Lambda och utetemperatur

Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Honda: Det totala omfång på regleringen är 66%, alltså ±33%!
Och det beror inte på modulerande drift, regleringen sker på samma sätt med fast effekt.

Jag har kollat om det kan bero på hur lång tid brännaren har kört, tänkte att skorstenen kanske värmdes upp och gav ändring i drag/tryck men även där finns inget samband.

André: "hyfsat justerat" har helt förlorat sin innebörd med min mätning. Men såklart är det bättre med en modern och effektivare panna, ingen snack, detta ersätter dock inte att brännaren de-facto ska justeras löpande.

Vinsten med en modern panna och en stenåldersbrännare lär inte vara påtaglig mot en stenålderpanna med lambdabrännare, men en lambdabrännare och modern panna möjligen kan betala in sig på kanske 7-8 år.

Det finns en anledning till att jag funderar på att bygga ny panna...
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Kontakt:

Inlägg av Honda »

Tänkte väl att du hade uteslutit moduleringen redan. Då är det alltså fritt fram att spåna vilt om möjliga orsaker!

Antar att vi kan utesluta reglerfel direkt, eller hur :-)

Då har vi alltså att vid kall utetemperatur så passerar färre luftmolekyler per tidsenhet genom rostret än vid varm utetemperatur, vilket verkar motsäga det faktum att det är den kallare luftens högre densitet som är upphovet till den tryckskillnad som kallas "drag".

Murstockens temperatur var alltså utesluten som orsak, "Pannrummets" lufttryck likaså.

Så vad kan finnas kvar som ger ett högre tryck inuti brännkammaren, trots att trycket efter motdragsluckan borde vara lägre?

Kan det mögligen vara så att luftflödet från motdragsluckan, som den är placerad i ditt fall, ger turbulens i flödet från pannan och orsakar en "strypning" av det flödet? Lite långsökt kanske, men NÅN sorts förklaring måste ju finnas. Håller faktiskt med (vem det nu var) att det skulle vara intressant att veta hur reglerkurvorna ser ut med luckan låst i stängt läge.
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Jag uppskattar skillnaden i praktisk verkningsgrad mellan en modern panna typ Effecta 220 med 10 år gammal brännare typ TB- Mini eller Bequem å ena sidan och en CTC 265 eller CTC Total med en modern lambdabrännare till 12 -20 %. Det lönar sig att byta panna om man gör jobbet själv.

Lambdasonder för förbränningsmätning är snart på väg ut då bättre och billigare mätmetoder är på ingående. Bättre att vänta om man klarar att justera brännaren själv.
Brännare som är omöjliga att justera in typ potentiometrar bör man av ekonomiskäl byta ut.
Men för de flesta spelar några hundra hit eller dit i pelletskostnad ingen större roll. Om så vore skulle folk vara mer intresserade av att hålla brännaren och pannan rätt inställda. Finns tom. de som kör utan dragbegränsare.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Jag vill inte helt och hållet hålla med om att potentiometerbrännare är omöjliga att ställa in. De kräver ett mer gammelvärlda tänk, helt enkelt. Folk idag är vana vid att datorer gör det som är krångligt och svårt, men för egen del är jag uppvuxen i en tid som gör att jag står med ett ben i vardera läger: Det analoga och det digitala.

Dock skall det bli skönt den dagen då man slipper justera om för varje gång man byter pellets, eller ha alla pseudovetenskapsmän som krånglar till det så in absurdum att det tar 20, 30 och 40 sidor att komma fram till att det kanske är ett krånglande kretskort eller göra doktorsavhandling av hur man uppnär korrekta förhållandet mellan luft och bränsle. På så sätt skall jag välkomna plug'n play brännaren som du hakar på pannan, och trycker "On", och glömmer bort mellan sotarbesöken. Viessmann och Buderus har byggd pannor som har "vuxit ihop" med brännaren, som kan detta - men när de kostar 90 000 kalla, blanka, hårda svenska kronor innan du ens tänkt installation - så kan man i varje fall inte svamla om att "räkna hem" några vinster - annat än på komforten. De drar väl sannolikt lite mindre pellets än pannor med gammaldags Fred Flinta brännare, men det betalar inte ens för keramikbytena som måste till antingen vart 5 eller 10 driftsår - om jag inte har helt fel. Modern teknologi finns i pellets sammanhang, men Viessmann och Buderus siktar in sig på den bekväma medlera och övre medelklassen med sina produkter. För alla andra är det Fred Flinta Bioenergi AB som gäller :lol:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Kontakt:

Inlägg av Honda »

Att räkna hem en tysk helautomat är väl som att räkna hem en tysk (eller svensk) bil, och ändå köper folk dem också... Men är det ingen som har något att säga om Icecaps till synes konstiga resultat av O2-styrningen??
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Men har det sålts en enda Viessman eller Buderus panna i sverige eftersom de nu blevo omnämnda?
Inget att bry sig då träeldning är en statussymbol i tyskland. Det pissluktande brunkolet är nog vad fabriksslavarna på opelfabriken i Rysselheim får hålla tillgodo med.
Den som hört en tysk dra en lång "rolig" historia förstår att här är det fundamentala kulturskillnader.

De underliga mätresultaten beror nog på metodfel. Ska man mäta något ska alla variabler förutom den mätta konstanthållas.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Kontakt:

Inlägg av Honda »

Men nu var det ju inte frågan om att nåt ska mätas. Det som ska göras är ju att ett hus ska värmas, och gärna så billigt som möjligt, vilket förutsätter korrekt eldning med rätt inställningar, vilket underlättas av automatisk reglering, resultatet av vilken kan loggas för att det är kul, och man kan diskutera resultatet av loggningen för att det är kul att försöka komma på vad som är orsaken till resultatet.

Torsten menar alltså att resultatet är oförklarligt och/eller felaktigt.

Inga andra bud?
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Faktiskt är Viessmann representerade i Sverige, men jag tror inte de säljer stora volymer - inte.

Det jag inte riktigt förstår med mätningen är att styrningen magrar av mixen allt kallare det blir? Antingen är det som du säger, Torsten, metodfel - eller också kan det vara pannan och murstocken som spelar in. Men: Det kan även vara så att mängden luft som är tillgänglig för brännaren minskar när den tvingas gasa på. Jag vet att Icecap anser att hans hus är dragigt som en såll, men det vore kul om Icecap kunde snacka ihop sig med en annan här inne som har samma panna och samma brännare och få montera dit en likadan styrning och mäta hos honom för att se hur stort inflytande ett pannrum med regelenlig ventilation skulle göra på mätningarna.Bild
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Kontakt:

Inlägg av Honda »

Ja är det så att blandningen blir magrare så betyder ju det att regleringen inte fungerar och att det är det som är förklaringen.

Förutsatt att regleringen fungerar så betyder ju det att NÅGOT orsakar att brännaren får mindre luft vid kall väderlek, tvärtemot vad som verkar logiskt.
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Kontakt:

Inlägg av Honda »

Jag har svårt att se att dålig pannrumsventilation skulle vara orsaken. Pannan behöver ju lika mycket luft då den går i varm väderlek, och varför skulle den få mera luft då?

Eller får den? Isåfall varför?
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Detta "något" tror jag är huset. Låt gå att det är ett stort hus, men det måste väl rimligtvis vara ett skäl till regeln om att pannrummet skall förses med en inluftventil med samma area som skorstenen? Enklaste sättet att fastslå att det är på detta vis, är att ha två barometrar som är kalibrerat exakt lika, där den ena får mäta trycket på utsidan om stöga och den andra på insidan. Nu vill det alltid vara skillnad i barometriskt tryck mellan inne och ute, men om man redan i utgångspunkten isolerar denna skillnaden och lägger in den som en konstant, så skulle man kunna avslöja sambandet mellan brännarens luftbehov och husets påverkan på vad som finns tillgängligt. Vid 20 kW behöver en brännare eftersom jag förstår 40 kubikmeter luft per timme vid 1 atmosfärs tryck. Icecap kör aldrig över 12 kW så om vi då utgår från 25 kubikmeter luft i timmen, hur lätt är det för brännaren att få tag på det genom otätheter i huskroppen? Jag skulle vilja säga att den klarar det inte, därav den allt magrare doseringen - eller: För att hålla samma förhållande mellan syre och pellets, så tvingas automatiken dra ner på matningen. Ta ett hål i väggen och stoppa dit ett spirorör med galler på utsidan så inte musfanten tar sig in, och du vill se ett mindre kontraintuitivt resultat - tror jag åtminstoneBild
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Honda skrev:Jag har svårt att se att dålig pannrumsventilation skulle vara orsaken. Pannan behöver ju lika mycket luft då den går i varm väderlek, och varför skulle den få mera luft då?

Eller får den? Isåfall varför?
Nej, den behöver exakt samma per enhet pellets, men vid varm väderlek är brännaren inställd att gå ner på lågeffekt så att den totala mängden luft per tidsenhet blir mindre. Då vill otätheterna klara av att fylla efter tryckskillnaden
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Icecap skrev:
André: "hyfsat justerat" har helt förlorat sin innebörd med min mätning. Men såklart är det bättre med en modern och effektivare panna, ingen snack, detta ersätter dock inte att brännaren de-facto ska justeras löpande.
Kan de överhuvdtaget gå få bra i en brännare som det faller ner massa pellets stötvis över elden??
Gör en brasa så ser man vad som händer då man kastar på nya klabbar :roll:
Ännu ett skäl till undermatat då det brinner jämt ovanpå den nya pelletsen som matas in, Blir ett jämnt förlopp :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Kontakt:

Inlägg av Honda »

Ja det vär ju min första tanke också, men Icecap svarade ju faktiskt att mätningarna visar samma sak utan modulerande drift.

Och dessutom så har vi ju redan en lufttrycksmätare moterad på exakt rätt ställe: motdragsluckan! Om luckan öppnar så betyder ju det att tryckskillnaden mellan pannrummet och skorstenen har ökat, dvs fläkten borde ha lättare att trycka in luft i pannan.

Så finns det nån förklaring till att tryckskillnaden pannrum-skorsten ökar samtidigt som tryckskillnaden pannrum-brännkammare minskar? Eller ska vi säga rakt ut: mät/reglerfel?

Kan en motdragslucka, som i idealfallet är en P-regulator, orsaka att trycket i pannan ÖKAR då den öppnar (istället för att "minska på tryckminskningen")? Turbulens/Kallras/Alltmöjligt?

Fick en idé som verkade bra, luften är fuktigare vid varm väderlek, alltså tyngre tänkte jag, då kanske en centrifugalfläk blir effektivare... Men tyvärr, fuktig luft visade sig vara lättare, så då kan ju inte gärna fläkten bli effektivare.. Eller?
rod02
Pannrumshärskare!

Inlägg av rod02 »

Kan syremängden i luften spela in? Det är tungt att andas i kyla. Dragracers bestyckar efter väderstation, Ser du någon skillnad i olika lufttryck m.m?
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Skriv svar