Stor skillnad rökgastemp ½ vs. 1 m ner?

Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Skillnaden är ju att med stängd dragregulator sjunker flödet och ingen inblandning av kylande luft sker, om detta sedan höjer temperaturen i toppen märkbart vill jag inte sia om.

Samtidig kommer en stängd regulator mycket sannolikt att få förbränningen att gå magert pga. det ökade draget igenom brännaren, allt i allt ett icke-realistisk scenarion och knappast ett speciellt givande heller.

Kvar är alltså att mäta i toppen och "kompensera" måltemperaturen för inblandningen.

Utan dragregulator bör det tydligen vara 60°C som gäller, med regulatorn aktiv beror det på helt enkelt.

Dock är 25°C ganska lågt i mina ögon, jag skulle tro att 40°C hade varit mer lämpligt men det jag ser som viktigt är att det inte syns is i skorstenens topp när det är kallt på riktigt.

Om det är stor inblandning av pannrumsluft vis dragregulator kan jag t.o.m. tro att 25°C kan vara "korrekt".
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Inlägg av Vednisse »

Det där med kondens och temp en lurig fråga, många omständigheter som inverkar. Det är ju på sommaren som det är störst risk för kondens, frågan är om den gör lika mycket skada då?
Jag har kondens i toppen på mitt insatsrör/slang på sommaren men aldrig på vintern även om jag sänker uttempen från pannan 50gr. Det är inte mycket kondens men det varierar från ena dagen till den andra.
När jag flyttade in i kåken satt där en oljebrännare, rökgastempen låg på 80gr ut ur pannan och på sommaren rann det vatten från nedre sotluckan till golvbrunnen. Då satt det ett oisolerat rostfritt rör nedstuket ca: 4m, jag tog bort det och satte i en modern insatsslang isolerad med vermikulit och trodde jag skulle bli av med all kondens. Men som sagt har jag fortfarande kondens sommartid vissa dagar med 170-190gr ut ur pannan.

Tegel och fogar såg ok ut trotts detta niagarafall som funnits där i minst 15år, nu är väl rökgaserna från olja inte lika aggressiva iofs.

Funderar ev. på att dra upp slangen och köra med tegel för att se vad som händer, det blir ett måste om jag ska köra någon vedkombo som ligger i baktankarna om jag ska bo kvar här.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
toysoldier11
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: tor 06 jan, 2011 13:29
Ort: Nykvarn

Inlägg av toysoldier11 »

Varför inte fråga sotarn?

Han har ju sett allt som är värt att se :shock:
Min erfarenhet av att fråga sotarn om råd är mycket positiv, var nästan omöjlig att få han att sluta prata :wink:
Min sotare berättade om en husägare som skulle byta ut sin vedpanna mot en ny. Husägaren tyckte att det var väl lika bra att slå till på en panna med lite mer krut i eftersom priset var nästan detsamma som den med lägre effekt. Dock så hade han inte tänkt på en viktig sak :shock: ack.tanken....
Som tur var så hade dom pool och den var väl uppvärmd tills den nya ack.tanken var på plats :D
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Torsten tillhör museumsvaktarna här - helt klart. De nyasta pannorna från stora producenter som Viessmann och Buderus kör med rökgastemperaturer som rentav kan vara lägre än vad även jag har. Problemet i Sverige är att vi kan slösa pengar på allt möjligt, och kunna motivera det. Men när vi kommer till pannrummet, då skall man börja räkna hem allt möjligt. Det finns inget bakom en pannrumsdörr att "räkna hem" på. Pannan är där för att vi skall ha det bekvämt och kunna ha rinnande vatten även när det drämmer till med -40 ute. Skorstenen på de flesta äldre hus, är anpassad efter koks/kol/vedeldning som ju med gamla tiders teknik hade hög avgastemperatur. Vill man elda varmt åt Kari Kråka, så gör det - men motivera det inte med att det skulle ta så eller så många år att spara in eller kunna räkna hem en investering som gör det möjligt att hålla så mycket av energin som möjligt innanför husknuten. Eldning är konsumtion - inte investering. Eldning är ett indirekt underhållsförfarande genom att hus som hålls varma, förfaller långsammare. I slutändan är det så att om man INTE åtgärdar värmeanläggningen, så har man ett problem den dagen man behöver byta bostad. Att modifiera skorstenen så att den klarar av dagens eldningsförfarande, är inget man skall räkna hem något som helst på. I gamla dagar byggde man skorstenar efter dåtidens behov - varför skall inte vi göra samma idag? Skall man börja med att det inte lönar sig därför att det tar nn - år att "räkna hem" investeringen, så kan man glömma efterisolering, byte av fönster och dörrar, efterisolering av vinden eller byte av tak där det skulle behövas. Det är bara så att vissa saker måste bokföras som underhållskostnad. Punkt. Slut!
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

Jorå!Håller med uppgradera dom viktigaste prylarna på brännarna och pannorna det är viktigt helst om man har riktigt gamla prylar säkerheten är ju att tänka på också! :wink:

Fast om jag köper nya däck till bilen och sen sliter "sönder dom med diverse burnouter"Så får jag nog ju köpa nya varje år! ...Men kör jag normalt så håller dom ju mycket längre...Men jag måste köpa nya kanske efter 4-5 år...igen! Men det gör jag gärna men inte redan efter 1 år...Så håll koll på era skorstenar och spjäll och gud bless the vedproducts :)

All välmening!
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Alpha
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: sön 03 okt, 2010 09:59
Ort: Jämtland

Inlägg av Alpha »

Som flera av er vet redan så har jag samma problem med låg temp ca 70cm ned(ca 30grader) och har inte gjort några nya mätningar trots längre drifttstider(pelletskamin) samt high power läget p.g.a. stora snömängder på ett gammalt tegeltak så varför utmana ödet..

Tänkte just på att rökgastemperaturen måste väl ändå styras en hel del av ute temperaturen menar en stor skillnad på -30 contra -4-5 grader?
Tycker att man borde kunna torka upp skorstenstoppen vid blidväder men det har väl kanske med skorstenslängden, draget, effekten att göra?
Ska försöka se om det går att eftermontera en dragbegränsare till ett 80mm rör.

Det värsta som jag nämnt i en annan tråd är ju att det är fukt mellan putsen och färgen inne som dessutom luktar rök sunk aktigt, kan det verkligen vara så illa att teglet är dryp fuktigt så att det slår igenom?

Eller kan den kondensen uppstått på annat vis?
Är ju så jäkla nöjd med kaminen att trots problemen skulle bli svårt att byta till en braskamin.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Tegel i sig kan inte och skall inte hålla på fukt, se mitt inlägg på förra sidan: http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... c&start=15

Sannolikt härrör fukten från andra källor än eldningen, varför en grundlig inspektion uppe på vinden rekommenderas :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Skriv svar