problem fylla skruv efter rengöring
-
- Ungskog
problem fylla skruv efter rengöring
tips på att få fylla skruven efter rengöring?
provat köra den i ca 1 timme direkt i väggut.
men vill inte riktigt fylla ordentligt så blir ju väldig ojämn matning och förbränning i pannan!
1,7 m skruv från baxi med eour fire 20 kw brännre
provat köra den i ca 1 timme direkt i väggut.
men vill inte riktigt fylla ordentligt så blir ju väldig ojämn matning och förbränning i pannan!
1,7 m skruv från baxi med eour fire 20 kw brännre
albin ekonom 1978
brännare baxi eurofire rev 12 fr 06 med plc styrning
-
- Ungskog
-
- Ungskog
Kan du se att spiralen snurrar,så den inte slirar i koppling mellan motor och skruv?Är det skruven du har tömt och gjort rent förrådet?Hänger du en hink under skruven när du kör?Ytterröret har inte vridit sig så att öppningen i förrådet är neråt.
Kanske dumma frågor men vi vet ju inte exakt vad du gjort.
Det brukar inte ta så lång tid att fylla skruven,men du har kanske gjort det förut,så du har nåt att jämföra med.
Kanske dumma frågor men vi vet ju inte exakt vad du gjort.
Det brukar inte ta så lång tid att fylla skruven,men du har kanske gjort det förut,så du har nåt att jämföra med.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
-
- Ungskog
Vanligt problem efter man kört så länge att botten i förrådet blivit fullt med spån. Viktigt att dammsuga helt rent från spån både i förrådet och matarskruv. Sedan kan man prova att ansluta damsugaren via en regjord askfälla till utloppet på matarskruven när man kör den, det hjälper till att fylla skruven ordentligt och pelletsen kan man slå tillbaks efteråt. Lycka till.
CTC 171 B med Torsby Mini .
-
- Energiprofet!
- Kontakt:
Vet inte om du har skruvspiral som är lagrad i båda änder eller ej. Om den är lagrad i båda änder, så skall spiralen vara sträckt/förspänd så den ligger i centrum.
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
-
- Ungskog
Sitter skruven korrekt monterad mot pelletsförrådet?
När jag installerade skruven första gången hade jag problem med matningen. Orsaken var att skruven var iträdd för långt in i "stodsen". Problemet avhjälptes genom att dra ut skruven något.
Nu har jag ju säkert en helt annan skruv och ett annat förråd så jag vet inte om det kan vara liknande problem hos dig. Men om pelletsen inte kommer in korrekt i skruven så får ju skruven inga pellets att mata fram så någon stans i motsvarande område kan ju ditt problem vara
När jag installerade skruven första gången hade jag problem med matningen. Orsaken var att skruven var iträdd för långt in i "stodsen". Problemet avhjälptes genom att dra ut skruven något.
Nu har jag ju säkert en helt annan skruv och ett annat förråd så jag vet inte om det kan vara liknande problem hos dig. Men om pelletsen inte kommer in korrekt i skruven så får ju skruven inga pellets att mata fram så någon stans i motsvarande område kan ju ditt problem vara

Panna: Effetca 222c -14,
Brännare: Viking Bio -06,
Dragbegr: Tigex 25
Skorsten: 9m tegel, med 100mm rostfritt "kondensrör" sista metrarna.
Tvåvåningshus ca 136m2 -1910, ouppvärmd källare.
-
- Ungskog
där tror jag inte problemet ligger!
är inte jag som monterat brännaren satt i huset när vi kpt det i aug.
har gått i ca 1 år utan prb känner förra ägaren
funkade fint från aug tills nov när jag stängde av den 1 dyng när sotar skulle komma!
den matar fram pellets men vill inte fylla skruvröret fullt vilket resulterar i många tomma varv vilket blir ojämn matning och förbränning
är inte jag som monterat brännaren satt i huset när vi kpt det i aug.
har gått i ca 1 år utan prb känner förra ägaren
funkade fint från aug tills nov när jag stängde av den 1 dyng när sotar skulle komma!
den matar fram pellets men vill inte fylla skruvröret fullt vilket resulterar i många tomma varv vilket blir ojämn matning och förbränning
albin ekonom 1978
Jag fattade som att du rengjorde skruven.
Som rubriken säger "problem fylla skruv efter rengöring"
Om man rengör skruven finns det väll en möjlighet att man ändrar en vinkel på den även om den varit installerad i ett år och fungerat felfritt sedan dess?
Som rubriken säger "problem fylla skruv efter rengöring"
Om man rengör skruven finns det väll en möjlighet att man ändrar en vinkel på den även om den varit installerad i ett år och fungerat felfritt sedan dess?
Panna: Effetca 222c -14,
Jag tror problemet ligger i att skruven är felmonterad i förrådet. Annars ska det inte bli några problem.
Skruvens urtag ska vara riktat rakt upp och sitta mitt för eventuellt urtag i förrådet.
Nu framgår det inte vilken typ av förråd det är. Sitter skruven bara nedstoppad i ett kärl med pellets fungerar det sämre men inte heller då ska det bli problem.
Hur mycket pellets kommer det ur skruven per minut om den är ansluten direkt till elnätet? Normalt brukar komma 200-280 gram. Kan variera beroende på skruvens stigning.
Skruvens urtag ska vara riktat rakt upp och sitta mitt för eventuellt urtag i förrådet.
Nu framgår det inte vilken typ av förråd det är. Sitter skruven bara nedstoppad i ett kärl med pellets fungerar det sämre men inte heller då ska det bli problem.
Hur mycket pellets kommer det ur skruven per minut om den är ansluten direkt till elnätet? Normalt brukar komma 200-280 gram. Kan variera beroende på skruvens stigning.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.