Brännarskiten funkar inte...

Skriv svar
ClabbeBula
Prima virke

Inlägg av ClabbeBula »

Ne det är inte kallt i duschen om pannan håller 60, men är det 60 grader i pannan o jag duschar så går tempen snabbt ner till 40 eller mindre.
Nu så passar inte det nya kärlet på samma plats som det gamla, hittar inget i samma dimension. Så jag måste dra lite nya rör. Men givetvis skall vi försöka släppa ut så lite vatten som möjligt.

Apropå varmvattenberedare efter pannan så lät ju inte deg så dumt, men ifall jag inte använder varmvatten på en dag. Då måste den ju stå o hålla tempen uppe i onödan eller?

E det bra att låta pannan vara avstängd på sommarn? För korrision? Vattnet under 60 grader hela sommarn, dessutom blir ju inte skorstenen varm heller.
Tegelvilla 100kvm boyta+100kvm biyta.Byggår -65, Karlskrona. 3glas fönster.
CTC 1100 famliy 25. -99a.
Tigex 25.
PellX p21. 20kW (Gordic Enviroment) -04 eller 05a.
ESBE Series 90c, shunt inne o ute givare.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Så länge du rengör pannan ordentligt innan sommaravstängningen, så skall det inte vara någon korrosionsrisk. I och med att vattnet i vattenkåpan är "kokt" så att det inte har fritt syre eller aggressivt CO2 i sig Ta gärna bort brännaren och förvara den på ett sätt som gör att den är skyddat. Låt brännarluckan på pannan vara öppen så att den hela tiden ventileras, så blir det ingen kondens. Under sommaren gör det inget om murstocken svalnar. I och med att varm luft har större förmåga att hålla på vattenånga än sval/kall, så kondenseras inte vattnet i skorstenen under sommaren, så rent tekniskt är det riskfritt. Hur det ställer sig ekonomiskt att alstra varmvatten med el, är en annan femma, för att inte säga femhundring :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
abene
Lärjunge!

Inlägg av abene »

Om pannan snabbt blir kall så är ju plattvärmeväxlaren helt som den ska vara.
Du ska aldrig ha 60 grader i pannan för då är det risk för rost.
Ska du tappa 40 gradigt vatten får du ju bara hälften så mycket som om pannan låg på normala 80 grader. Har du 20 graderschip i brännaren så kör mellan 67 och 87 grader.
Största problemet som du har är att står brännaren stilla när du börjar tappa upp så hinner den inte starta förrän du tappat färdigt.
Om 125 liter vatten i pannan på 60 grader ska värma 100 liter vatten till badkaret från 5 grader till 40 så är detta en omöjlighet. Brännaren måste gå under tappningen.
Viking B16 GL brännare i en CTC 1100 panna
(tidigare Janfire flex)
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Eller så har blandningsventilen kalkat igen/pajjat...Bytte min i sept på grund av igenkalkning...

Annars tyvärr så kan du ju testa med mindre hysteres som nämnts tidigare köra mellan 70-82 C...Då borde du väl inte komma ner till 40 C i temp på pannan..
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
ClabbeBula
Prima virke

Inlägg av ClabbeBula »

skall jag ändra hysteresen till 10 grader.. o köra den mellen typ 75-85 istället?

Men är det inte så oxå att det är onödigt att hålla pannan för varm, ju varmare den är desstå mer tappar/läcker (kommer inte på ordet så här tidigt på morgonen) den väl.

Eller är det bättre med större hysteres, o köra 75-90. 15i hysteres.
vågar inte köra 20 eller 25.. då kommer pann tempen lätt över 100 o stänger av allt.
Tigex 25.
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

70-82 C .. :wink:
Pannan för varm!..Du får välja på pannan varm eller istapp i dusch... :P
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
ClabbeBula
Prima virke

Inlägg av ClabbeBula »

nu startar den vid va 68 så skall vi testa detta ett tag.. med 15 i hysteres.
Tryckkärlet bytt o det läcker inte nånstans.. puh blev ju ett par nya skarvar utav gamla rörbitar. Nu har jag tryck i systemet, o jag behövede inte tömma systemet på nåt vatten i stort sätt. kanske en halv liter eller nåt sånt..Då trycket redan var noll när vi börja..

O dessutom har pannan fungerat i 2 o ett halvt dygn... ;) Jippiee

Men återigen, nån som vet hur jag skall justera luftflödet??
Eller skall man vara nöjd när den funkar, är det bättre med mer luft, eller mindre luft..
Tanken som jag har är att det kanske är bättre med mer luft för att pannan skall bli varm snabbare.. Tar ca 30 min att värma pannan 15grader nu..
Dushen tar la bara 5-10min att sänka 15-20 grader..
Tigex 25.
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

ClabbeBula skrev:
Men återigen, nån som vet hur jag skall justera luftflödet??
.
Jag mäter på stift 3 o 4 på min med en multimeter .. :wink:
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

30 minuter på 15 graders temperarturhöjning är inte så illa. :!: Ett varningens ord bara: Inte för mycket luft till förbränningen därför att då eldar du sönder rostret och kanske rentav brännarröret :!:

Den billigaste fixen är att skaffa snålspolande duschmunstycke eftersom du då spar både vatten och energi :wink:

Behöver du högre energiproduktion, så måste både matning och fläkt ökas så att du erhåller rätt mix. Så mer korrekt mixen blir, ju mer energi går över i pannvattnet. För mycket syre ger svetslåga, och det gör att energin går åt till annat än att värma pannvattnet. :twisted:

Har hittat manualen till nyare PellX brännare. Titta på kontrollpanelen, och se om den liknar den som du har: http://www.effecta.se/images/manualpellx.pdf
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
ClabbeBula
Prima virke

Inlägg av ClabbeBula »

ronald skrev:
Jag mäter på stift 3 o 4 på min med en multimeter .. :wink:

Jo men nu undrade jag itne hur man mäter volten..
Utan hur man vet hur mycket blås det skall vara.. jag kanske kör med för mycket luft nu.. eller för lite... hur vet jag det..
Tigex 25.
ClabbeBula
Prima virke

Inlägg av ClabbeBula »

bergatorparen skrev:30 minuter på 15 graders temperarturhöjning är inte så illa. :!: Ett varningens ord bara: Inte för mycket luft till förbränningen därför att då eldar du sönder rostret och kanske rentav brännarröret :!:

Den billigaste fixen är att skaffa snålspolande duschmunstycke eftersom du då spar både vatten och energi :wink:

Behöver du högre energiproduktion, så måste både matning och fläkt ökas så att du erhåller rätt mix. Så mer korrekt mixen blir, ju mer energi går över i pannvattnet. För mycket syre ger svetslåga, och det gör att energin går åt till annat än att värma pannvattnet. :twisted:

Har hittat manualen till nyare PellX brännare. Titta på kontrollpanelen, och se om den liknar den som du har: http://www.effecta.se/images/manualpellx.pdf
Jo den där stopp plåten eldade jag upp för nåt år sen.. Den smälte.. ;(
Snålspolande munstycke sitter redan i dushen. Dock ej i handfat osv.. Men i dushen JA.

Ja det är det där med mixen som jag undrar hur man får rätt..

Ja det är den panelen jag har..
Den enda skillnaden jag kunde hitta var att det lös 7 lampor på denna under uppstart eller vad det var.. Min blinkar, tills det är fullt ös, o då lyser alla 10. Men funktionerna är detsamma..

På sidan 24 ser man kretskortet, nån som vet ifall det finns senare än v.2.0.. Eller rättare sagt, vart får jag tag på det.
Tigex 25.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Ett "redneck" tips för att justera syre/pelletsförhållandet, är att man öppnar så man kan se in i rökröret under drift - lämpligen tittar man genom dragbegränsaren. Man lyser in med en ficklampa, och justerar ner fläkten tills det precis börjar synas rök, sedan vrider man långsamt upp fläkten tills röken nätt och jämt upphör. Då ligger man så när den ideala förbränningen man kan komma utan instrument. När brännaren går rätt, så skall insidan av brännarröret vara ljusbrunt - beige. Askan skall vara antracitgrå och findelat utan oförbrända pellar. Om askan är brun, är det också normalt. Det beror på vilka träsorter som ingår i pellarna. :wink:

Numera är det ju Effecta som saluför PellX brännare och reservdelar, så det kan vara ett bra ställe att fråga :)
Senast redigerad av bergatorparen den fre 07 jan, 2011 20:42, redigerad totalt 1 gånger.
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
ClabbeBula
Prima virke

Inlägg av ClabbeBula »

bergatorparen skrev:Ett "redneck" tips för att justera syre/pelletsförhållandet, är att man öppnar så man kan se in i rökröret under drift - lämpligen tittar man genom dragbegränsaren. Man lyser in med en ficklampa, och justerar ner fläkten tills det precis börjar synas rök, sedan vrider man långsamt upp fläkten tills röken nätt och jämt upphör. Då ligger man så när den ideala förbränningen man kan komma utan instrument. När brännaren går rätt, så skall insidan av brännarröret vara ljusbrunt - beige. Askan skall vara antracitgrå och findelat utan oförbrända pellar. Om askan är brun, är det också normalt. Det beror på vilka träsorter som ingår i pellarna. :wink:

Ahhhh...Tackar bergatorparen!.
Det var just nåt sånt jag ville veta.. Då skall här skruvas ;)
Tackar tackar...
Tigex 25.
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Har du rätt effekt på brännaren ska du inte ändra på luftflödet.
Det är matningen du ska ändra. Annars ändrar du brännarens effekt.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
ClabbeBula
Prima virke

Inlägg av ClabbeBula »

Torsten skrev:Har du rätt effekt på brännaren ska du inte ändra på luftflödet.
Det är matningen du ska ändra. Annars ändrar du brännarens effekt.
nu blir jag snurrig,,
Ändrar jag inte på efftekten om jag ändrar matningen???
Tigex 25.
Skriv svar