Hjälp med krånglande pelletspanna =/

Skriv svar
Becker
Energiprofet!

Inlägg av Becker »

Bara du inte bränner fingrarna så är det väl bara att byta :)
Hoppas du får ordning på pannan.
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
AlexandraW
Lärjunge!

Inlägg av AlexandraW »

Ha! Jag har ny bytt fläkt. På 5 minuter vilket är mkt mindre än installatören bytte på, jag ska tråka honom lite för det sen ;) (Jag har inte bara mindre händer, jag var smart nog att tejpa på skruvarna på skruvmejseln med *s*)

Och - skillnaden är ungefär som mellan en eka och en racerbåt!

Jag hade ju inte ändrat inställningarna, så när den startade och tuffade igång efter bytet drog den igång 76% fläkt, vilket som sagt lät som ett reaplan som startade jmf med hur det lät innan.

Ställde upp matningen till 50% (kallt ute) och sen kom ju frågan, vad ska jag ställa fläkten på? André - hoho?

Om vi låtsas att allt fungerar nu, vad ska fläkten stå på då vid 50% matning? Jag ställde den på 40%, vilken just nu iaf ger en väldigt rejäl men 'ljus och fladdig' låga. Inte liten låga utan rejält med låga/flammor, men ljus och 'fladdrig'.

Innan gick den på 46/78 (jag höjde, det blev kallt), och med stor, tydlig men gul låga.

Rengjorde synrör + -glas men har inte sotat/tömt aska/nåt sånt då jag helt enkelt inte vill stänga av pannan nu om jag inte MÅSTE, det är kaallt ute. Kan/kommer man kunna se på aska/sotlucka ändå om det blir rätt nu?

(Sen höll jag på att fjutta eld på dammsugaren. Jag skulle dammsuga bort lite damm i fästet. Och glömde den där detaljen att det är ett hål rakt in till pannan där. Det kom ut rätt mkt gnistor och for rakt in i dammsugaren som började lukta vääldigt bränt. Nu fattar jag dock preciiiis hur luften kommer in i pannan, apropå frågan för X sidor sen...)

/Alex - mer än liiite mallig över att nu även bytt fläkt. Snart kan jag byta yrke ;P
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Hörde att Ariterm sökte servicetekniker :roll: Intresserad :lol:
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
AnaMatronic
Lärjunge!

Inlägg av AnaMatronic »

Hur såg den gamla ut inuti? Dammig eller?
Ariterm Biomatic+ 20UL med Bequem 20D. 5,5 meter skorsten dim 125 med Tigex 25 i botten.
Pelletsförråd MAFA 300l m. Ecotec matarskruv
1 1/2 plansvilla på 200m2 från 1897.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Nu då fläkten kör som den skall, så kanske mina siffror börjat stämma. Prova 36 % fläkt. Det borde ge en gulvit turbulent låga. I och med att du har så bra skorstensdrag, så borde det inte vara för lite i varje fall :wink:
Senast redigerad av bergatorparen den fre 10 dec, 2010 20:27, redigerad totalt 1 gånger.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
AlexandraW
Lärjunge!

Inlägg av AlexandraW »

Dammig ja, fast utan att ha ngt att jämföra med kändes det inte som värsta sorten. Vet inte om det betyder ngt, men det var lika lätt att 'snurra trumman' på den som på nya.

Jag har i väntan på att André ska tala om vad jag ska ha egentligen sänkt fläkten till 36% (matn 50%). Stod och kikade på lågan en stund efter det, och endera kollade jag just när fläkten renblåste (de där 2 ggr/h) eller så HAR styrkortet avancerat fnatt, för lågan var en hårsmån från att blåsas ut, och efter 'en stund' blev det bättre. Ska kolla lite igen sen, kan ju ha varit den där minuten fläkten ska gå på 100% med.

Alldeles oavsett om styrkortet får fnatt ibland eller ej, så är det MYCKET bättre blås i nya fläkten än i den gamla, det är ett som är säkert. Sätter jag den här på 42/100 så finns där ingen locka, den blåses ut.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Kanske de brittiska fackpamparna hunnit nyktra till tillräckligt för att veta vad de gjorde när de monterade ihop den här fläkten? (Håller tummarna) Bild
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
AlexandraW
Lärjunge!

Inlägg av AlexandraW »

Jag sänkte nyss fläkten till 30, det är ju synd om den stackars lågan ju ;)

Ja, eller så kanske det är den nya generationen fläktmontörer som varit i farten. Den här är tillverkad i år i alla fall och inte 2008 ;P
AnaMatronic
Lärjunge!

Inlägg av AnaMatronic »

Damm på fläktskovlarna kan vara förrädiskt. Även om den inte går trögt kan det lätt minska flödet till hälften om det vill sig illa. Nu tror jag nog att det är bara damm som varit problemet här men det kan ju ha hjälpt till.
Ariterm Biomatic+ 20UL med Bequem 20D. 5,5 meter skorsten dim 125 med Tigex 25 i botten.
Pelletsförråd MAFA 300l m. Ecotec matarskruv
1 1/2 plansvilla på 200m2 från 1897.
AlexandraW
Lärjunge!

Inlägg av AlexandraW »

Jo, det har säkert inte hjälp, alldeles oavsett.

Såhär såg fläkten ut, har skruvat bort själva 'frontkåpan' eller vad man ska kalla det, så jag skulle se bladen ordentligt. Jag har ju inget att jämföra med ang hur mkt damm som är 'normalt' det blir, men kändes inte som 'värsta sorten' i alla fall, eller? Svårt med bild, att få det rättvisande. Det ser värre ut på bild än i verkligheten, men..

http://img684.imageshack.us/img684/4665/flkt5.jpg
http://img443.imageshack.us/img443/3333/flkt1.jpg

Ändrat fläkten - igen - till 32 och sen 34%
ingto
Prima virke

Inlägg av ingto »

Dom lamellerna ser ordentligt belagda ut.AnaMatronic har rätt, detta kan sänka kapaciteten duktigt. Hoppas det löser sig, kanske tom utan kortet som du väntar på. Andre´nästa!
Pelletseldare från 2000, Ariterm Biomatic 20+ sedan 05. Kåk byggd -37, insatsrör. Just kopplat in elpatronerna (som backup) och ex.kort shuntstyrning. Dragbegränsare SID 012
AlexandraW
Lärjunge!

Inlägg av AlexandraW »

Som sagt, det ser värre ut på bild än IRL, vilket som är mest korrekt vet jag inte dock, tittar man på den 'med ögonen' syns bara tunt med damm, men på bild ser det mer ut som det är 'dammdrivor'. De går dock inte se med ögonen. Dock, damm ÄR det på dem hur man än vrider på det, spec in mot 'bakkant' på skovlarna där det är en uppböjd kant.

Mem, problemen har ju varit i över ett år, och den där fläkten monterades in i feb eller nåt, i år i alla fall, och inget blev bättre då. Men, det lär ju oavsett inte ha hjälpt ett endaste lilla dugg med dammet. Och jag blir INTE ledsen om allt löser sig nu. Inte ett dugg ledsen faktiskt =)

Ja har lite besvär med inställningarna då det är kallt ute och den inte orkar upp, fast jag törs inte ändra matningen ;) Men så länge den klarar utvattnet får det väl vara - det plingar dock pellets med en rasande hastighet (och dyr har de blivit med, pelletsarna. Fick räkningen på senaste pallen idag, 2490 kr. Hua..).

Hursom, lågan är fortfarande VÄLDIGT stundomsinnas? Ibland är det gul stor låga, ibland gulvit stor men 'fladdrande' och nästa gång man kollar är det nåt blåvitt förskrämt litet substitut till låga och gnistor mest yr därinne..
ingto
Prima virke

Inlägg av ingto »

Ta det lugnt med fläktändrigar, små steg och vänta ut resultatet (men det vet du ju) 6-8 % kan vara skillnad mellan tjärbränning och enklare svets
Pelletseldare från 2000, Ariterm Biomatic 20+ sedan 05. Kåk byggd -37, insatsrör. Just kopplat in elpatronerna (som backup) och ex.kort shuntstyrning. Dragbegränsare SID 012
AlexandraW
Lärjunge!

Inlägg av AlexandraW »

Jo, jag har ändrat 2% i taget nu. Men jag tror jag lika gärna kan låta bli och invänta André, för som sagt, lågan är olika banne mig varenda gång jag tittar.

Nu minns jag inte vad det var på för fläkt, men jag tog bort synglaset för att ta bort lite aska som 'kommit upp' i röret. När jag tog av synglaset så swoosch försvann askan in i pannan (dvs jag behövde aldrig borsta bort, bara skruva dit synglas igen) Bra eller dåligt?
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

I och för sig är det bra att det swooshar när du öppnar synglaset eftersom det indikerar för det första att du har bra drag, och för det andra att övriga öppningar i pannan är täta och inte släpper in tjyvluft.

Den beskrivning du ger kan bero på flera saker, i osorterad ordning men som alla börjar med ojämn :
  • Pelletsmatning
    Drag
    Fläktstyrning (I kortet)
Eftersom du inte har dragbegränsare, så vill draget variera, och eftersom detta är en liten panna med tränga rökgasvägar, så förstärks ojämnheterna upp. På sådana här pannor är en mycket viktigt att man har en bra och väljusterat dragbegränsare.

Fläktstyrningen i Ariterm BeQuem, liksom i Viking Bio har varvräknare så att den fortlöpande justerar fläkten i förhållande till inställd värde och drag. Är det högt dra, så får den fläkten att spinna snabbare, och då drar fläktkontrollen ner strömmen så att fläkten bromsas ner. I en del andra fläktar är det spänningen som styr fläkten, men här har jag för mig att spänningen är jämn, men att amperen varieras.

Du var själv inne på att brännarens matningssystem arbetade ojämnt när du handmatade besten här om dagen för att leta reda på hur mycket pellets som matades fram. Du fick även 3 starkt divergerande mätvärden när brännaren krånglade här om dagen. Så det tyder på att det antingen är matningnskontrollen i kortet som är fel - eller så kan det vara förrådsskruven, även jag inte håller det för att vara speciellt sannolikt.

Summa summarum så tyder det mesta på att det är kortet som krånglar, och sannolikheterna är stora för att allt bli bättre när du får nytt kort :wink:
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Skriv svar