Nästan helt ny

Skriv svar
Hungrig
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: tor 10 feb, 2011 10:49
Kontakt:

Nästan helt ny

Inlägg av Hungrig »

Hej,

Jag och min familj överväger starkt att börja elda med pellets för uppvärmning i huset. Dessvärre är vi inte riktigt mogna ännu.

Jag är mycket intresserad och har läst oerhört mycket så jag vet ganska mycket ytliga delar och skulle nog säkerligen klara av att börja med det väldigt snart.

Vad jag är ute efter, är tips och tricks som ni kan dela med er av. Vad bör man liksom tänka på innan man skall börja elda med pellets i hemmet, upplevde ni några hinder/problem vid uppstarten? Hur känns det för er idag, osv osv.

Skulle även vara tacksam om ni har tips på vart man kan köpa billig pellets.

Vore evigt tacksam för svar!

Mvh
Senast redigerad av Hungrig den ons 16 mar, 2011 20:28, redigerad totalt 2 gång.
johano
Lärjunge!
Inlägg: 364
Blev medlem: tor 25 okt, 2007 09:25
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Inlägg av johano »

Jag böt till pellets för några år sedan, stoppade in en Eurofire 20kW i min befintliga komnipanna och skötte installationen helt själv, det var rätt enkelt att komma igång, tog kanske några timmar.

Jag tycker pellets funkar rätt bra, visst är det en del "pannrumsmeckande" med askning/sotning, men det beror ju lite på vilken panna/brännare man har hur mycket jobb det blir. Dock blir det aldrig _helt_ underhållsfritt alldeles oavsett vad försäljaren säger och lovar(!)

/johan
Funkishus från -41, 140m2 på två plan + 70m2
Nibe Alpha Combi, Baxi Eurofire 20kw
Första brännaren på Twitter?@pelletstat
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Jag fick min brännare i början av december 2005, då fanns det lite olja kvar.

Använde detta för att ha tid att skära till monteringsluckan och göra allt klart, den 22'nde december spruttade oljebrännaren in det sista, ut åkte den, jag kopplade in pelletsbrännaren, skruvade ihop veckoförrådet, slog på allt och bad en stilla bön (det var mycket kallt den dag) men runt 3 timmar efter oljan tog slut startade pelletsbrännaren och fungerade perfekt.

Veckoförrådet tog faktisk längst tid att samla, brännaren gick snabbt.

Vissa saker ska ni veta:
* Ni ska inte vara rädda att pyssla lite själv, det ger direkt kontakt med en kunnig och det finns stor chans för att ni kan anläggningen bäst!

* Bulkförråd sparar lite pengar på pelletsen men desto mer sparande av kånkande på säckar. Dock är matningen från förråd till brännare ofta orsaken till lite trubbel. Med ett veckoförråd eller mindre mellanförråd får ni en säkrare dosering om brännaren inte har internt doseringsförråd.

* Skaffa INTE en brännare utan elektrisk start!!! Den ska klara av att starta elden utan handspåläggning! Ni kommer helt säkert att få en massa tips av typen "jag har en X och den är bäst!", ta sånt med en nypa salt... Ska det vara en långvarig lösning ska ni köpa en ny brännare med garanti o allt, inhämta offerter och kolla kvaliteten här.

* Se till att installera dragregulator direkt från början, kanske även INNAN början. Då kommer justering osv. att passa. Och se till att den är rätt dimensionerat! Kolla med olle45 vid tveksamhet!

* Planera transporten av pellets till brännaren! Jag har ett källarefönster som passar perfekt, jag har byggt en liten skiva som jag kan häkta fast så pojken släpar från pallen till plattan, jag sliter ner säcken i lagerrummet och staplar. Går på en kick att få in pelletssäckarna.

* Har ni barn som kan ta i: involvera dom i jobbet, pellets ger värma fler gångar gå: En gång när man ser priset, en gång när man beställer, en gång när man drar in dom, en gång när man eldar upp dom och en gång när man ska sota.

* Man behöver inte dammsugare, askavskiljare och en massa grejer för att göra rent o aska ut men man behöver ett plåtkärl med lock! Jag har en ~60L tunna med lock, en 10L galvaniserat hink, en skrapare och en askspade (båda hemsvetsade) samt ett sopsätt och det har fungerat fint under åren.

* Askan ska vara bra att gödsla gräsmattan med, pH-värdet ska tydligen vara elakt mot mossan... Den kan dock kastas på tippen (a.k.a. Återvinningsstationen), kolla med personalen där.

* När läget är stabilt kan ni demontera oljetanken själv. En tigersåg (Biltemas är OK) och bra blad (Biltemas är inte OK), jag använde Hitachi blad. Steg ett är att plugga oljepåfyllningen! Efter det är det lugnt. Jag ska av mitt rör snabbt efter att pelletsbrännaren fungerade, därefter murade jag igen hålet, då får man ingen otrevlig överraskning när en förvirrat oljeleverantör fyller på i fel adress...

* Metallen i tanken är värd pengar på skroten! Jag skar min i bärbara och "skuff-vänliga" bitar, nemas problemas. Ha kattsand/hamsterströ till att suga bottenfallet i tanken upp, ha ett kärl att kasta detta, klassas som miljöfarligt på återvinningen.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

Icecape var så utförlig täckte hela späckrat"...Meen en panna och skorsten behöver du :wink:
Själv helnöjd skulle inte byta uppvärmning ...Gillar att ta i lite bara bra för kropp och knopp!

Vad har ni idag för uppvärmning?
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Hungrig
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: tor 10 feb, 2011 10:49
Kontakt:

Inlägg av Hungrig »

Icecap:

Jösses, vilket fantastiskt och klockrent svar du givit mig (och säkert många andra). Denna information är mycket värdefull för mig, jag skriver ut detta och går igenom allt du nämnt med familjemedlemmar och så återkommer jag om det finns fler frågor.

Denna info borde ni ju klistra! helt klart

Ännu en gång, MÅNGA tack!!
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2643
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Inlägg av rod02 »

Funkar inte pellets bra för oljesug? Gissa var den hamnar sen....
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

@ rod02:

Hmm. Ja, vi som börjat känna dig har nog en kännsla av att vi vet var den hamnar ja! Bild
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

rod02: jo, om den inte är för hård. Problemet är att det i tanken finns en massa rostbitar o skit, något jag inte ville peta i brännaren.

Då jag tömde min tank var det runt 35L olja kvar, detta skopade jag upp i ett par jerry-can's o gav till en kompis med oljebrännare (då, nu har han pellets). Filtrerade genom ett kaffefilter.

Bottensatsen var en sörja av stora och små partiklar och olja men det finns en hamsterströ gjort av papper (ICA Maxi) som är kanonbra till detta! Billig är den också, 1 påse räckte fint.

Hade hittat en gammal Grovis där jag tog hinken, där fick all skiten plats, sedan ställde jag det vid kemikaliesopor på återvinningsstationen.

När man ska såga ner tanken SKA MAN HA HÖRSELSSKYDD!!!
Det låter utav helvetet!!! Tänk inte ens på att testa utan!
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2643
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Inlägg av rod02 »

Sörjan kommer inte att hamna i brännaren.
Pelletsbilen spillde lite i snön. Det som göms i snö.... Tittar fram nu när det smälter. Blir till spån igen.
Finns det så hård pellets att det tål vätska?
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Inte ens järnförstärkad pellets från Stora Enso Bild
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Norsk brunpellets (Vestmarka) var en så hård att den tålde det.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Synd bara att norska myndigheters snedvridna transportpolitik fick företaget att gå omkull Bild
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Skriv svar