och då blev man nyfiken på varför?Micke 413 skrev:Undvik för allt i världen kopparslinga till varmvattnet!
Plattvärmeväxlare eller en ordentlig tank till varmvattnet.
Brossan behöver ny panna? Vad köper man nu för tiden?
ok, kanske är skillnad när det sitter i pannor, tänkte på när jag själv installera värmepump så var kopparslinga effektivare än mantlad men det blir väl inte riktigt sammabebop skrev:Kopparslinga är bara billigt i tillverkning, VV-kapaciteten är kass. Plattvärmeväxlare är avsevärt bättre men lite mer teknik förstås för den teknikrädde.
.
Har kopparslinga i min ctc från 1978, kör tappvatten från denna under kallaste vintern för att öka verkningsgraden hos bergvärmen.
Med ca 85 grader i panntemperatur så har man först vatten som är skållhet, sen är det kokhett sen brännhett och tillslut lagom om man duschar en kvart eller så.. så stryper jag shunten för mycket så blir det kalldusch när någon annan tappar hett vatten i köket, imponerar inte helt på mig utan man får vänja sig vid kokhett vatten i kranen, iofs smidigt när man sköljer ur stekpannan
Funderar på att ta vattnet ut från ctc:n in i tanken på bergvärmen för att jämna ut temperaturen något..
Med ca 85 grader i panntemperatur så har man först vatten som är skållhet, sen är det kokhett sen brännhett och tillslut lagom om man duschar en kvart eller så.. så stryper jag shunten för mycket så blir det kalldusch när någon annan tappar hett vatten i köket, imponerar inte helt på mig utan man får vänja sig vid kokhett vatten i kranen, iofs smidigt när man sköljer ur stekpannan

Funderar på att ta vattnet ut från ctc:n in i tanken på bergvärmen för att jämna ut temperaturen något..
Nibe 1210-7 + CTC265B/EcoTec A3 15kW/(KW Z150 för bättre verkningsgrad(inköpt nov 2012))
inte funderat på en blandningsventil?karaff skrev:Har kopparslinga i min ctc från 1978, kör tappvatten från denna under kallaste vintern för att öka verkningsgraden hos bergvärmen.
Med ca 85 grader i panntemperatur så har man först vatten som är skållhet, sen är det kokhett sen brännhett och tillslut lagom om man duschar en kvart eller så.. så stryper jag shunten för mycket så blir det kalldusch när någon annan tappar hett vatten i köket, imponerar inte helt på mig utan man får vänja sig vid kokhett vatten i kranen, iofs smidigt när man sköljer ur stekpannan
Funderar på att ta vattnet ut från ctc:n in i tanken på bergvärmen för att jämna ut temperaturen något..

Nej, det har jag redan på plats..
Problemet är att blandar jag för mycket kallvatten räcker det inte när man använder varmvatten på flera ställen, har 2 lägenheter i kåken..
Och när man bara använder en mindre mängd varmvatten så blir det väldigt hett då man inte hunnit kyla slingan nämvärt.
Problemet är att blandar jag för mycket kallvatten räcker det inte när man använder varmvatten på flera ställen, har 2 lägenheter i kåken..
Och när man bara använder en mindre mängd varmvatten så blir det väldigt hett då man inte hunnit kyla slingan nämvärt.
Nibe 1210-7 + CTC265B/EcoTec A3 15kW/(KW Z150 för bättre verkningsgrad(inköpt nov 2012))
Mycket enkelt, jag har kopparslinga i min Effecta 220 och den klarar inte av att producera tillräckligt med varmvatten till ett 38gradigt bad. (oavsett panntemperatur) Lyckades som mest få 1/2 kar innan varmvattnet tog slut.Barkis skrev:och då blev man nyfiken på varför?Micke 413 skrev:Undvik för allt i världen kopparslinga till varmvattnet!
Plattvärmeväxlare eller en ordentlig tank till varmvattnet.
Men det är klart jag kan ju ha fått ett måndags ex med alldeles för kort slinga.
Installatören löste problemet genom att installera en plattvärmeväxlare.
KMP Px21 v7.3 Effecta 220 -09
Jag tror att kopparslingor kan fungera utmärkt! Självklart får de inte vara för korta liksom att en plattvärmeväxlar inte får vara för liten.
Boven i dramat kan mycket väl vara det att många pannor med kopparflänsrör har dessa kapslat in i en behållare i pannan, antagligen för att en läcka annars skulle till en hel del problem i elementen.
Denna inkapsling ska i sin tur överföra värme från pannan och där räcker ytan kanske inte riktigt till.
Med plattvärmeväxlare har man tillgång till "hela pannan" och bara ett stegs överföring.
Boven i dramat kan mycket väl vara det att många pannor med kopparflänsrör har dessa kapslat in i en behållare i pannan, antagligen för att en läcka annars skulle till en hel del problem i elementen.
Denna inkapsling ska i sin tur överföra värme från pannan och där räcker ytan kanske inte riktigt till.
Med plattvärmeväxlare har man tillgång till "hela pannan" och bara ett stegs överföring.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!