Jävligt hög rökgastemperatur :S
Nu har jag gjort 2 hemmagjorda turbulatorer och fixat dit en ny draglucka. (tigrex 25) eller vad det var den hette..
Rökgastempen är nere mellan 190 och 220 grader nu. Så det blev ju bättre iaf. får se om förbrukningen av pellets sjunker lika drastiskt med.
Dock återstår ett problem att jag tycker pannan kyls ner fort som fan. starta typ var 10:e minut. Rummet är relativt tätt och temp på 20-25 grader.
Rökgastempen är nere mellan 190 och 220 grader nu. Så det blev ju bättre iaf. får se om förbrukningen av pellets sjunker lika drastiskt med.
Dock återstår ett problem att jag tycker pannan kyls ner fort som fan. starta typ var 10:e minut. Rummet är relativt tätt och temp på 20-25 grader.
Vilken start och stopptemperatur har du på pannan. Jag kör mellan 68 och 86 grader. Kanske har du kort hysteres.
Är fläktblåset noggrant inställt så det passar energiläge 2 på brännaren.
Ställer man bara in ungefär kan ju pelletsförbrukningen öka.
Är fläktblåset noggrant inställt så det passar energiläge 2 på brännaren.
Ställer man bara in ungefär kan ju pelletsförbrukningen öka.
Viking B16 GL brännare i en CTC 1100 panna
(tidigare Janfire flex)
(tidigare Janfire flex)
Jag hittade dokumentationen på brännaren. Kör du effektläge 2 (9 kW) i en 35 kW oljepanna som borde trivas bäst med en effekt på 18 kW och får en rökgas på 190 grader så går det inte ihop. I min 25 kW panna med 6 turb. får jag omkring 130 grader vid 9 kW.
Har du lågriktare på brännaren så det brinner rakt fram och har du ställt in fläkten nogrannt med hjälp av röken som rekommenderades tidigare i tråden?
Felaktig inställning av fläkten ger stor pelletsförbrukning och kan snabbt bränna sönder rostret.
Se också till att Tigex är rätt inställd. 20-25 mm avstånd från märket till motviktens centrum brukar vara bra.
Har du lågriktare på brännaren så det brinner rakt fram och har du ställt in fläkten nogrannt med hjälp av röken som rekommenderades tidigare i tråden?
Felaktig inställning av fläkten ger stor pelletsförbrukning och kan snabbt bränna sönder rostret.
Se också till att Tigex är rätt inställd. 20-25 mm avstånd från märket till motviktens centrum brukar vara bra.
(tidigare Janfire flex)
(tidigare Janfire flex)
Har ingen lågriktare till brännaren, vet inte riktigt hur det ska fungera till denna pannan och brännare. Vinklar det ner hela brännaren? Eller sätter jag den på själva brännarkoppen? För det är praktiskt omöjligt att rikta brännaren, då anslutningen för pelletsslangen kommer att ta emot.
Antingen är jag blind eller så finns inte det inlägget kvar där någon förklarar hur jag ställer in fläkten med hjälp av röken?!
Antingen är jag blind eller så finns inte det inlägget kvar där någon förklarar hur jag ställer in fläkten med hjälp av röken?!
Lågriktare måste finnas. Annars eldar man rakt upp i tuberna, Göra själv av vanlig plåt och skruva fast på brännaren eller köpa. Huvudsaken lågan blir riktad framåt. Hur man ställer in med röken är bara att använda sökfunktionen. Får inte blåsa. Ska ligga nära det läge då det blir svart rök.
Går dåligt vid stark kyla för då får man vit kondensrök helatiden.
Går dåligt vid stark kyla för då får man vit kondensrök helatiden.
(tidigare Janfire flex)
(tidigare Janfire flex)
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Ojojoj. Man kör alltså med lågan riktad rakt upp i tubrören
Inte konstigt att avgaserna blir höga.
Så ser lågriktaren ut:
Men det är INTE vanligt stål, utan högtemperaturbeståndigt corten stål i dessa manicker - annars skulle de komma att se ut som 70 tals konst efter endast några dygns eldning.
'

Inte konstigt att avgaserna blir höga.
Så ser lågriktaren ut:

Men det är INTE vanligt stål, utan högtemperaturbeståndigt corten stål i dessa manicker - annars skulle de komma att se ut som 70 tals konst efter endast några dygns eldning.

CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Nja jag testade en Iwabo brännare i min panna och skruvade på en plåt från gamla oljetanken som lågriktare.
Körde tre veckor och plåten är fortfarande som ny.
Var bara en chansning, trodde inte den skulle hålla länge.
Men det är klart att en köpt lågriktare är bättre.
Körde tre veckor och plåten är fortfarande som ny.
Var bara en chansning, trodde inte den skulle hålla länge.
Men det är klart att en köpt lågriktare är bättre.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!