Olja på slussvingarna?

Skriv svar
splitfeed
Ungskog
Kontakt:

Olja på slussvingarna?

Inlägg av splitfeed »

Hej!
Amatör som jag är så har jag en kanske lite dum fråga, men gör det någon skada att slänga lite olja på slussvingarna på min Bioline 20 så dom inte gnäller så mycket?
Har precis fått en ny uppsättning vingar som är en halv mm bredare och gnäller lite extra.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Jag skulle nog inte göra det eftersom oljan kan få finfraktionerna från pelletsen att binda ihop sig och kanske skapa problem inom kort. Beror gnället på att slussvingarna är lite för stora, så kommer det att slita till sig, så det kommer att bli bättre om inte så länge :wink:

Alternativt kan du använda en finhuggen fil och försiktigt fila bort lite av överskottet - kanske 0,3 mm.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Jag har kört med både 5-56 och WD40 på ytorna som slussvingarna glider mot. Det enerverande gnisslet försvinner.

Jag har inte haft några problem med damm och spån som fastnar i den fuktiga smörjytan, visst fastnar det finmaterial men inte så det stör funktionen.

Men om vingarna är förstora (speciellt då bredden på vingarna) så skall de enligt montageanvisningarna "slipas in" (hela "paketet" gnids mot ett plant liggande sandpapper eller likv.) för bra passform. Ju större slussvingarna är desto mer deformeras/böjs de och i och med detta så blir tätningen ute i slussvingehörnen sämre. Skall man vänta på att de slits in i slussen så får man vänta länge.....

Min erfarenhet är att vingar med dålig passform vid montage får en förkortad livslängd, dvs de kommer att släppa igenom bakgående rök snabbare eftersom de tappar tätning ute i hörnen snabbare än vingar med bra passform. Lite förstora skall de dock vara för att täta men inte för stora om du förstår vad jag menar. Exakt hur mycket kan jag däremot inte riktigt säga då jag inte har varit speciellt noga med att mäta upp mina tidigare slussvingar vid byten, men har sett att det har varierat på måtten eftersom olika "slussvingekit" har böjt sig olika efter montage.

Så en noggrann inslipning ger en bättre tätning och då också en längre livslängd. Extra viktigt är det också att man noggrant rengör de metallytor som vingarna skall täta mot, finns det små små avlagringar här så kommer detta att förkorta livslängden. Speciellt ute i hörnen som är den känsligaste tpunkten för läckage är det viktigt men bra rengörning. Jag brukar polera ytorna med stålull som luddrar, finns säkert något som är bättre men det fungerar hos mig.

Skulle det efter inslippning ändå gnissla så ser jag inget bekymmer med att ge metallytorna en liten smörjning, behövs inte mycket. Har länge tänkt prova silikonspray då det verkligen sänker friktionen mellan olika material men lämnar ingen fuktig yta som det kan fastna finmaterial i, men har inte kommit till skott....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Silikonspray borde vara bra. Använde den mycket i mekaniska sammanhang förr i världen :wink:
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
bearZ
Entusiast!
Kontakt:

Inlägg av bearZ »

Jag har provat silikonfett men håller bara ett tag sedan jamar det igen.
Eryl DP -72, BeQuem 20D
350m2
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Om det jamar ändå så kanske ni har missat att smörja i hörnet med silikonsprayen.. :wink:
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Hur kan t.ex.ett stearinljus,gå att nöta in på sidorna?Brukar vara bra glidmedel.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Vet du Taxen, jag med hade tänkt föreslå stearinljus som smörjmedel - men var rädd för att det skulle framstå som så "redneck" att somliga skulle komma hitspringande och vråla "Bergaklåperen". Men eftersom en utav veteranerna här har tänkt samma, så stjödjer jag förslaget: Stearin!
Bild
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
rod02
Pannrumshärskare!

Inlägg av rod02 »

Hur varmt blir det vid slussvingarna? Sitter de "inne i pannan"? Min spontana tanke var att det mesta skulle brinna upp.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Där slussvingarna sitter är det samma temp som i pannrummet, Inget utan för pannan är varmt..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar