Förbrukning i ny panna vs kombi?
nytt är väl oftast bättre men dyrare,som med bil ungefär haha... en gammal panna tar lite mer bränsle men är basic så du fixar själv med spett å klubba! min panna är från 59 och all dålig verkningsgrad osv(försummbar vintertid) kommer mig/huset tillgodo vintertid anser jag.sommar kör jag på separat vvb hade jag tänkt,helst liten solanläggning 300l.själv byter jag först när pannan gett upp,satsar på investering av alternativa/andra uppvärmningskällor(vedkaminer,lvp) och diverse isolering först.
eryl dp 1960.bquem15d uppgr.mafa takskruv.pellistore.alpha2.era10.kwsid012.husqv727,keddy k800.mitsu fd35 lvp,1 1/2plan timmer ca 100m2 boyta ,byggt 1923. tillägsisol 50mm utv.55cm kuttersp vind.100mm inv linisol.oisol och ouppv källare/pannrum/tvättst.
har ett litet 1 1/2 plan hus, timmer med sparsam isolering. ca 100m2 uppvärmd boyta+ouppvärmd källare. satte igång pärlan 15 okt 2010,vred av element slutet av april 2011 och kör nu endast vv dusch,disk osv. 20c inne ungefär.2vuxna 1barn. har ännu inte gjort slut på mina 4,5ton. känns bra för det finns MYCKET kvar att fippla med för att få ned förbrukningen.
eryl dp 1960.bquem15d uppgr.mafa takskruv.pellistore.alpha2.era10.kwsid012.husqv727,keddy k800.mitsu fd35 lvp,1 1/2plan timmer ca 100m2 boyta ,byggt 1923. tillägsisol 50mm utv.55cm kuttersp vind.100mm inv linisol.oisol och ouppv källare/pannrum/tvättst.
Våra grannar har också sån där oförskämd låg förbrukning på 6pallar under vinterhalvåret och då värmer dom 220kvm och huset är lika oisolerat som vårat. Lättbetong(har jag för mig) teget och spån på vinden.
Kan man komma ner i dom mängderna runt 6pall och kanske ännu mindre om man isolerar vind med cellulosa så känns bergvärme mindre aktuellt.
Någon som isolerat med cellulosa eller bytt bågar med isolerglas?
Cellulosan sänker tydligen förbrukningen med 20%
Kan man komma ner i dom mängderna runt 6pall och kanske ännu mindre om man isolerar vind med cellulosa så känns bergvärme mindre aktuellt.
Någon som isolerat med cellulosa eller bytt bågar med isolerglas?
Cellulosan sänker tydligen förbrukningen med 20%

Funderar du på B-värme är det ju än viktigare att ha mössa på vinden och bra isolering,STORA raddar för det är ju lågtemp system..50 C skall ju räcka TILL när vargavintern slår till..JH skrev: om man isolerar vind med cellulosa så känns bergvärme mindre aktuellt.

265 är en riktig bra panna tycker jag..Synd bara på att den inte har nån svängarm till brännaren (därav många byten till andra skulle jag tro..
Men kör man på full sula med pellexen så blir det nån palls svinn en vargavinter förståss..

ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Jag tänker nog tvärt om. Om du har bergvärme behöver du inte så mycket isolering pga att det är så pass mycket billigare att värma upp huset men blir det ny pelletspanna så måste jag isolera vinden så man kommer ner i någorlunda förbrukning.
Cop ligger på ca 3,14 med Thermia diplomat och köper du 1Kw för tex 1,1kr så betalar du 35öre/Kw
Pellets kostar ca 2,8kr/kg och innehåller ca 4,8Kw =0.58 öre/Kw och då har vi inte räknat bort i bästa fall 10% verkningsgrad.
Så tänker jag men jag kan mycket väl ha fel
BV-rörisen kan få pumpen att tillverka 65 grader med kompressorn och sen tillverkaa 5 grader med el så raddarna ska tydligen klara sig
Cop ligger på ca 3,14 med Thermia diplomat och köper du 1Kw för tex 1,1kr så betalar du 35öre/Kw
Pellets kostar ca 2,8kr/kg och innehåller ca 4,8Kw =0.58 öre/Kw och då har vi inte räknat bort i bästa fall 10% verkningsgrad.
Så tänker jag men jag kan mycket väl ha fel

BV-rörisen kan få pumpen att tillverka 65 grader med kompressorn och sen tillverkaa 5 grader med el så raddarna ska tydligen klara sig

Hur var det nu... då det var riktig vinter var el-priset väl upp i 5:-/kWh eller? Såklart då det gick åt maximalt...
Så att räkna med 1,10/kWh är väl en aning optimistisk.
Ska sanningen fram blir vi flådd, det är bara frågan om det är jämna plågor eller mer illa ibland.
Så att räkna med 1,10/kWh är väl en aning optimistisk.
Ska sanningen fram blir vi flådd, det är bara frågan om det är jämna plågor eller mer illa ibland.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
På elpriset får du sedan också lägga till nätägarens överförningsavgift, vilket är ytterligare ett antal 10-öringar plus moms.........JH skrev:köper du 1Kw för tex 1,1kr så betalar du 35öre/Kw
Så det räcker inte med 0,35 kr/kWh.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Har man bundet spelar det ingen roll att priset är högt vissa stunder..Icecap skrev:Hur var det nu... då det var riktig vinter var el-priset väl upp i 5:-/kWh eller? Såklart då det gick åt maximalt...
Farsan band sitt pris i okt 2010 till 90 öre/kWh i 5 år, Då till kommer 8,9 öre/kWh i överföringsavgift samt fasta som man inte kommer undan ändå om man vill ha lyse i kåken..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Tja har du 50% verkningsgrad är det lika dyrt att köra med pellets som elpatron, Men å andra sidan skulle förbrukningen sjunka drastiskt med ny panna men du verkar fått tag på en seriös VP installatör som dimensionerar för att pumpen ska klara sej utan tillskottsel..JH skrev:Tror att förbrukningen beror på att pannan har en verkningsgrad på 50% ihop med brännaren som inte riktigt mår som den ska.
Rörisen som vill installera BV är otroligt duktig, egentligen vill han borra 2st hål a 134m, 16Kw vp med en 300l volymtank + flödesdokumenterande ventiler mm mm, blir nog en 200m borra, 12Kw vp med volymtank.
Sen är man så otroligt ekonomisk så man vill inte köpa BV om det inte är en hel del billigare än pellets.

Det viktiga är som sagt att veta framledningstemp, Bör max vara 50° men helst inte mer än 45° kallaste dagen..
Du har iof stort hus med total yta på 250 m2 så det är klart det krävs en del om de är dåligt med isolering..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Ja den rörisen är det inget fel på, kanske finns en handfull vp-killar i Sverige som är lika engagerade som han. Ständigt online på värmepumpsforum
Var inne på elskling och kikade och då kunde man binda på ett år för 110öre och då trodde jag givetvis att alla avgifter var med?
Så man får räkna med 8,9öre mer per Kwh?

Var inne på elskling och kikade och då kunde man binda på ett år för 110öre och då trodde jag givetvis att alla avgifter var med?
Så man får räkna med 8,9öre mer per Kwh?
Är det någon som har Janfires fina blåa panna?
Väntar på att en röris som installerar Janfire ska ringa så får vi se vart det hamnar i pris, känns som att det finns mer saker som kan krongla på Janfiren, tänker då på brännaren och så verkar den bökigare att sota, tuberna uppåt.
Pellmax, Biomatic 20+, janfire, BV
Man kan ju bli tokig för mindre
Väntar på att en röris som installerar Janfire ska ringa så får vi se vart det hamnar i pris, känns som att det finns mer saker som kan krongla på Janfiren, tänker då på brännaren och så verkar den bökigare att sota, tuberna uppåt.
Pellmax, Biomatic 20+, janfire, BV

JH
Ska rörisen skrämma upp BV pumpen till 65 grader så är ditt cop ca 2!
Ta en titt i diagrammet.
http://www.energie-lexikon.info/leistungszahl.html
Räcker sedan det inte till och spetslasta med direktel så är inte BV något bra val.
Gör tvärt om... Satsa på en mindre pump som klarar
större delen av året. När det sedan blir kallare slå på pelletsen och kör med den när det är som kallast.
Ska rörisen skrämma upp BV pumpen till 65 grader så är ditt cop ca 2!
Ta en titt i diagrammet.
http://www.energie-lexikon.info/leistungszahl.html
Räcker sedan det inte till och spetslasta med direktel så är inte BV något bra val.
Gör tvärt om... Satsa på en mindre pump som klarar
större delen av året. När det sedan blir kallare slå på pelletsen och kör med den när det är som kallast.
Jag vet inte alls hur det funkar det där med vp, vet bara att han inte sätter in en standardlösning som 99% av alla andra gör som installerar BV. Ett cop på 2 blir det ialf inte, han trimmar snarare upp pumpen på något sätt eller så får han den att gå bättre genom att byta ut Thermias grejer och installerar bättre saker förutom själva pumpen.
Den rörisen skulle jag nog noga akta mig för. Fysikens lagar styr hur mycket värme man kan ta ur en värmepump och börjar han snacka om att trimma är han inte seriös.
Underdimensionerade pumpar sätter de flesta installatörerna in då de är väldigt sugna på att få ta del av de frikostiga ROT bidragen och en billig offert ger större chans om konkurrenten lämnat en dyrare offert på en dyrare och mer passande pump.
Underdimensionerade pumpar sätter de flesta installatörerna in då de är väldigt sugna på att få ta del av de frikostiga ROT bidragen och en billig offert ger större chans om konkurrenten lämnat en dyrare offert på en dyrare och mer passande pump.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.