Jävligt hög rökgastemperatur :S
Jävligt hög rökgastemperatur :S
Hej hopp i snöyran mina vänner...
Monterade in en "rökgastermometer" på skörstensröret från pannan, mellan panntopp och motdragsluckan här om dagen. Fick till min fasa se att jag har över 300 grader konstant här. varierar mellan typ 300 och 330 grader.
Pannan är en CTC 1100 EK och en torsbybrännare på det.
7 turbulatorer monterade pannan nysotad.
Brännaren står på effektläge 2 och fläkten på 3-4 någonting.
Motdragsluckan gungar lite granna vid eldning. öppnas väll mellan 2-4 cm kanske eller något. Det är en äldre modell röd till färgen, ingen motvikt på utsidan.
Vad ska jag mer kolla och förändra för att få ner tempen?
Påverkar denna höga temp pelletsförbrukningen?
Skadar det skorstenen?
Monterade in en "rökgastermometer" på skörstensröret från pannan, mellan panntopp och motdragsluckan här om dagen. Fick till min fasa se att jag har över 300 grader konstant här. varierar mellan typ 300 och 330 grader.
Pannan är en CTC 1100 EK och en torsbybrännare på det.
7 turbulatorer monterade pannan nysotad.
Brännaren står på effektläge 2 och fläkten på 3-4 någonting.
Motdragsluckan gungar lite granna vid eldning. öppnas väll mellan 2-4 cm kanske eller något. Det är en äldre modell röd till färgen, ingen motvikt på utsidan.
Vad ska jag mer kolla och förändra för att få ner tempen?
Skadar det skorstenen?
Det påverkar såklart pelletsförbrukningen då det är grymt mycket värme som skickas till kråkorna.
Och skorstenen är nog inte speciellt glad i det heller, alltså är det ett problem.
Och skorstenen är nog inte speciellt glad i det heller, alltså är det ett problem.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
jag har alla 7 som jag har till pannan monterade. inga är kortade. Men får väll försöka skaffa 2 stycken till då. Tips på var? var ingen här som sålde, får väll lägga in en köpes annons annars 
jag har ju effektläge 2 på pannan. så kan ju inte sänka så mycket mer där. Ska jag sänka fläkten mer?
Någon som vet hur den plåtburken med isolering på toppluckan påverkar?
Kan jag fixa en ny i ren plåt eller är aluminium ett måste?

jag har ju effektläge 2 på pannan. så kan ju inte sänka så mycket mer där. Ska jag sänka fläkten mer?
Någon som vet hur den plåtburken med isolering på toppluckan påverkar?
Kan jag fixa en ny i ren plåt eller är aluminium ett måste?
Har du sotat kanalerna för turbulatorerna?
Hos mig gör det närmre 100 grader vid nysotat jämfört efter två veckors drift. Visar termometern rätt? Har själv haft ett par stycken som visat riktigt ordentligt fel (50-100 grader) trots att de var nya. Verkar vara oerhört stor spridning på det skräpet.
Hos mig gör det närmre 100 grader vid nysotat jämfört efter två veckors drift. Visar termometern rätt? Har själv haft ett par stycken som visat riktigt ordentligt fel (50-100 grader) trots att de var nya. Verkar vara oerhört stor spridning på det skräpet.
CTC 1100, VIKING BIO, MAFA-MINI, Tigex25
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Här är en nätbutik som säljer standard turbulatorer för CTC 1100:
Rörbutiken.se Artikelnr.: 6240615
Och priset borde inte skrämma någon hellre
Rörbutiken.se Artikelnr.: 6240615
Och priset borde inte skrämma någon hellre

CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Re: Jävligt hög rökgastemperatur :S
Som sagt mycket kan ta stryk vid alldeles för hög r-gas även stekisar..Tias1980 skrev:
Monterade in en "rökgastermometer" på skörstensröret från pannan, Fick till min fasa se att jag har över 300 grader konstant här. varierar mellan typ 300 och 330 grader
Skadar det skorstenen?
Ja stekisar brukar inte kunna mäta mer än till 300 C ...Prova att kalibrera din i vv...kan visa mera än 50 C åt bägge håll fel...

ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Jag sänkte min rökgastemp från 300 till 150 genom att göra följande
- Tillverkade 3 turbulatorer i tjockplåt, typ 2 mm. Har bara 4 liggande pipor i min panna och plåten jag hade hemma räckte bara till 3
- ökade tiden mellan matningarna av pellets, från 10 sekunder till 13 sekunder.
- Sänkte tiden skruven är på då den matar fram pellets, från 5 sekunder till 4.5
Det gjorde 150 grader!
- Tillverkade 3 turbulatorer i tjockplåt, typ 2 mm. Har bara 4 liggande pipor i min panna och plåten jag hade hemma räckte bara till 3

- ökade tiden mellan matningarna av pellets, från 10 sekunder till 13 sekunder.
- Sänkte tiden skruven är på då den matar fram pellets, från 5 sekunder till 4.5
Det gjorde 150 grader!
Ulma brännare i en Diom EB1. Värmer 240 kvm , 130 kvm övervåning + 110 kvm källare. Blandat 2 och 3 glas, 19 radiatorer, shuntar max 46 gradit vatten. Toshiba luft/luft pump mot källaren samt Handöl insatskamin i vardagsrum.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Hos mej sjönk förbrukningen från 7 till 5 ton per år efter pannbyte där den äldre låg på 250-300° i rökgastem mot nuvarande på ca 130-135° nysotad så det gör mycket på förbrukningen..
Sen måste man få rätt bränsle/luft blandning oxå för att få bra verkningsgrad men du bör nog försöka sänka effekten på brännaren oxå..
Bör inte ligga på mer än 10-11 kW kanske
Sen måste man få rätt bränsle/luft blandning oxå för att få bra verkningsgrad men du bör nog försöka sänka effekten på brännaren oxå..
Bör inte ligga på mer än 10-11 kW kanske
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd