Var finns proffsen?

Skriv svar
Kasch
Entusiast!

Var finns proffsen?

Inlägg av Kasch »

Jaha, så har man besökt den lilla ortens två väletablerade rörpularfirmor och berättat att man är spekulant på pelletsutrustning + rördragningar och radiatorer, en nätt investering på en bra bit över 100 långlakan.

Vad blir responsen?

Rörfirma 1:
Tio minuters övertalningsförsök att istället installera bergvärme, trots att jag från början sagt att jag inte är intresserad. Mot slutet fick jag i alla fall fram att de säljer Värmebaronens produkter "bra grejor men det är inte många som vill ha pellets".

När jag sedan pratade om acktank fattade han inte vad jag skulle med det till. Solvärme, förklarade jag. Han skakade på huvudet och sa att en sådan anläggning kräver "speciella acktankar" och att det kommer dra iväg till minst 150 000.

Bye bye, ni missade just en kund för all framtid.

Rörfirma 2:
"Pellets?"
"Ja?"
"Nja, vi är kort om folk och han som kan pelletsanläggningar är sjukskriven."
"Men det står både "Thermia" och "Pellets" på fina klistermärken i er skyltning?"
"Nä, det kan jag inget om. Men ring xxxx imorgon, han har installerat några pelletsbrännare. Tror han jobbar då."

Far åt h-vete! Sa jag inte. Men tänkte.

Vad gör jag nu? Hade redan innan lite och har nu inget och noll förtroende för rörfirmor. Tvivlar starkt på deras kompetens och erfarenhet att installera och trimma in ett pelletssystem.

Min plan är nu att köpa utrustningen själv och anlita en enskild rörmokare som jag fått rekommenderad. Någon annan får dock rita värmesystemet och leverantören av utrustningen, vilken det nu blir, får ställa upp med intrimning. Värre bli det med ev serviceavtal.

Men att det skulle bli bättre med nån av de lokala rörfirmorna tvivlar jag starkt på. Ett sådant kundbemötande funkar inte i någon av de branscher jag har erfarenhet av. Bort med amatörerna - var finns kunskapen?? Jag anlitar ju inte folk enbart för att dra rör, utan för att skapa en hel energilösning.

:evil:

Träffade för övrigt en mycket pelletskunnig man som varit tysk rörmokare. Han dömde ut den svenska rörmokarutbildningen som enligt honom var under all kritik i jämförelse med den tyska. Jag är benägen att tro honom nu. Även om jag inte kan generalisera utifrån dessa två bottennapp.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Man blir så trött när man hör sådant du varit med om.. :evil:

Fixa panna/brännare o delar på annat håll o ta rörisen du fått rekomenderad..

Sen är det faktiskt så att rör firmorna har bättre avans på vp därför försöker dom styra dej till "rätt" val för deras bästa.. Tyvär..

Det är då inga problem om du vill köpa en thermia anläggning av frajon i Umeå.. Då får du grejerna direkt från thermia det är även så Thermia vill ha det... Biomatic 20+ 43000:-
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Inga "rörkrökare" till mitt pannrum (som jag har skrivit andra inlägg).

Ditt mottagande är typiskt för en "yrkeskår" som tydligen bara är intresserade av att tjäna så mycket som möjligt med så liten egen insats som det bara går. Kan man sälja produkt A och tjäna 1000 kr extra mot att sälja produkt B som kanske är mycket bättre, så säljer man A.....

Nu skall man inte dra alla över en och samma kam. Det finns kunniga och duktiga folk inom rörbranschen också. Det svåra är bara att finna dom innan man har upptäckt att man valt fel person.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
toysoldier
Prima virke

Inlägg av toysoldier »

Jag har också uppfattningen att väldigt få rörkrökare har kunskaper om förbränningssystem som är värda namnet.
Har bestämt mej för ett system med panna, brännare, ack.tank och solvärme. Fabrikat är dock ännu ej fastställt.
Nu när jag skickat ut en systemskiss för förslag på fabrikat och prissättning så får man en del frågor om tex."varför skall du ha ack.tank"?
Just nu är jag i det läget där jag petar i vilka ventiler osv som jag skall ha. Frågade en kompis, som jobbar som rörkrökare sedan 15år, om han är duktig på värmesystem, för man vill ju få andras synpunkter så man inte gör nån tankevurpa. Fick till svar, "det står ju rörservice på hela bilen, klart jag är expert på sånt"!!!
När han tittat på min systemskiss i 10min fick jag svaret "fan jag brukar ju bara koppla rören"
Tyvärr är detta de flesta rörkrökare kan.....koppla rör....
Har insett att jag kommer att skicka ut en specad förfrågan där tillverkare och modell är angivna, annars kommer jag nog ingen vart.
Slutligen kommer jag att "lära mig" hur allt skall installeras, driftsättas och ställas in.
Min bestämda uppfattning är att när dessa "experter" lärt sig hur dessa system skall "byggas" och dimensioneras så kommer fler att vända värmepumpshysterin ryggen......
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Jag resonerade anläggningar med kompisen på dahl som jag köpt panna acktank mm.. Han har jobbat som rörkrökare i 10 år innan han blev säljare.. Nu har han avanserat till distriktschef..
Iaf så när vi skulle titta (jag o han från dahl) på kompisens anläggning som är kusin med han från dahl började jag fråga om han hade nån bra kulvert med låga förluster, Svaret blev ett skratt o "vadå 10 W/meter i skillnad de är ju ingenting..Så han tyckte man skulle skippa tekninktank i huset o köra med vvcirkulation istället.. Då påpekade jag att det på 50 meter kulvert blir 500W/timme, då vart jag nästan idiot förklarad.. De va väl inget att bry sej om.. :shock:
Men då jag sa att det blir 12 kWh/dygn el ca 4400kWh = 1 ton pellets lät de helt annars, Vart fan har du lärt dej det där blev då svaret..
Då erkände han att detta kollar ju ingen rörfirma när dom ska köpa in grejer det är in/ut priset som är det viktiga.. Inte vad kunden får för resultat..
Vad bra sa jag då kan du börja med att påpeka för rörisarna att se efter att dom fixar bra saker till kunderna.. Men han sa att det finns nog inget intresse i branchen... :(
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
TidlundNKPG
Fröträd
Kontakt:

Inlägg av TidlundNKPG »

Det är ju nästan så man blir sugen på att ta över familjeföretaget när man hör alla historier om rörkrökare. :)

Det är väldigt skönt att ha en far som är i yrket, så jag säger vad jag vill ha så kommer han hit och löder/skruvar/installerar.

Pelletsinstallatören som var här ikväll för att sälja brännare gav dock ett väldigt proffsigt intryck. Lämnar han bara en bra offert så ska han få sälja.
- - -
Nibe Pellux som huserar en Bequem 15D.
toysoldier
Prima virke

Inlägg av toysoldier »

André skrev: Men då jag sa att det blir 12 kWh/dygn el ca 4400kWh = 1 ton pellets lät de helt annars,
Kunskap är makt........
Fredde
Stor entusiast!

Inlägg av Fredde »

Fick besök av en pelletsleverantör igår som jag kontaktat på Nolia. Jag hade då två frågor, duger min panna och om inte vad kostar det att sätta in en ny. Men blir ju inte direkt imponerad då killen kommer endast har med sig en pärm med priser. Han påstod att han jobbat i 6 månader med detta men hade varken verktyg eller en så enkel sak som ficklampa med sig. Inte direkt så man känner lugnet att investera 70papp då. :(

Kanske ska man också skylla lite på tillverkarna som inte utbildar sina säljare (rörfirmor) bättre. Väremsystemen skiljer sig ju markant från de som fanns bara för 10-15 år sedan då elen var billig och det var inte så noga med om effektiviteten blev så bra.
gogu
Gallringsobjekt

Inlägg av gogu »

Där jag bor är det svårt att få en rörmokare att göra nåt överhuvudtaget dom har inte tid.

Rådet man får är att göra det själv. Jag har helt gett upp rörmokarna.

Antar att dom prioriterar stora jobb från firmor där dom får en rejäl vinst.

Dom säger att det är ingen som vill bli rörmokare idag så det kommer bli ännu värre när dagens åldrade kår börjar gå i pension.
Nibe Pellux + Thermia Bequem 20D
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

toysoldier skrev:Jag har också uppfattningen att väldigt få rörkrökare har kunskaper om förbränningssystem som är värda namnet.
Har bestämt mej för ett system med panna, brännare, ack.tank och solvärme. Fabrikat är dock ännu ej fastställt.
Slutligen kommer jag att "lära mig" hur allt skall installeras, driftsättas och ställas in.
Här är en länk till en sida där det finns en del läsvärt om man sitter och skissar på en "egen" systemlösning. Du kanske redan har läst detta men hellre en gång för mycket än ........

http://www.koping.net/nila/webb/system.htm

Den med 4-vägs bivalent shunt och dubbla blandningsventiler är det inte många rörkrökare som skulle montera.......

4-slingor i tanken är också något att fundera över, speciellt om man skall ha en stor acktank.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
toysoldier
Prima virke

Inlägg av toysoldier »

Tack Roli!

Klockrent!!
Kasch
Entusiast!

Inlägg av Kasch »

Japp, tack för den utmärkta länken Roli! Jag ser gärna fler länktips av det slaget som på ett överskådligt vis beskriver olika system. Så har man något på fötterna när man, full av bekräftade fördomar, ska börja diskutera installation med rörmokaren.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Kasch skrev:Så har man något på fötterna när man, full av bekräftade fördomar, ska börja diskutera installation med rörmokaren.
Det kan va bra för ibland kan nog rörmokaren det man frågar efter men gör det bekvämt för sej o säger att de inte går el blir för dyrt.. Har man då inte riktigt pejl så litar man ju på den så kallade "experten"
Skriv svar