Problem Janfire

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Woods
Ungskog

Problem Janfire

Inlägg av Woods »

Tjenare har en janfire nere i källaren som har gått hur bra som helst ända tills de blir kallt under 5-6minus och sen har de fortsatt att gå dåligt efter de fast jag vet ju inte om de är brännaren som det är fel på ska förklara

Har jag termostaten på 70-72 grader går pannan full fart upp till 95-99 grader och har jag den på 67-69 grader så tänder inte pannan förens den har gått ner till 20-25 grader vilket gör att de blir rätt kallt i huset och ibland tänder den inte alls.

Så jag tänkte att termostaten hade fått fnatt så jag bytte den mot en iof gammal en (men jag vet att den funkar har haft på en annan panna) sen bytte den också och har samma problem kvar, ska nämnas att janfiren är ny sevrvad av återförsäjaren han va säker på att de va termostaten som va dålig , men de har jag väldigt svårt att tro , nån som har nåt tips. Brännaren sitter på en Gammal Vevega panna från 1958
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Och sedan kommer det vanliga...

Följ gärna reglerna och skriv vad du har av utrustning i signaturen, annars kan vi fråga varenda jävla gång om det...

Men jag antar att det rör sig om en Flex-A brännare och jag får väl anta att du faktisk har tagit dig tiden att kolla NÄR den startar, VAD som händer och vilka indikationer du får.

Självklart har du dragregulator men vilken? Och hur mycket reagerar den?

Nå, det var så långt det går att komma med de upplysningar du ger, är det mer du undrar kan det vara en idé att fylla på med matnyttig information som kan behövas.

EDIT: Men omedelbart låter det till att vara termostaten som är på väg till de sälla jaktmarker...
Senast redigerad av Icecap den mån 29 nov, 2010 10:21, redigerad totalt 1 gånger.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
AnaMatronic
Lärjunge!

Re: Problem Janfire

Inlägg av AnaMatronic »

Woods skrev:Tjenare har en janfire nere i källaren som har gått hur bra som helst ända tills de blir kallt under 5-6minus och sen har de fortsatt att gå dåligt efter de fast jag vet ju inte om de är brännaren som det är fel på ska förklara

Har jag termostaten på 70-72 grader går pannan full fart upp till 95-99 grader och har jag den på 67-69 grader så tänder inte pannan förens den har gått ner till 20-25 grader vilket gör att de blir rätt kallt i huset och ibland tänder den inte alls.

Så jag tänkte att termostaten hade fått fnatt så jag bytte den mot en iof gammal en (men jag vet att den funkar har haft på en annan panna) sen bytte den också och har samma problem kvar, ska nämnas att janfiren är ny sevrvad av återförsäjaren han va säker på att de va termostaten som va dålig , men de har jag väldigt svårt att tro , nån som har nåt tips. Brännaren sitter på en Gammal Vevega panna från 1958
Har du mätt termostaten med en multimeter och fått en bekräftelse på vid vilken temperatur den klickar?

Sitter den ordentligt in i pannan?
Ariterm Biomatic+ 20UL med Bequem 20D. 5,5 meter skorsten dim 125 med Tigex 25 i botten.
Pelletsförråd MAFA 300l m. Ecotec matarskruv
1 1/2 plansvilla på 200m2 från 1897.
Woods
Ungskog

Inlägg av Woods »

Nej det har jag inte gjort då jag uteslöt termostaten när jag satt dit den tredje termostaten , har dock mätt att den skickar iväg ström utan att pannan startar. jo termostaten sitter bra har haft i kopparpasta för att få bättre kontakt men ingen skillnad.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Om brännaren (vad det nu är för en typ) inte reagerar på termostatsignalen är det antingen ett fel i styrdosan eller på ledningen mellan brännare och termostat.
Är inte PK!
Woods
Ungskog

Inlägg av Woods »

det är en janfire flex-a , men grejen är att den reagerar på termostat signalen fast de tar VÄLDIGT lång tid, och de här problemet uppstår bara när de är under 5 minus , så de borde ha nåt med effektbehovet på nå lurigt vis :?
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Om en Flex-A startas (kallstart) igen inom en viss (för mig okänd) tid via termostatsignal ska den blåsa 30 minuter för att säkra mot att glöder kan ge rökgasexplosion.

Testa att vrid till läge 3 helt enkelt.
Är inte PK!
Woods
Ungskog

Inlägg av Woods »

har för mig att den blåser 10 min ,man de går inte att köra på läge 3-4 för då lär man upp mitt i natten och starta för den inte har gått
Mangelun
Prima virke

Inlägg av Mangelun »

Det är väl så att Flex-a:n aldrig startar om inom den närmsta timmen, oavsett vad termostaten säger? Beroende på utetempen så förbrukas ju under den tiden olika mängd värme från pannan, därav de olika temperaturer vid vilka brännaren startar.
Detta förklarar åndå inte fenomenet med att brännaren går upp till 95-99 grader fastän termostaten står runt 70 grader. Där är det nog överhettningsskyddet som går in och bryter spänningen till hela brännaren. Skulle det inte kunna vara så att det är något fel på styrboxen om du är säker på att termostaten fungerar som den ska?
1½-planshus (1936). Exonom A116 (1963). Janfire Flex-A (2004). Vida 8mm pellets. KW SID 012 dragregulator.
Woods
Ungskog

Inlägg av Woods »

jo de måste vara nästan vara styrboxen har provat allat annat nu , ska försöka få den bytt nästa vecka , tack för alla svar
Woods
Ungskog

Inlägg av Woods »

Jahapp bytt databox nu men inget resultat samma fel , när de är mellan 5+ och 5- ute då pendlar panntempen mellan 25-97 grader , har märkt att de fortfarande finns varm vatten om elementen är kallla , så börjar misstänka att termostaten känner av varmvatten tempen på nå jävla vänster.

välkommnar alla ideer !
Janfire Flex-A , Värmebaronen Star, 180m2
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Har du shuntstyring?
Är inte PK!
Woods
Ungskog

Inlägg av Woods »

ja alltså de är ju nå gammalt as som sitter i pannan
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Nej, jag hoppar av här. Om du inte ens kan/vill klara av att upplysa vilka delar du har osv är det helt enkelt omöjligt att hjälpa.

Jag är inte synsk, du skriver inte vad som finns i ditt värmesystem = det är inte möjligt att hjälpa.

Lycka till!
Är inte PK!
Woods
Ungskog

Inlägg av Woods »

alltså bittrast på forumet , för står väl att de kan vara svårt när folk inte förstår så mkt som du gör (om pannor) men man behöver ju inte vara negativ i varannan kommentar man skriver (här läst massa av dina inlägg , oftast bra men också griniga ) alltså jag har en gammal Vevega panna går inte att få fram nåt om den för den är så gammal , shunten sitter i pannan jag vet inte vad mer jag ska skriva.
Skriv svar