Förbrukning i ny panna vs kombi?
Man ställer effekten i steg om 1kW i en NH. Från 3kW (i teorin) till 23kW men den är oftast ställt till att ligga mellan 6kW och 15kW.
Underhållseldning styrs automatisk och om man kopplar in en PT100 som panntemperaturgivare kan man använda den dels som termostat och dels till att köra modulerande drift.
Modulerande drift används på vintern, då kör brännaren kontinuerligt och försöker hålla panntemperaturen konstant vid att reglerar effekten.
Underhållseldning styrs automatisk och om man kopplar in en PT100 som panntemperaturgivare kan man använda den dels som termostat och dels till att köra modulerande drift.
Modulerande drift används på vintern, då kör brännaren kontinuerligt och försöker hålla panntemperaturen konstant vid att reglerar effekten.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Är inte PK!
Öhhh... dels kör jag en Janfire NH och dels har jag samma typ panna... jag har kört en Janfire NH i en CTC 265B sedan slutet av 2005 och min erfarenhet är att det fungerar bra.
Sedan är en Janfire NH inte uppåtbrinnande, den är framåtbrinnande! Den har nämligen en lågriktare som standard.
Sedan är en Janfire NH inte uppåtbrinnande, den är framåtbrinnande! Den har nämligen en lågriktare som standard.
Är inte PK!
Är inte PK!
Uppåtbrinnande fungerar bra i ctc265. Är långt upp till taket i förbränningsrummet. Ariterm Bequem eller Ecotec A4 och Bioline20 brukar säljas ibland begagnade. Själv har jag Iwabo S1 uppåtbrinnande.
Men ordna till det som är absolut nödvändigt först.
Utan tilluft i pannrummet och inte utanför (pannrumsdörren ska vara tät och stängd när du eldar) är det ingen mening att bekymra dig mer.
Vill du inte göra det nödvändiga för att få pelletseldning att fundera så sätt in värmepump.
Men ordna till det som är absolut nödvändigt först.
Utan tilluft i pannrummet och inte utanför (pannrumsdörren ska vara tät och stängd när du eldar) är det ingen mening att bekymra dig mer.
Vill du inte göra det nödvändiga för att få pelletseldning att fundera så sätt in värmepump.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
20-25 cm fritt ovanför räcker för en uppåtbrinnande. På min panna är det högt till taket.
Om du har tilluften i ett annat rum och pannrumsdörren öppen, får du då något från brandförsäkringen när brännaren säger PANNNGGG och spottar ut glödande pellets i källaren?
Om du har tilluften i ett annat rum och pannrumsdörren öppen, får du då något från brandförsäkringen när brännaren säger PANNNGGG och spottar ut glödande pellets i källaren?
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Gengasexplosioner har i grovt inget med pannan att göra! De kan komma när brännaren inte kan få rätt möjlighet att göra sitt jobb, t.ex. vid fel inställning, strypt luftflöde till pannrummet osv.
Vissa brännares styrsätt kan orsaka dessa problem lite mindre sällsynt men rätt inställd är alla brännare säkra om de har förutsättningarna för att fungera.
Alltså har man nog med friskluft till pannrummet samt en dragregulator! Så enkelt är det faktisk om man utgår ifrån att brännarens inställning är korrekt.
Och visst sitter VV-beredaren över olja-rummet på en 265B men det är ÄVEN "vanligt" pannvatten där så den bit är inget problem.
Vissa brännares styrsätt kan orsaka dessa problem lite mindre sällsynt men rätt inställd är alla brännare säkra om de har förutsättningarna för att fungera.
Alltså har man nog med friskluft till pannrummet samt en dragregulator! Så enkelt är det faktisk om man utgår ifrån att brännarens inställning är korrekt.
Och visst sitter VV-beredaren över olja-rummet på en 265B men det är ÄVEN "vanligt" pannvatten där så den bit är inget problem.
Är inte PK!
Är inte PK!
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Gengassmällar beror som regel på att en tändning misslyckas och att glödande pellets blir kvar i pannan. När glöd "svälts" på syre, så bildas gengas, och om det inte sker en ordentlig renblåsning inför nästa start, så blir det en redig smäll. En ny panna med ny brännare vill inte smälla eftersom man har utvecklat mjukvaran så att det sker en ordentlig renblåsning inför varje start/startförsök. Det är vissa årgångar av KMP brännare som är plågade med pang-pang beroende på mjukvaran. När man uppdaterade mjukvaran, var det slut med vilda västern i pannrummet.
Jag skulle i ditt ställe INTE lägga pengar på att "optimera" en nära nog 40 år gammal panna eftersom den har sina bästa år bakom sig. Om du inte vill släpa hem en rörkrökare från 4 mil borta för en Biomatic, så ta hellre Pellmaxen. Det viktigaste skälet till att jag tycker du skall göra det är att den kräver mindre passning än gammelpannan, vilket ger mer tid åt familj och vänner, den är utrustad med shuntstyrning som gör att du kommer ha jämn fin temperatur hela tiden och tappvarmvatten kommer inte hellre att vara något problem. Du har fått en offert på Pellmax som jag tycker låter rimlig. Ta en funderare över den
Jag skulle i ditt ställe INTE lägga pengar på att "optimera" en nära nog 40 år gammal panna eftersom den har sina bästa år bakom sig. Om du inte vill släpa hem en rörkrökare från 4 mil borta för en Biomatic, så ta hellre Pellmaxen. Det viktigaste skälet till att jag tycker du skall göra det är att den kräver mindre passning än gammelpannan, vilket ger mer tid åt familj och vänner, den är utrustad med shuntstyrning som gör att du kommer ha jämn fin temperatur hela tiden och tappvarmvatten kommer inte hellre att vara något problem. Du har fått en offert på Pellmax som jag tycker låter rimlig. Ta en funderare över den

CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Brännaren är bra och pannan effektiv. Till mitt sätt att köra systemet på har den dock för lite volym (140L) men det är bara en fråga om att köra med mindre skillnad mellan av och på.
Så kombinationen fungerar bra!
Så kombinationen fungerar bra!
Är inte PK!
Är inte PK!