Vad blir responsen?
Rörfirma 1:
Tio minuters övertalningsförsök att istället installera bergvärme, trots att jag från början sagt att jag inte är intresserad. Mot slutet fick jag i alla fall fram att de säljer Värmebaronens produkter "bra grejor men det är inte många som vill ha pellets".
När jag sedan pratade om acktank fattade han inte vad jag skulle med det till. Solvärme, förklarade jag. Han skakade på huvudet och sa att en sådan anläggning kräver "speciella acktankar" och att det kommer dra iväg till minst 150 000.
Bye bye, ni missade just en kund för all framtid.
Rörfirma 2:
"Pellets?"
"Ja?"
"Nja, vi är kort om folk och han som kan pelletsanläggningar är sjukskriven."
"Men det står både "Thermia" och "Pellets" på fina klistermärken i er skyltning?"
"Nä, det kan jag inget om. Men ring xxxx imorgon, han har installerat några pelletsbrännare. Tror han jobbar då."
Far åt h-vete! Sa jag inte. Men tänkte.
Vad gör jag nu? Hade redan innan lite och har nu inget och noll förtroende för rörfirmor. Tvivlar starkt på deras kompetens och erfarenhet att installera och trimma in ett pelletssystem.
Min plan är nu att köpa utrustningen själv och anlita en enskild rörmokare som jag fått rekommenderad. Någon annan får dock rita värmesystemet och leverantören av utrustningen, vilken det nu blir, får ställa upp med intrimning. Värre bli det med ev serviceavtal.
Men att det skulle bli bättre med nån av de lokala rörfirmorna tvivlar jag starkt på. Ett sådant kundbemötande funkar inte i någon av de branscher jag har erfarenhet av. Bort med amatörerna - var finns kunskapen?? Jag anlitar ju inte folk enbart för att dra rör, utan för att skapa en hel energilösning.

Träffade för övrigt en mycket pelletskunnig man som varit tysk rörmokare. Han dömde ut den svenska rörmokarutbildningen som enligt honom var under all kritik i jämförelse med den tyska. Jag är benägen att tro honom nu. Även om jag inte kan generalisera utifrån dessa två bottennapp.