Bulkförråd i gammal smörjgrop?

Skriv svar
Guran
Ungskog

Bulkförråd i gammal smörjgrop?

Inlägg av Guran »

Hej!
Finns någon som har ett nedsänkt förråd i marken? Jag har en gammal smörjgrop i mitt garage och skulle vilja använda den platsen för pellets. Vilken vinkel kan skruven ha ner i gropen för att det skall fungera?

Mvh
/Göran
Tobben
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

Lät ju som en kanon ide.. Bara det inte blir fuktigt..
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
manin
Pannrumstomte!

Inlägg av manin »

Tobben skrev:Lät ju som en kanon ide.. Bara det inte blir fuktigt..
Mig tanke bara en tips : Om det gör fuktig, så kan man väl lägga platon. Så det får ventilation runt eller hur annars :?:
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
notti
Pannrumsnisse!

Inlägg av notti »

Humm ..va lyxigt en smörjgrop ..den skulle jag vilja ha till det som den ska användas för ..
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
Becker
Energiprofet!

Inlägg av Becker »

Då jag har ett rum i källaren som är beläget några trappsteg lägre än pannrummet. Så passar jag på att fråga, om det är några problem med att ha pelletsförrådet lägre än pannrummet?

Mvh!
/Fredrik
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Becker skrev:Då jag har ett rum i källaren som är beläget några trappsteg lägre än pannrummet. Så passar jag på att fråga, om det är några problem med att ha pelletsförrådet lägre än pannrummet?

Mvh!
/Fredrik
Nix.. Med längre skruv så är det inga problem..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Per-Erik
Energiprofet!

Inlägg av Per-Erik »

skruvens stigning får vara max 45 grader.. annars finns riksen att pelletsen rammlar tillbaka i skruven o ch det blir stopp..
Thermia Biomatic 20+. Bulkförrådet på 6,5Kubik. 11,5 M Skruv till Pannan som nu mera är av.
lp75
Entusiast!

Inlägg av lp75 »

Dock mycket viktigt att det inte blir fuktigt !
Jag använder en målad källaryttervägg....och man kan märka att pelletsen tagit åt sig lite fukt närmast väggen.
Dock inte mycket då det bara är den övre delen av källarväggen (ca 0,5m under marknivå och uppåt)
Patrik
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

Per-Erik skrev:skruvens stigning får vara max 45 grader.. annars finns riksen att pelletsen rammlar tillbaka i skruven o ch det blir stopp..
Läste i någon rapport från ÄFAB där det var bild på en janfire flexa där skruven hade 75° vinkel och till den stora förvåningen så fungerade anläggningen utan driftstörningar.

Man vinkel skall vara max 45° enl pellet normen :? ja eller vad man kaller de.'
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden :)
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Patrik skrev:
Läste i någon rapport från ÄFAB där det var bild på en janfire flexa där skruven hade 75° vinkel och till den stora förvåningen så fungerade anläggningen utan driftstörningar.
Jag blev förvånad att det funkade hos sambons farbror.. Där står skruven i ett oljefat.. Inte många graders lutning men de funkar utan problem.. :?
Det va installatören från janfire som gjorde den konstruktionen..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
oaka
Fröträd
Kontakt:

Inlägg av oaka »

André skrev:
Patrik skrev:
Jag blev förvånad att det funkade hos sambons farbror.. Där står skruven i ett oljefat.. Inte många graders lutning men de funkar utan problem.. :?
Det va installatören från janfire som gjorde den konstruktionen..
Så du menar att skruven nästan bara stod i tunnan lutad mot kanten??
Jag har funderat på att testa det men inte kommit till skott ännu.
Vad var det för skruv??
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

oaka skrev:
Så du menar att skruven nästan bara stod i tunnan lutad mot kanten??
Jag har funderat på att testa det men inte kommit till skott ännu.
Vad var det för skruv??
Jepp.. Hörde att igår att han svetsat på ett halvt fat till nu o att han då skar in skruven i de nedre fatet... Det är janfire´s skruv..
Han som köpte min janfire har oxå skruven bra mycket brantare än 45 grader.. Det är nästan så att pelletsen inte rammlar ur skruven...
Skriv svar