Vi har en avstyckad gård med ett litet timrat hus (80-90 kvm med låg takhöjd). Hittills uppvärmt med kökspanna som direktvärmer gamla vattenradiatorer. Ingen ack utan elpatron när vi inte är hemma.
Nu ska vi bygga till med 40-50 kvm boyta. Av olika anledningar har vi då bestämt oss för pellets. Hur jag än läser på blir jag inte klok på vad jag ska välja för grejor. Förutsättningar:
1. Relativt litet pannrum som ska kombineras med tvättstuga. Kräver kompakt system med så lite nerskräpning som möjligt (påfyllning av veckoförråd ska vi fixa genom insläppslucka i ytterväggen).
2. Inget bulkförråd (ej förhandlingsbart

3. Ogillar klumpiga lösningar som gammal ved/oljepanna med extern brännare. Vill helst se så mycket som möjligt integrerat. Även om det blir dyrare.
Funderar på:
# Künzelpannan + 500 l acktank. Kompakt med inbyggt veckoförråd, prydlig, avancerad och verkar vara god kvalité. Stegvis effektökning. Automatiskt uraskning, spaksotning. Sammantaget verkar de ha kommit mycket längre i Tyskland än i Sverige vad gäller teknikutveckling för pellets.
# Biosolpannan med Villabobrännare, med eller utan solanläggning. Tyvärr inte integrerat veckoförråd med ändå kompakt lösning.
# Biomatic+ utan acktank. Smidigt med varmvatten utan tank. Inget bra val om jag senare vill komplettera med solenergi.
# Bionet + acctank och ev solenergi. Verkar i så fall smidigare med den integrerade Biosollösningen.
Tja... Tacksam för hjälp med tips eller rättelser av ev tankevurpor!