Vågar man fortsätta eller ej?

Alpha
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: sön 03 okt, 2010 09:59
Ort: Jämtland

Inlägg av Alpha »

Nu har jag pillat bort större flag av latexfärg som var fuktig...

Undrar över vad som orsakar problemet kondens, läckage iform av tinad snö runt skorstenen som sedan rinner nedåt längs mur.Kanske har jag målat med felfärg som inte andas men varför är det bubbligt på 2a sidan muren där jag ej har målat och som varit torrt förut.

Vet att det läckt in minimalt med vatten även innan "jag" ens installerade pelletskaminen och då vid häftigt slagregn som på nått sett läckt in antingen mellan taktegel eller regn som kommit under själva plåten som ligger runt skorstenen.

Känner att jag snart inte orkar bry mig om allt som händer och sker här, vet faktist inte vem man kan vända sig till för att få hjälp med dilemmat jag har, min ÅF som installerade kamin kommer aldrig mer in hit iaf den saken är solklar.
Håkan S
Lärjunge!
Inlägg: 322
Blev medlem: tis 21 feb, 2006 12:12
Ort: Kungälv

Inlägg av Håkan S »

Viktigt att du får ordentligt tätt i skorstenens takgenomföring så inte fukt/vatten kan krypa ned den vägen. Ganska svårt att få till, säkrast kan vara plåtinklädsel som går en bra bit upp på skorstenen och en regäl krona på skorstenen som styr ut rengvatten från skorstensmuren. Sedan borde det inte bli så stora bekymmer med kondens och dy.
CTC 171 B med Torsby Mini .
Alpha
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: sön 03 okt, 2010 09:59
Ort: Jämtland

Inlägg av Alpha »

Jo vet att jag måste göra om tätningen där uppe, för delvis så ligger själva dropplåten(kragen) runt skorstenen en bit ovanför teglet så att när det snöar, slagregnar så kan det ju komma under där.Själva tätningen för övre plåtkanten mot teglet är ju tätat och kollat årligen pga rörelser så där läcker det nog inte ned iaf utan snarare under själva blecket.

Försöker bara luska ut om fukten mellan färg och puts kommer ifrån fuktig mur som ej torkats upp i form av kondens pga låga rökgastemperaturer.

Tycker att om det nu läckt in fukt ovanifrån så borde den väl dyka upp på utsidan av muren/färgen och inte emellan.

Har ju eldat i vedspis i många många år och aldrig haft de här problemen tidigare men det märks ju bara man tittar upp mot skorstenshuven som är snö/isfri efter vedeldning men icke med pellets utan där byggs det på istället.
Danne031
Lärjunge!
Inlägg: 360
Blev medlem: tis 14 okt, 2008 21:41
Ort: Bollebygd, 4mil till Göteborg

Inlägg av Danne031 »

Det är ju inte så konstigt att du ser skillnad..med veden så fick du mycket högre temperatur och likaså mycket mer värme som försvann ut till kråkorna och då smälte snön.

Bubblar färgen så lär det inte vara en diffusionsöppen färg, tyvärr..alltså eventuell fukt inifrån kan inte förångas i rumsluften utan kondenserar istället mellan färg och puts/spackel.
CTC 265B -75, PellX P21 -09, 750l ack-tank, solpaneler
Hus från -54, ca 120+80+40kvm uppvärmd yta
Elektrikare, nybliven husägare och vansinningt okunnig om vattenburet i allmänt.
Mitt lilla projekt
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Jag håller nog med Danne031. Om vattnet inte kommer ut där du har diffusionstät färg, så söker det sig till ett ställe där det kan ta sig ut, vilket oftare än inte kan få en människa att klia sig i huvudet emellan avsjungadet av psalmer från det evangelium som inte kom med i Bibeln. Men vad du än gör, så sluta inte elda, eftersom det kommer att göra ont mycket värre. Låt kaminen tuffa på, ty den torkar luften inne i huset, och det är guld värd. Sedan kan det ju vara så att det inte är tät mellan blecket och skorstenen - och då blir det så här. Jag har sett det förut i mitt barndomshem, och jag skall avstå från att citera de psalmverser farsan sjöng då det begav sig :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Alpha
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: sön 03 okt, 2010 09:59
Ort: Jämtland

Inlägg av Alpha »

Tackar för ert stöd och svar så här långt.

Har ju märkt att fukten som är mellan puts-färg luktar sot,rök och är gulaktig i färgen, pipan är ju nyglidgjuten så den räknar jag med att den är tät.Men skorstenstoppen ser ju inte grann ut sedan den eldats med ved i många herrans år alldeles svart och tjäraktig på utsidan så jag funderar på om det är den sörjan som söker sig nedåt?

Jag är dålig på psalmer så jag änvänder mig av andra verser men ska kolla upp nu om jag inte ska ta och byta ut det gamla tegeltaket som säkert har 70-80 år på nacken och som är naggat här och var man får väl höra vad farbror banken säger först.

Eldar nu minst 6h per tillfälle och lär kanske öka om det nu blir -30 el. kallare.
Håkan S
Lärjunge!
Inlägg: 322
Blev medlem: tis 21 feb, 2006 12:12
Ort: Kungälv

Inlägg av Håkan S »

Om det kryper in fukt ovanifrån sugs den in i murstocken och dyker upp under färgen längre ned. Kondens från eldningen kan också vara stort problem, om du har möjlighet att elda med ved så skulle jag brassa på med ved då och då för torka upp skorstenen ordentligt.
CTC 171 B med Torsby Mini .
Alpha
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: sön 03 okt, 2010 09:59
Ort: Jämtland

Inlägg av Alpha »

Har bara en rökkanal dessvärre och kaminen är endast för pelletseldning, sneglade på marknaden vad som fanns för kombi versioner alltså pellets/ved kamin men så ligger väl den billigaste på 40-45 papp svårt att räkna hem en sån kamin.

Alternativet är ju förstås att sälja kaminen + pelletsen(drygt 2 pallar) och köpa en braskamin istället men vill ju helst slippa det strulet och hellre åtgjärda nuvarande problem.

Ska höra mig för om det kan tänkas vara någon snickare, takläggare, plåtslagare, vet inte egentligen vem man vänder sig till för att få skorstenstoppen isolerad och inklädd men den som gör det ska veta vad han/hon gör annars kan jag lika gärna göra det själv.

Har haft lite hantisar här nämnligen och 3 av 4 kan man väl säga har tabbat sig och har själv tappat förtroendet för hantverkare, tyvärr måste jag säga.
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Men isolering av skorstenen löser väl inte grundproblemet. Att effekten på pelletskaminen är för liten för att föra upp de rätt stora mängder vatten som bildas vid förbränningen utanför skorstenen. I stället kommer vattnet att kondensera i skorstenspipan och ge fukt. Det är ju inte utifrån fukten kommer utan från eldningen. Slutar du elda helt så upphör också fuktproblemet.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Inlägg av deasstore »

Hej..

Du ska inte prova med att köra med av och på principen.
Dvs att du kör på högeffekt när värme behövs. För att sedan låta kaminen vila en stund. När det sedan bli kallt så kör den igång på hög-effekt igen.

Läst igenom tråden och uppfattade att du hade okej skorstenstemp när den gick på hög-effekt.
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
Alpha
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: sön 03 okt, 2010 09:59
Ort: Jämtland

Inlägg av Alpha »

Förnärvarande kör jag kamin 2 ggr/dygn nu när kylan är strängare, 1a passet 7-8 till 16:00 2a 18-02...

muren blir iaf bra varm invändigt nu och är torr och fin nu när färgen är avskrapad om det är tillfällighet eller ej visar väl sig.
Skriv svar