Ha! Jag har ny bytt fläkt. På 5 minuter vilket är mkt mindre än installatören bytte på, jag ska tråka honom lite för det sen

(Jag har inte bara mindre händer, jag var smart nog att tejpa på skruvarna på skruvmejseln med *s*)
Och - skillnaden är ungefär som mellan en eka och en racerbåt!
Jag hade ju inte ändrat inställningarna, så när den startade och tuffade igång efter bytet drog den igång 76% fläkt, vilket som sagt lät som ett reaplan som startade jmf med hur det lät innan.
Ställde upp matningen till 50% (kallt ute) och sen kom ju frågan, vad ska jag ställa fläkten på? André - hoho?
Om vi låtsas att allt fungerar nu, vad ska fläkten stå på då vid 50% matning? Jag ställde den på 40%, vilken just nu iaf ger en väldigt rejäl men 'ljus och fladdig' låga. Inte liten låga utan rejält med låga/flammor, men ljus och 'fladdrig'.
Innan gick den på 46/78 (jag höjde, det blev kallt), och med stor, tydlig men gul låga.
Rengjorde synrör + -glas men har inte sotat/tömt aska/nåt sånt då jag helt enkelt inte vill stänga av pannan nu om jag inte MÅSTE, det är kaallt ute. Kan/kommer man kunna se på aska/sotlucka ändå om det blir rätt nu?
(Sen höll jag på att fjutta eld på dammsugaren. Jag skulle dammsuga bort lite damm i fästet. Och glömde den där detaljen att det är ett hål rakt in till pannan där. Det kom ut rätt mkt gnistor och for rakt in i dammsugaren som började lukta vääldigt bränt. Nu fattar jag dock preciiiis hur luften kommer in i pannan, apropå frågan för X sidor sen...)
/Alex - mer än liiite mallig över att nu även bytt fläkt. Snart kan jag byta yrke ;P