Funderingar angående pelletspanna i nybyggt hus.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Hejba ett rätt stort hus..sOFFe skrev:Jaa...priserna är från Nolia 38.000:- mot 54.000:- för NH, då blir det 16.000:- i skillnad. (Med reservation för att jag inte vet vad som ingick i priset).
1-plans hus och garage är på totalt 250kvm som värms med golvvärme.

Men du som bor/bygger i Umeå borde höra med Frajon AB i Sörfors/Brattby om du ska köpa biomaticen.. Bionorrs pris på 38500:- va som sagt med avtal på pellets o dom är dyrare på den än solett.. Det skilljer 70:-/ton + att bionorr tar 530:-/leverans för frakten..
Ska du göra bulkförråd oxå??
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
50-100%, låter ju vrickat jusOFFe skrev:
BIOSOLS hemsida verkade lite "budget" och innehöll lite underliga uppgifter....bland annat stod det att man kunde spara 50-100% av uppvärmningskostnaden?Hur går det till att spara 100% egentligen?
Nåväl....de kanske är bättre på pellets än på matematik.
![]()

Det är en mycket bra produkt efter det jag har hört från de som har den.
Kombinerat med t:ex en värmebaronen vikingbio känns det som ett mycket tryggt köp. Den tillverkas ju av stockbroverken som också tillverkar "dalatanken" ,kvalitetsgrejer.... = LIVSLÄNGD !
Betänk att du i ett nytt hus har extremt låg energiförbrukning jämfört med flertalet här på forumet.
Tillsammans med ett riktigt lågtemperatur system i elementen/golvvärme så får du en grym täckningsgrad för uppvärmningen av huset från solfångare på vår/höst ,förutsatt att du har en någorlunda klar sikt mot sydväst/sydost riktningen.
Vet att de finns återförsäljare för biosolpannan som säljer den komplett med solfångare/brännare/veckoförråd samt installation för ca 75000. Då har jag FÖR mig att shuntautomatik också ingår i detta.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Om du bygger ett bulkförråd själv så har du ett på 7 m3 lätt under 4000:- med bulkkopplingen på väggen o det tycker jag du ska sattsa på med en gång.. Eftersom du behöver stora motorn då.. Iof så går den ju att köpa direkt då är det bara längre skruv som behövs..sOFFe skrev:Det blir nog bulkförråd, men kanske inte på en gång.
Priset på pelletsen skulle jag få fjolårspriset, minnst dock inte vad det låg på men jag har det på en lapp någonstans.
Tack för tipset, jag skall kontakta Frajon!
Mitt 13,5 m3 förråd byggde jag för ca 4000:- på en dag av golvspånskivor fårn byggmax..
Men ring Frajon dom är bra att ha att göra med...

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Fasen också.....nu blir man ju sugen på en Biosolpanna.....ganska smutt med solpaneler vår, sommar och höst......hmmm.....
Men solpaneler.....funkar det lika bra som de försöker få det att låta, räcker effekten till för både varmvatten och uppvärmning vår/sommar/höst?
(Jag har 27gradit tak mot söderläge).
Men solpaneler.....funkar det lika bra som de försöker få det att låta, räcker effekten till för både varmvatten och uppvärmning vår/sommar/höst?
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Men enligt stem så kan du inte räkna med max 4000 kWh i besparing 2500 kWh för vv/år.. så knappt 1000 kg pellets..sOFFe skrev:Fasen också.....nu blir man ju sugen på en Biosolpanna.....ganska smutt med solpaneler vår, sommar och höst......hmmm.....
Vad har biosol pannan för askutrymme??
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Nää då dom säljer pannor oxå..sOFFe skrev:Nepp, inte ännu....jag måste läsa på lite mer ännu så jag får lite kött på benen.
Men jag var in på deras hemsida och det verkar där som att de bara säljer brännare och pellets?