Spricka i bakgaveln

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
hjerpe
Prima virke

Spricka i bakgaveln

Inlägg av hjerpe »

Har nu haft problem ett tag med de små värmeplåtarna till tändelementet och idag när jag sotade ur så hade ena plåten ramlat loss. Blir väl att beställa ett nytt fastän själva elementet fungerar perfekt. Det är den lilla skruven som gått sönder. Dock har det ännu inte varit några problem vid start.

Samtidigt såg jag att jag fått en spricka i bakgaveln. Från de små lufthålen längst ner och sedan går sprickan rakt upp. Nu har bakgaveln hängt med i fyra år men jag undrar om det är lika bra att byta direkt eller om det är någon fara att köra ett tag till?

Behöver man beställa en ny packning eller borde den gamla hålla ett tag till? Den ändrades lite när jag bytte till det nya brännarröret.

Det inre brännarröret är bytt några gånger och senast till det nya tjocka röret. Det verkar dock hålla mycket bättre. Kan inte se några skador på det ännu.
VB Comet + VB Viking bio. Murad skorsten, drygt 8 m. 166+100m2 lättbetonghus i fem halvetage.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Packningar skall man alltid byta när man plockar isär saker som är utsatta för värme.

Om sprickan i bakgaveln inte är för stor, så är det ingen fara att köra ett tag till. Dock bör du ha ett öga på det :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Joones
Stor entusiast!

Inlägg av Joones »

Det är nog säkrast att byta elementet så snart som möjligt. Man har ju läst skräckhistorier om element som rest sig och riktat om lågan med sprucket brännarrör som följd. Om det är vad som hänt eller teorier är ju en fråga men risken är knappast värd att ta.

Men om skruven gått sönder borde det väll gå att byta den?

När jag bytte brännarrör fick hag med en ny skruv till elementet. Denna skruv var ju en hös skruv med insexskalle och mutter och ett litet "låsbleck" att nypa fast muttern med.

Borde inte du kunna ersätta den trasiga skruven med en motsvarande kanske med en bricka om det blivit ett stort hål i elementplåten då orginalskruven lossnat.

Precis som bergatorparen säger håll ett öga på eventuella sprickor
Panna: Effetca 222c -14,
Brännare: Viking Bio -06,
Dragbegr: Tigex 25
Skorsten: 9m tegel, med 100mm rostfritt "kondensrör" sista metrarna.
Tvåvåningshus ca 136m2 -1910, ouppvärmd källare.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Inlägg av GoForIt Pellets »

Instämmer lite med föregående när det gäller skruven. Den borde gå att byta.

Gällande gaveln så är det inga problem med att köra med en spricka ganska länge enl VB. Jag har kört en hel säsong utan problem.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Jag har läst ofta om den där skruven.Går det inte att köpa en rostfri som tål värme bättre?Borde finnas på t.ex.Jula.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Inlägg av GoForIt Pellets »

Taxen skrev:Jag har läst ofta om den där skruven.Går det inte att köpa en rostfri som tål värme bättre?Borde finnas på t.ex.Jula.
Problemet är väl inte skruvens hårdhet, utan att den ursprungligen var fastlödd på den övre skyddsplåtens undersida. Men detta tycks numera vara ändrat.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Skriv svar