Förbrukning i ny panna vs kombi?
Jag ser det som att hen verkligen är en som vet vad han talar om.
Han har tidigare jobbat åt firmor som installerar sånna standardlösningar men han tyckte inte om det utan ville lägga ner mer arbete på att optimera anläggningen åt kunden så han startade eget istället. Hans offerter brukar ligga en bra bit över alla andra men nu konkurrerar han med Thermias tredje största ÅF som jag också fått offert ifrån så han har varit tvungen att sänka priset.
Själv är jag målare och är tokpedantiskt och hatar att slarva mig igenom ett jobb som 99% av alla andra målare gör så jag "attraheras" väl av hans glöd för sitt arbete.
Nu vet jag inte om denna trimmning gällde BV pumpar men han talade i dem termerna när det gällde L/V.
Han har tidigare jobbat åt firmor som installerar sånna standardlösningar men han tyckte inte om det utan ville lägga ner mer arbete på att optimera anläggningen åt kunden så han startade eget istället. Hans offerter brukar ligga en bra bit över alla andra men nu konkurrerar han med Thermias tredje största ÅF som jag också fått offert ifrån så han har varit tvungen att sänka priset.
Själv är jag målare och är tokpedantiskt och hatar att slarva mig igenom ett jobb som 99% av alla andra målare gör så jag "attraheras" väl av hans glöd för sitt arbete.
Nu vet jag inte om denna trimmning gällde BV pumpar men han talade i dem termerna när det gällde L/V.
Eftersom vi inte riktigt vet hur länge vi kommer att bo kvar i huset så känns det som att en ny panna lockar lite mer, bara lite.
Skulle det ändå bli BV så kommer man att sakna den sköna känslan av att elda, det känns rejält på något sätt
Någon som vet mer om framtida elpriser och utbyggnaden av elnätet
här på forumet?
Läste någonstans att om det nu var vattenfalls vd eller någon annan höjdare hade sagt -varför ska vi sälja el för 1kr när vi kan sälja den för 2kr nere i Europa
Skulle det ändå bli BV så kommer man att sakna den sköna känslan av att elda, det känns rejält på något sätt

Någon som vet mer om framtida elpriser och utbyggnaden av elnätet
här på forumet?
Läste någonstans att om det nu var vattenfalls vd eller någon annan höjdare hade sagt -varför ska vi sälja el för 1kr när vi kan sälja den för 2kr nere i Europa
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
André opererade med 8,9 öre i överföringskostnad, men det är på tok för lågt. Nätöverföringen här jag bor ligger på drygt 39 öre per kWh. En annan fallgrop är att en del uppger el pris exkl mva för att det skall se billigare ut. 110 öre borde vara el+elskatt+elcertifikat+moms, till det kommer elöverföringskostnad - och efter den reform som ägde rum nyss, så tror jag du gör klokt i att räkna med ca 40 öre per kWh, vilket då ger ett totalpris på 1,50 kronor per kWh. Med COP värde 3,0 ger det en effektkostnad på 50 öre per kWh från pumpen plus driftskostnader för pumpens elektronik. Till detta kommer kostnad för spetsvärme. Summa summarum kommer det att bli dyrare med BVP än med pellets - i synnerhet eftersom du kan få en sprillans ny pelletsanläggning för halva investeringskostnaden av BVP. Räknar man in skillnaden i finanskostnad, så vinner pelletsen hands downJH skrev:Var inne på elskling och kikade och då kunde man binda på ett år för 110öre och då trodde jag givetvis att alla avgifter var med?
Så man får räkna med 8,9öre mer per Kwh?

CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Jag låste mitt elpris, varje kW kostar 59 öre + överföring o allt så jag har ett verkligt pris på runt 1,10/kWh. Nu ska de höja överföringspriset så det blir dyrare fastän jag har låst el-pris men det är ju som vanligt: man blir flådd...
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Ok, nått att tänka på m.a.o
När man hör hur mycket folk gör av med som har berg/jord värme låter det löjligt billigt ialf.
En person jag jobbade hos förbrukade 13000Kwh för ett liknande hus som vårat (lite mindre) inkl hushållsel.
En bekant gör av med 11000Kwh inkl hushållsel och värmer 240kvm.
ytterligare en bekant har gjort av med 40000Kwh på 6 år=6666Kwh/år i enbart uppvärmning dock.
Jag kan säga att jag har brottats ett par månader nu över valet av värmesystem, kommer bli toknöjd vad jag än väljer så man är ju lite patetisk.
När jag ställde den här frågan på Värmepumpsforumet så vart svaren lite annorlunda
Jaja, det blir nog pellets till slut ändå.
Bergatorparen: Du skrev att man får det man betalar för, är det värt att lägga 10-15K extra på en Janfire eller Biomatic?
Måste ha nån som överbevisar mig innan jag kan bestämma mig
För 15K kan jag nog byta ut halva husets fönsterbågar mot nya med isolerglas

När man hör hur mycket folk gör av med som har berg/jord värme låter det löjligt billigt ialf.
En person jag jobbade hos förbrukade 13000Kwh för ett liknande hus som vårat (lite mindre) inkl hushållsel.
En bekant gör av med 11000Kwh inkl hushållsel och värmer 240kvm.
ytterligare en bekant har gjort av med 40000Kwh på 6 år=6666Kwh/år i enbart uppvärmning dock.
Jag kan säga att jag har brottats ett par månader nu över valet av värmesystem, kommer bli toknöjd vad jag än väljer så man är ju lite patetisk.
När jag ställde den här frågan på Värmepumpsforumet så vart svaren lite annorlunda

Jaja, det blir nog pellets till slut ändå.
Bergatorparen: Du skrev att man får det man betalar för, är det värt att lägga 10-15K extra på en Janfire eller Biomatic?
Måste ha nån som överbevisar mig innan jag kan bestämma mig

stirrar man sig blind på kostnader är det inte spciellt lönsamt med en ny panna enligt mig. när det är som kallast är all värme du tillverkar dig och huset till godo.har man dålig isolering är det såklart dåligt oavsett värmekälla.när det inte är speciellt kallt det är då en gammal panna är som sämst,men då går det ändå så pass lite pellets att det känns som det är ok,på sommaren kan man köra vv med elberedare tycker jag. om man däremot värdesätter bekvämlighet är en ny pelletspanna en annan femma! vedkamin passar sig till alla system som komplement/backup/mys.
eryl dp 1960.bquem15d uppgr.mafa takskruv.pellistore.alpha2.era10.kwsid012.husqv727,keddy k800.mitsu fd35 lvp,1 1/2plan timmer ca 100m2 boyta ,byggt 1923. tillägsisol 50mm utv.55cm kuttersp vind.100mm inv linisol.oisol och ouppv källare/pannrum/tvättst.
bergvärme och vedkamin? din gamla panna+luftvärmepump+vedkamin? pelletspanna+solpanel+acktank+vedkamin? du behöver ju inte låsa dig till ett enda alternativ...
eryl dp 1960.bquem15d uppgr.mafa takskruv.pellistore.alpha2.era10.kwsid012.husqv727,keddy k800.mitsu fd35 lvp,1 1/2plan timmer ca 100m2 boyta ,byggt 1923. tillägsisol 50mm utv.55cm kuttersp vind.100mm inv linisol.oisol och ouppv källare/pannrum/tvättst.
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Av de nämnda, så är Biomatic bäst. Den är producerad i Finland för europeiska marknaden, och det innebär att man inte kan fuska med materialkvalitet eller annat på det sätt man tyvärr tenderar göra här i Sverige. En annan sak är att elektroniken på Biomatic är gjord framtidsriktad så att den enkelt kan byggas ut. Det går redan idag utmärkt att kombinera denna pannan med en luft/vatten värmepump eller med solfångare eller både och. Det är helt enkelt en smidig panna som sköter sig själv för det mesta. Att pannan dessutom har en verkningsgrad över 90 % innebär att detta är en panna som fortfarande känns modern om 20 år Ariterm betraktar sig som en kvalitetsleverantör, och ger bra garantier. Om du vill tillbringa tid med fru och barn, så är detta bästa lösningen. Den kan även utrustas så att du kan styra den på distans. Detta är vad jag menar med att man får vad man betalar för.JH skrev: Bergatorparen: Du skrev att man får det man betalar för, är det värt att lägga 10-15K extra på en Janfire eller Biomatic?
Måste ha nån som överbevisar mig innan jag kan bestämma mig![]()

Bläddra lite i manualen till denna pannan, så tror jag nog den övertygar mer än vad jag kan: http://195.198.92.151/ariterm/Ariterm-B ... w-res1.pdf
Janfires panna är i princip samma som Vedsol pannan - och båda är producerade i Italien. Fin kvalitet och bra prestanda. Janfire NH är en mycket fin brännare som dessutom används som originalbrännare i en del tyska pannor - då rödlackad. Men återigen så är det alltså detta typiskt svenska med att tumma på materialkvalitet. För Janfires brännare så är det, enligt vissa skribenter här på forumet, vissa av skruvarna som håller kinakvalitet. Bagateller kan hända, men det förringar totalintrycket. Men: Jämför man Janfire med andra svenskproducerade brännare, så har den rätt så bra kvalitet. Man har även hos Janfire lagt pengar på att utveckla produkterna så att de skall bli bättre.
Så för 10 - 15 000 extra så kan du komma bort ifrån produkter som lever på övertid. Det du betalar extra för är dels bättre materialkvalitet, och dels att de ligger upptill ett par utvecklingsgenerationer framför de billigare.
Något utav skälet till att det finns så mycket ålderdomliga och problematiska produkter på svenska marknaden, ligger i att på Kontinenten så har man nu stimuluspaket för alla som konverterar bort från olja/el/gas/kol/koks. Detta har som innebörd att den Pellmax du får installerad och klar här för 60 000 kronor, skulle komma att kosta detta EXKLUSIVE installation i Tyskland, och med de löner man har där, så skulle nog prislappen hamna kring 90 000 kronor - vilket i Tyskland anses vara BILLIGT! I Sverige avvecklades ju stimuluspaketet 2007, och sedan dess har man inte utevcklat så mycket för svenska marknaden - inte för privatmarknaden. Däremot har mycket skedd på fastighetsmarknaden
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Stepside: BV + vedkamin låter ju bra men nu vill vi gärna komma ner i kostnad då vi köpt huset dyrt och inte vill vara belånade upp till öronen.
Det är lite annat man vill göra också och då passar en ny panna bättre in i budgeten
Sen är man otroligt ekonomisk också så man sitter och letar för att hitta det bästa till billigaste priset, blir lite av en sport.
Det är lite annat man vill göra också och då passar en ny panna bättre in i budgeten

Sen är man otroligt ekonomisk också så man sitter och letar för att hitta det bästa till billigaste priset, blir lite av en sport.
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Att leta det bästa till billigaste priset är nog en dygd av nödvändighet för alla med eget hus. Det är ibland skrämmande hur snabbt pengarna flyger i väg. Jag har lärt otroligt mycket av att ha eget hus, och utvecklat färdigheter jag inte trodde jag hadde, men all lärdom kostar. Tummen har man mitt i handen, men låtsas man inte om det, så klarar man det otroliga ändå

Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Biomatic är bästa pannan men varför inte titta på CTC Ecoflex som de flesta verkar välja idag. Du kommer nog ned 10000 på priset, får CTC:s fina support och det sitter samma brännare i den som i Biomatic.
Pellmax med brännare utan uraskning tycker jag du ska stå över. Dyker ibland upp begagnade pannor för 20000 som är minst lika bra.
Lägsta elpriset idag enligt Elskling är 110 öre. Vattenfall överföringsavgift 22,5 öre. Eventuellt tillkommer hos en del också en fast avgift.
Lägre går det inte att komma. En fördubbling av elpriserna på några år och det kommer att fortsätta stiga.
Den listiga valmutan att ge majoriteten av folk (de som har fasta jobb) en månadslön extra per år (arbetslinjen) garanterar moderatseger även nästa år och en riktigt tjock kabel till kontinenten så att den billiga svenska vattenkraften och kärnkraften kan säljas dyrt på kontinenten.
Värmepump kändes som bästa valet för 3 år sedan men nu verkar pellets bli ett alternativ att räkna med igen.
Pellmax med brännare utan uraskning tycker jag du ska stå över. Dyker ibland upp begagnade pannor för 20000 som är minst lika bra.
Lägsta elpriset idag enligt Elskling är 110 öre. Vattenfall överföringsavgift 22,5 öre. Eventuellt tillkommer hos en del också en fast avgift.
Lägre går det inte att komma. En fördubbling av elpriserna på några år och det kommer att fortsätta stiga.
Den listiga valmutan att ge majoriteten av folk (de som har fasta jobb) en månadslön extra per år (arbetslinjen) garanterar moderatseger även nästa år och en riktigt tjock kabel till kontinenten så att den billiga svenska vattenkraften och kärnkraften kan säljas dyrt på kontinenten.
Värmepump kändes som bästa valet för 3 år sedan men nu verkar pellets bli ett alternativ att räkna med igen.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
EcoFlex är givetvis ett alternativ - i den mån det finns en ÅF i närområdet där TS bor. Den saknar ju automatsotning, så det blir att dra sotviskan själv med jämna mellanrum.
Pellets har väl egentligen varit ett alternativ att räkna med hela tiden eftersom det inte varit lika tungt investeringsmässigt som BVP, men jag håller med dig, Torsten: El kommer definitivt inte att bli billigare. Det värsta är att kabeln till Kontinenten kommer att komma oavsett vilka som vinner valet därför att vänstern vill fasa ut kärnkraften, men är inte överens om vilka andra energiformer som skall byggas ut i dess ställe, så snarare än att frakta el TILL Kontinenten, skulle den i ett sådant scenario komma att frakta el FRÅN Kontinenten till priser som även ockerkarlar skulle rodna över. Så antingen vi röstar blått, rött eller grönt så får vi kabeln och hur svindyr elen blir rör sig mer om nyanser än om verkliga skillnader. Varför tror du annars att man redan idag betalar lejonparten av vad solcellanläggningar kostar i stöd? Man VET vart det bär, och nu försöker man sockra det dödliga pillret för att vinna väljare - eller i det minsta BEHÅLLA dem man har.
Pellets har väl egentligen varit ett alternativ att räkna med hela tiden eftersom det inte varit lika tungt investeringsmässigt som BVP, men jag håller med dig, Torsten: El kommer definitivt inte att bli billigare. Det värsta är att kabeln till Kontinenten kommer att komma oavsett vilka som vinner valet därför att vänstern vill fasa ut kärnkraften, men är inte överens om vilka andra energiformer som skall byggas ut i dess ställe, så snarare än att frakta el TILL Kontinenten, skulle den i ett sådant scenario komma att frakta el FRÅN Kontinenten till priser som även ockerkarlar skulle rodna över. Så antingen vi röstar blått, rött eller grönt så får vi kabeln och hur svindyr elen blir rör sig mer om nyanser än om verkliga skillnader. Varför tror du annars att man redan idag betalar lejonparten av vad solcellanläggningar kostar i stöd? Man VET vart det bär, och nu försöker man sockra det dödliga pillret för att vinna väljare - eller i det minsta BEHÅLLA dem man har.
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Biomaticen har automatisk sotning. De två gånger om året som den måste sotas manuellt, tar sig sotaren anJH skrev:Så elpriset blir då 110+22,5 öre/Kmh?
Hur är Biomaticen att sota ur? kronglig?
Måste säga att jag gillar enkelheten men Pellmaxen fast Biomaticen har mer bling faktor

(Och trots mekaniken är det inte svårt då hellre)
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25