Brännarskiten funkar inte...
jag har haft problem med varmvattnet men då var det en blandare som
läckte igenom i duchen det fanns gått om varmvatten i diskhon
men när man skulle ducha räckte inte varmvattnet till.//janne
åjdå svarade tydligen på ett väldigt gammalt inlägg ber om ursäkt//janne
läckte igenom i duchen det fanns gått om varmvatten i diskhon
men när man skulle ducha räckte inte varmvattnet till.//janne
åjdå svarade tydligen på ett väldigt gammalt inlägg ber om ursäkt//janne
ctc 1100 fam 1997,pellx brännare 2001,varmluft chipp px21 7.5. 90 vacumrör 60°lut mot söder 750l skiktrörstank.laddomat 11-30 72° patron solstyrning sr868c8 tigex 25 kedddy spisinsats.
blandat element och golvärme 160 m3 boyta 40 m3 biyta
blandat element och golvärme 160 m3 boyta 40 m3 biyta
-
- Prima virke
NU har den funkat ett tag.. Jippie..
sen ifall den brinner optimalt eller ej, inte en susning..
Men den har fortfarande svårt att starta, men om den startar iaf innan 3 försöket är över..
Läste nånstans om att det var kännsligt hur själva tändelementet satt??
Exact hur skall det sitta?
sen ifall den brinner optimalt eller ej, inte en susning..
Men den har fortfarande svårt att starta, men om den startar iaf innan 3 försöket är över..
Läste nånstans om att det var kännsligt hur själva tändelementet satt??
Exact hur skall det sitta?
Tegelvilla 100kvm boyta+100kvm biyta.Byggår -65, Karlskrona. 3glas fönster.
CTC 1100 famliy 25. -99a.
Tigex 25.
PellX p21. 20kW (Gordic Enviroment) -04 eller 05a.
ESBE Series 90c, shunt inne o ute givare.
Tigex 25.
notti är gurun på KMP tändelement.
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... ht=element
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
Konan skall vara framtryckt längst fram Men tändelementet däremot skall ha några mm spel i konan Alltså inte tryckt ända fram i konan ...Sen såklart skall t-elementet centreras i brännarörshålet ...
Nu när du har juckat på skruven i olika lägen och fått till en bra matning Så kolla Startdosen en gång till bara för sakens skull...(Blir ju en helt annan matning när man byter vinkel..

Nu när du har juckat på skruven i olika lägen och fått till en bra matning Så kolla Startdosen en gång till bara för sakens skull...(Blir ju en helt annan matning när man byter vinkel..

Senast redigerad av ronald den lör 15 jan, 2011 14:31, redigerad totalt 1 gånger.
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
-
- Prima virke
haha jag råkade skriva att den funka..
Då hade den ju givetvis strulat när jag gick ner..
Åter igen så kommer det inte pellets ur skruven... fick köra den nån minut i väggen igen, tills det kom tillräckligt..
Då hade den ju givetvis strulat när jag gick ner..
Åter igen så kommer det inte pellets ur skruven... fick köra den nån minut i väggen igen, tills det kom tillräckligt..
Tigex 25.
Tigex 25.
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
En sak jag tror ingen har frågat i denna tråden, ClabbeBula: Vad för sorts pelletsförråd har du? Om det är någon sådan hemslöjd typ plasttunna eller dylikt, så kan det vara svårt att få skruven att fungera ordentligt. Jag har ett MAFA förråd, och det säkerställer att jag hela tiden får rätt tillförsel av pellar till skruven.
Första betingelse för att få någon form utav förbränningsteknologi att fungera, är att tillförseln av bränsle håller så jämn kvalitet som möjligt
Första betingelse för att få någon form utav förbränningsteknologi att fungera, är att tillförseln av bränsle håller så jämn kvalitet som möjligt

CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
-
- Prima virke
ang förråd... jag har ett mafa veckoförråd för typ 10säckar..
Men ang, tänd element.. jag har ingen kona? som det verkar som andra har.. alltså nån tratt liknande rör..
Jag har bara ett fyrkantsrör runt mitt tändelement..
Den dog idag igen.. Nu har jag snurrat röret några grader till för att se om det hjälper
Men ang, tänd element.. jag har ingen kona? som det verkar som andra har.. alltså nån tratt liknande rör..
Jag har bara ett fyrkantsrör runt mitt tändelement..
Den dog idag igen.. Nu har jag snurrat röret några grader till för att se om det hjälper
Tigex 25.
Tigex 25.
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Man har ändrat tändningen på PellX, och systern KMP PX2* ett antal gånger de senare åren på grund utav att det varit svårt att få fram något som fungerar över tid. Konans funktion är att skapa en venturieffekt samtidigt som man får temperaturen att stiga i den luft som passerar.
Men vad jag kan se, så har inte PellX denna konen. Jag gissar på att din tändning ser så här ut:

Det enda du kan göra är att se till att den "siktar" på hålet in till brännkammaren så gott det går. Kolla att anslutningarna till elementet är rena och har god kontakt - det är i princip det som skall behövas där.
Med MAFA förråd, så skall det inte vara något problem för skruven att få tag på pellets. Det enda man måste se till är vinkeln på skruven som i de flesta fall skall ligga på 40 +/- 5 grader.
Här är manualen - om den kan vara till någon hjälp: http://www.pmsmide.se/doc/Effecta%20pellx.lag.pdf
Men vad jag kan se, så har inte PellX denna konen. Jag gissar på att din tändning ser så här ut:

Det enda du kan göra är att se till att den "siktar" på hålet in till brännkammaren så gott det går. Kolla att anslutningarna till elementet är rena och har god kontakt - det är i princip det som skall behövas där.
Med MAFA förråd, så skall det inte vara något problem för skruven att få tag på pellets. Det enda man måste se till är vinkeln på skruven som i de flesta fall skall ligga på 40 +/- 5 grader.
Här är manualen - om den kan vara till någon hjälp: http://www.pmsmide.se/doc/Effecta%20pellx.lag.pdf
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
-
- Prima virke
hmm oki.. får hoppas det funkar nu.. när jag vred den som sagt..
som ni kan se i den pdf som bergatorparen länka till så är det orginal motorn,, den är inte utbytt.. Folk skrev ju tex att montören hade bytt ut orginal skruven hos mig..
som ni kan se i den pdf som bergatorparen länka till så är det orginal motorn,, den är inte utbytt.. Folk skrev ju tex att montören hade bytt ut orginal skruven hos mig..
Tigex 25.
Tigex 25.