Bulkförråd i gammal smörjgrop?
Bulkförråd i gammal smörjgrop?
Hej!
Finns någon som har ett nedsänkt förråd i marken? Jag har en gammal smörjgrop i mitt garage och skulle vilja använda den platsen för pellets. Vilken vinkel kan skruven ha ner i gropen för att det skall fungera?
Mvh
/Göran
Finns någon som har ett nedsänkt förråd i marken? Jag har en gammal smörjgrop i mitt garage och skulle vilja använda den platsen för pellets. Vilken vinkel kan skruven ha ner i gropen för att det skall fungera?
Mvh
/Göran
Mig tanke bara en tips : Om det gör fuktig, så kan man väl lägga platon. Så det får ventilation runt eller hur annarsTobben skrev:Lät ju som en kanon ide.. Bara det inte blir fuktigt..

CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Nix.. Med längre skruv så är det inga problem..Becker skrev:Då jag har ett rum i källaren som är beläget några trappsteg lägre än pannrummet. Så passar jag på att fråga, om det är några problem med att ha pelletsförrådet lägre än pannrummet?
Mvh!
/Fredrik
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Läste i någon rapport från ÄFAB där det var bild på en janfire flexa där skruven hade 75° vinkel och till den stora förvåningen så fungerade anläggningen utan driftstörningar.Per-Erik skrev:skruvens stigning får vara max 45 grader.. annars finns riksen att pelletsen rammlar tillbaka i skruven o ch det blir stopp..
Man vinkel skall vara max 45° enl pellet normen

Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden

-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Jag blev förvånad att det funkade hos sambons farbror.. Där står skruven i ett oljefat.. Inte många graders lutning men de funkar utan problem..Patrik skrev:
Läste i någon rapport från ÄFAB där det var bild på en janfire flexa där skruven hade 75° vinkel och till den stora förvåningen så fungerade anläggningen utan driftstörningar.

Det va installatören från janfire som gjorde den konstruktionen..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Så du menar att skruven nästan bara stod i tunnan lutad mot kanten??André skrev:Jag blev förvånad att det funkade hos sambons farbror.. Där står skruven i ett oljefat.. Inte många graders lutning men de funkar utan problem..Patrik skrev:
Läste i någon rapport från ÄFAB där det var bild på en janfire flexa där skruven hade 75° vinkel och till den stora förvåningen så fungerade anläggningen utan driftstörningar.
![]()
Det va installatören från janfire som gjorde den konstruktionen..
Jag har funderat på att testa det men inte kommit till skott ännu.
Vad var det för skruv??
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Jepp.. Hörde att igår att han svetsat på ett halvt fat till nu o att han då skar in skruven i de nedre fatet... Det är janfire´s skruv..oaka skrev:
Så du menar att skruven nästan bara stod i tunnan lutad mot kanten??
Jag har funderat på att testa det men inte kommit till skott ännu.
Vad var det för skruv??
Han som köpte min janfire har oxå skruven bra mycket brantare än 45 grader.. Det är nästan så att pelletsen inte rammlar ur skruven...