Inlägg av Patrik »

Kasch skrev: 1. Relativt litet pannrum som ska kombineras med tvättstuga. Kräver kompakt system med så lite nerskräpning som möjligt (påfyllning av veckoförråd ska vi fixa genom insläppslucka i ytterväggen).

2. Inget bulkförråd (ej förhandlingsbart :-) ).
Du kan ju faktiskt bygga ett lite större pelletsförråd på utsidan typ 1000Lit och köra matarskruven genom väggen. eller en kulvert till något som liknar en friggebod som ligger 3-4m bort.
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden :)
Kasch
Entusiast!

Inlägg av Kasch »

Ärligt talat har jag funderat på om det är möjligt att göra ett bulkförråd som en del av gavelväggen på markplanet. Det är den väggen pannan kommer att stå mot. Det skulle i så fall bli med de ungerfärliga måtten 4,5*2*0.7.

Frågan är bara hur estetiskt OK (samma stående faluröda panel som resten av bygget) det blir samt om det funkar som i praktiken som bulkförråd. Något jag behöver tänka på vad gäller en sådan konstruktion? Har hört alltför många historier om igensatta pelletsskruvar, även från installatörerna själva.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Kasch skrev:Ärligt talat har jag funderat på om det är möjligt att göra ett bulkförråd som en del av gavelväggen på markplanet. Det är den väggen pannan kommer att stå mot. Det skulle i så fall bli med de ungerfärliga måtten 4,5*2*0.7.

Frågan är bara hur estetiskt OK (samma stående faluröda panel som resten av bygget) det blir samt om det funkar som i praktiken som bulkförråd. Något jag behöver tänka på vad gäller en sådan konstruktion? Har hört alltför många historier om igensatta pelletsskruvar, även från installatörerna själva.
Det låter ok.. Du får ett förråd på 6,3 m3 så inga problem att ta hem 3 ton utan att förrådet måste va helt tomt.. Sätter du inblåsningen på gaveln (0,7 m) o sätter ränna i förrådet så får du ett bra förråd.. :wink:
När förrådet bara blir 70 cm brett så behöver du inte göra lutande botten.. Det blir ju bara ca 30 cm på var sida om skruven..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Kasch
Entusiast!

Inlägg av Kasch »

Tack för det beskedet! Så allt som krävs är egentligen lådan enligt angivna mått, anslutning för inblåsning, hängränna samt luftningsventil med dammfilter(?).

Ska hängrännan löpa längs hela lådans längd? Är det lämpligt med med någon slags dämpning i bortre änden av lådan?

Ett annat litet problem är att vi har 300 m liten skogsväg fram till gården. Men kan slamsugaren ta sig fram borde väl pelletsbilen fixa det också.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Kasch skrev:Oh ja... Pelletspannornas Rolls Royce? Men det kostar mellan 120-150 lakan :shock:
Har du hört efter om priset på den?? El tänker du på Biotech pannan som är betydligt dyrare..
Va de på detta forum el byggahus som nån fått pris 130000:- inkl solfångare o montering.. Bara pannan med kring utrustning 99000:-..
Automat pannorna kanske vore bra då du tänkt combinera pannrum o tvättstuga.. De blir lätt lite sot damm vid sotning..
Annars har du ju även Janfire nh med automatisk spaksotning ca 54000:-
men då är den inte så optimal om du ska in med acktank o solfångare pga för stor vattenvolym.. Om nu det kommer att bli lönsamt med sol i framtiden förstås... :? Men annars kunde denna nog va bra med det combinerade pann o tvättrumet.. Skulle tippa på en sotning/asktömning
/ år om huset är hyfsat isolerat.. Annars 2 gånger.. :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Kasch
Entusiast!

Inlägg av Kasch »

Priset på Viessmann-pannan fick jag från en god vän som varit nere i Lidköping och hälsat på Äfab där pannan tydligen står och testas. Vill man ha en säkrare prislapp än min andrahanduppgift, är det nog bäst att kontakta Viessman direkt.

Tack för tips: Janfires NH kan bli intressant om jag bestämmer mig för att helt välja bort solenergi. Borde väl vara hyfsat beprövad teknik även om själva pannan är helt ny?

För den som händelsevis inte vet: Ett ett antal integrerade pelletspannor testas i Råd & Röns kommande nummer (det är Äfab som står för testandet). Tror att tidningen kommer ut i mitten av september.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Kasch skrev:Priset på Viessmann-pannan fick jag från en god vän som varit nere i Lidköping och hälsat på Äfab där pannan tydligen står och testas. Vill man ha en säkrare prislapp än min andrahanduppgift, är det nog bäst att kontakta Viessman direkt.

Tack för tips: Janfires NH kan bli intressant om jag bestämmer mig för att helt välja bort solenergi. Borde väl vara hyfsat beprövad teknik även om själva pannan är helt ny?
Ok..

Pannan är istort sett samma som combifire.. Vattenvolymen är 50 liter mindre (150 liter nu mot tidigare 200) o vv slingan 110 cm längre nu..
Att det blivit mindre vatten volym har gjort att askutrymmet vuxit det är den stora skillnaden..
Även brännaren är istort samma som tidigare det är bara brännarkoppen som är ny.. Nu är botten rörlig så att den åker undan så slagg/sintringen ramlar in i pannan.. Detta utförs sammtidigt som den automatiska spaksotningen jobbar..
Kasch
Entusiast!

Inlägg av Kasch »

Ok, Janfire NH är nog fortfarande intressant...

Men det bulkförråd jag vägrar ha men ändå planerar att bygga :roll: har stött på patrull eftersom inblåset inte får vara mer än 1,5 meter över marknivå. Vill helst inte göra det tjockare än 70 cm eftersom det inkränktar på utrymmen mellan tillbyggnaden och en helt annan byggnad. Har någon en bra lösning? Kanske kan jag gräva en bit extra när jag ändå gräver för grunden så att förrådet hamnar en halv meter ner i marken? Andra lösningar?
toysoldier
Prima virke

Inlägg av toysoldier »

Kasch skrev: har stött på patrull eftersom inblåset inte får vara mer än 1,5 meter över marknivå.
1800mm ovan mark har jag läst hos någon leverantör. Kommer inte ihåg vem.
Skriv svar