Förbrukning i ny panna vs kombi?

Skriv svar
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

JH skrev::shock: Vi ska nog borra...

Nej men pannrumsdörren är stängd och att det skulle flyga in i det intilligande rummet är inte så troligt.

Är det vanligt med gengassmsällar eller vad det heter? Vi har barn, känns lite oroväckande, blir inte i nya pannor eller?
Nyss skrev du att pannrumsdörren var öppen och tilluften kom från en ventil i ett intilliggande rum. Nu skriver du att pannrumsdörren är stängd.
Har du ingen tilluft utifrån i pannrummet när du eldar är det helt självklart att det inte fungerar. Det kommer ju inte in någon luft när pannrumsdörren är stängd.

Du har troligen marknadens mest lätteldade panna även fast verkningsgraden är lite lägre än hos en ny panna.
Nya pannor är effektivare men också känsligare för olika förhållanden som drag och tilluft. Kan du inte få den enklaste pannan att fungera genom att lägga ned någon timme på felsökning vad säger då att du får en känsligare och mer invecklad panna att fungera.

Gengassmällar är vanliga hos dem som har Pellx brännare då den brännaren har svårt att tända pellets och dessutom provar att tända en gång till och då smäller det.
Moderna brännare fungerar bättre. Min brännare exempelvis provar bara att tända en gång och det räcker.

När du redan har en bra panna stående helt gratis är det väl bättre att lösa problemet med den först innan du rusar iväg och skaffar nytt.

Bergatorparen bytte ut sin ctc265 utan att optimera. Vet inte om han fick det så mycket bättre. Nu har han 9 tuber med turbulatorer att sota. host host :lol:
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Torsten: Hade du sett min 265:a, så hade du applåderad när jag styckmördade fanskapet och slängde det ut genom fönstret. Den var inte mycket att "optimera", inte. Det finns gånger då man bara måste erkänna att saker är uttjänade - och min 265:a den var slut! Åt andra sidan: Hur många andra föremål i ett hushåll är fortfarande i bruk efter mer än 35 år? Inte många skulle jag tro. Men en sak skall jag hålla med om: Oavsett panntyp, så måste det finnas tilluftsventil i själva pannrummet. Intill liggande rum duger inte eftersom pannrummet skall kunna isoleras i fall det börjar brinna så att eldsvådan inte sprider sig. Tilluftventilen skall minst ha samma area som skorstenspipan
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
JH
Fröträd

Inlägg av JH »

Pannrumsdörren är stängd men dörren till det intlliggande rumet där ventilen finns är öppen, kan även öppna till ytterliggare ett rum med ventil om det skulle hjälpa?

Vi har fönster i pannrummet men vill inte ha svartklädda gäster nattetid.

Pratade med en kille idag om att köpa hans Bequem som har gått 1st säsong för 8000K med skruv, kan det vara något?
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Får du en BeQuem för 8 000 kronor med skruv, så är det i högsta grad ett gott köp. Ny kostar den en bra bit över 20 000 kronor.

På tal om ventil: Det är ett måste att tilluftsventilen finns i själva pannrummet. Dörrarna till angränsande rum skall kunna stängas när pannan är i drift. Det är bara att ta upp ett hål i muren som är tillräckligt stort för att stoppa in ett rör med en diameter om 130 mm, och sedan förse detta med galler på båda sidor - så håller musfanten sig ute - och förhoppningsvis svartklädda obudna gäster med :wink:
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
JH
Fröträd

Inlägg av JH »

msh16- 20-25cm fritt ovanför brännaren eller från golv till tak i förbränningsrummet?

Då blir det ännu mer jobb om jag måste borra för ventil då, kan det vara orsaken till att brännaren inte orkar förbränna all pellets?

Nu kom jag på att vi även har ett luftintag som verkar komma från murstocken...
JH
Fröträd

Inlägg av JH »

bergatorparn: Den var tydligen från 2004 men använd en säsong, 3-4ton pellets :? man blir ju lite fundersam när den är så pass gammal.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Jag tyckte nog att det verkade vara konstigt att sälja en BeQuem till 1/3 av nypris, men åt andra sidan gör folk de konstigaste saker. Här i vintras var det en kille som slumpade bort en Focus PE20 panna med brännare och allt för en liten bråkdel av vad han betalt för pannan när den installerades som ny 3 månader tidigare. Men en 7 år gammal brännare, som bara gått 1 säsong? Då bör man fråga sig: Varför har den inte gått mer på alla dessa år?

Är det så att du skall ha kvar den där gamla pannan, så kom ihåg att den inte kan nyttiggöra sig en avancerad brännare. Här talar vi enkel, men tillförlitlig brännare typ Baxi Eurofire eller NyMo 150. Baxi Eurofire finns att köpa ny till enn rimlig penning, men även begagnad.

Såsom jag förstår det står du fortfarande och väger mellan pellets och BVP? Tänk då på att det finns alternativa lösningar som innebär att man kan kombinera Sol/LVP/Pellets så att det gynnsammaste alternativet alltid väljs. En sådan anläggning kostar kring 100 000 kronor färdig eftersom jag kunnat se, alltså lite billigare än BVP. Nackdelen är att anläggningen är mer skrymmande med tekniktank, solfångare och pelletsladdpanna, men fördelen är att man då är garderad - oavsett väder och klimat har man något som fungerar. Dessutom utgår stöd för solvärmedelen :wink:

http://www.varmebaronen.se/trycksaker/S ... imized.pdf

Bläddra lite i denna, och titta speciellt på sidan 4 där hittar du lösningen jag föreslår.
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
JH
Fröträd

Inlägg av JH »

Ja det är inte lätt att välja.

Var lite inne på Luft/vatten också men det blir bara en kompromiss till BV, lite billigare men dyrare i längden.

Killen med brännaren sa att han körde den en säsong sen installerade han bergvärme för att höja värdet på huset inför husförsäljning vilket innebär att den legat liggande sen -05.
msh16
Energiprofet!

Inlägg av msh16 »

Det räcker med 25 cm fritt ovanför brännaren och i din panna är det mycket mer. Askutrymmet under brännaren räcker i två veckor.
Visst kan pannan nyttiggöra en modern brännare med underhållseld och automatisk uraskning. Varför köpa gammalt när nytt och modernt inte kostar mera?
Priset på bequem verkar bra om den bara kört 3-4 ton pellets. Passar perfekt i din panna och kräver lite underhåll.

Skorstenen kan du inte använda för tilluft. Det måste vara ett hål direkt ut från pannrummet annars kan det inte brinna.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
JH
Fröträd

Inlägg av JH »

Ok, jag pratade med rörmokaren som vill installera VB pellmax angående ventilen i rummet intill om det var tvunget att vara öppet, han trodde att det räckte med ventilen som sitter i murstocken.

Det blir ju inte direkt någon kall luft från murstrocksventilen vilket jag fått för mig är bättre??
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Det tycker jag var en korkad mr Pellmax. I murstocken har du ju drag så den tilluften kan inte användas. Du måste ha tilluft utifrån för att brännaren ska kunna brinna och den tilluften måste komma genom ett hål i ytterväggen på pannrummet.
Stäng igen den ventilen i murstocken då den bara minskar draget genom pannan och försvårar eldningen.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
stepside
Lärjunge!

Inlägg av stepside »

bequem från 2004 tror jag är annorlunda mot bequem från 2005 å framåt? kanske besvärligare att uppgradera,ställa in osv?värt att kolla upp. har förövrigt sett många nyare bequem 15d som varit uppgraderade och nyservade för runt 8 på blocket. är det inget som skiljer årsmodellerna har du ju en nästan ny brännare :!:
eryl dp 1960.bquem15d uppgr.mafa takskruv.pellistore.alpha2.era10.kwsid012.husqv727,keddy k800.mitsu fd35 lvp,1 1/2plan timmer ca 100m2 boyta ,byggt 1923. tillägsisol 50mm utv.55cm kuttersp vind.100mm inv linisol.oisol och ouppv källare/pannrum/tvättst.
JH
Fröträd

Inlägg av JH »

Ja jag vart lite orolig att det var den gamla utan digital styrning men har för mig att han sa 15d.

Kanske ändå lutar åt en ny panna istället, har inte ens någon elpatron i pannan så hur de tidigare ägarna klarat sig kan man ju undra, åkte väl aldrig bort kanske.
JH
Fröträd

Inlägg av JH »

Man har ju hört att elda med pellets är så billigt men i vårt fall är det svindyrt, hur mycket gör ni av med på året?

Om vi säger att jag har 50-60% verkningsgrad i min nuvarande panna och de tidigare ägarna gjort av med 12pall/året så borde vi kunna komma ner runt 6pall med en ny? enkel matematik...
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Nu talar du förnuft. Gänget här på forumet må älska CTC 265, men ändå finns det flera som slängt ut dem - begriper inte varförBild

Skämt/satir åsido: Det är bättre med en ny panna eftersom du då mer vet vad du får. En gammal panna vet man inte hur har behandlats hellre. En fördel med Pellmax är att den är lätt att sota och aska ur. Det tar bara minuter. Min panna tar det nog en halvtimme att sota och aska ur, och sedan tar det en kvart - tjugo minuter att toppa upp veckorförrådet. 1 - 2 timmar i veckan under eldningssäsong - tror du jag ser fram mot den dag då jag kan byta till en riktig pelletspanna?Bild

12 pallar? OMFG! Jag svär över 10? Enbart om du kommer ner i 8 pallar, så spar du 11 000 kronor per år, kommer du ner i 7, så spar du 13 500. 5 - 6 år, och du har sparat in motsvarande investeringen. Hos mig går det så mycket därför att jag har timmerstomme där det ruttnat hål flera ställen så att iskall uteluft kyler ner rören som går i bjälklaget. Utan denna effekten skulle jag nog legat kring 6 - 7 pallar en vinter som den gångna.
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Skriv svar