Förbrukning i ny panna vs kombi?

Skriv svar
JH
Fröträd

Inlägg av JH »

Det är här alla experterna på forumet träder in och berättar för en novis som mig vad som är bra och inte :D

Jämför man rakt av så verkar det vara samma prestanda.
Lästa om en som hade 16st kunder med Janfires panna och dom höll ständigt över 91% verkningsgrad.
Eftersom jag inte kommer att få plats med biomaticen så får jag jämföra med Pellmaxen som även den är ganska liten, 66,5K eller 75-85K?
croytos
Fröträd

Inlägg av croytos »

Men Pellmax spelar ju inte alls i samma division. Den ska du jämföra med kombinationen Focus PE20 - Nibe PB10 som brukar säljas billigt.
Är det något fel på Ecoflex som det nämndes om tidigare? Skulle bli mitt val om jag köpte helt nytt.
TMV Attack Bionordic Viking 9990
Tigex25
JH
Fröträd

Inlägg av JH »

Den bygger för mycket den med, 990mm
Verkar som att Janfire är den enda vägen att gå??
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

JH skrev:Jag ser det som att hen verkligen är en som vet vad han talar om.
Han har tidigare jobbat åt firmor som installerar sånna standardlösningar men han tyckte inte om det utan ville lägga ner mer arbete på att optimera anläggningen åt kunden så han startade eget istället.
Du ska nog inte överge tanken på bergvärme, Det som din installatör menar med "trimma" är nog optimera/justera allt rätt för bästa prestanda.
Det är inte många installatörer som gör detta utan man sätter in en mindre pump än vad man behöver o kör med högre kurva (varmare vatten=sämre COP) sen så får radiatortermostaterna hålla rätt temp i rummen vilket är helt fel om man vill allt så effektivt som möjligt..
Inga termostater o komplettera med innegivare ska man ha..

Tycker de låter som du fått tag på en extremt bra installatör :D
En annan sak är att om ni ska sälja huset så är det mer värt om det sitter VP än pellets/ved panna där o om bara inte huset har extremt högtemperarat system så blir vp billigare i drift än pellets.. Nu går ju detta ordna genom byte/omflyttning av radiatorer, Man behöver inte byta alla utan man flyttar dom största till dom mindre rummen sen köper man nya stora till dom större rummen.. En 16 kW pump bör klara sej utan eltillskott i ditt hus annars är det extremt dåligt isolerat..
Hur varma va radiatorerna när det va som kallast i vintras??
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
JH
Fröträd

Inlägg av JH »

Tack André för att du gör det så lätt för mig nu när jag övergett tanken på BV :D
Ja jag skulle kunna köpa BV bara för att installatören är så grym.
Nackdelen är ju elpriset som hamnade på 132.5 öre/Kwh eller har vi räknat fel?
Det blir för dyrt med en 16Kw då vi enbart tänkt borra 200m, en 16Kw ville han stoppa in vid 2st hål på 134m vardera.
Offerten lyder, 200m borra 12Kw optimum + volymtank med 3st funktioner+ flödesdokumenterande ventiler+ 3 raddar 22or i källaren för 142K efter ROT
Eller 200m borra, 12Kw vp för 124K efter ROT
Raddarna bjöd han på som en prutning, en annan kille han monterade hos i Sthlm fick frikyla :thumleft:
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Du har gjort helt rätt som har övergett BV. Som flera har varit inne på, så lär inte elen bli billigare, samtidigt har man de facto ett problem med att vissa producenter använder undermåliga komponenter som leder till så många haverier att det fått uppmärksamhet hos försäkringsbolagen. Vi skall inte bortse ifrån att det kan komma att bli dyrare att försäkra stöger med BV - vilket kommer att reflektera negativt på priset på dem. Jag tror i utgångspunkten att man måste utgå ifrån vad som fungerar bäst för en själv. VET man att man SKALL sälja på en given tidpunkt, kan det vara naturligt att väga in priseffekter, men är det KANSKE eller KANSKE INTE, så väljer man som om man skulle bo där permanent till sin sista dag.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
stepside
Lärjunge!

Inlägg av stepside »

detta är ett pellets forum,många tummen ner för bv alltså.ditt beslut bör grunda sig på det du känner och kan försvara och leva med i framtiden,inte vad diverse forumrävar tycker. kolla gärna för och nackdelar pellets kontra bv utan att blanda in eventuella framtida prishöjningar tycker jag...
eryl dp 1960.bquem15d uppgr.mafa takskruv.pellistore.alpha2.era10.kwsid012.husqv727,keddy k800.mitsu fd35 lvp,1 1/2plan timmer ca 100m2 boyta ,byggt 1923. tillägsisol 50mm utv.55cm kuttersp vind.100mm inv linisol.oisol och ouppv källare/pannrum/tvättst.
JH
Fröträd

Inlägg av JH »

Javisst, har nästan hela tiden känt att pellets är rätt väg att gå så det blir nog på den vägen.
Angående val av panna så pratade jag med Värmebaronen idag och även installatören som jag fått offer från var där.
Verkningsgraden verkar vara riktigt bra på deras pannor trots liggande tubrör.
Min installatör har deras vedolux med Viking bio och fick ta bort de övre rören för han kom inte över 100 grader med dessa i vilket borgar för hög verkningsgrad, eller tänker jag fel?
66.5K känns inte som någon dyr investering + att supporten kommer att vara kanon om något skulle krongla.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Jo, visst är verkningsgraden bra på en nysotad panna oavsett om tuberna är liggande eller vertikala. Men har den liggande tuber så kräver pannan tätare sotningar för att behålla sin höga verkningsgrad..... eftersom flygaskan lättare blir kvar i liggande tuber än vertikala.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
JH
Fröträd

Inlägg av JH »

Han har kört med pelletsbrännaren sen Februari utan att sota ur pannan för att se hur länge han kan köra innan den lägger av :D , han har även regelbundet mätt rökgaserna men det har bara skiljt någon grad.
JH
Fröträd

Inlägg av JH »

Jag bör nog tillägga att jag inte riktigt vet under hur lång tid han mätte upp rökgaserna, kanske bara var under ett par tre veckor?
Även representanten för VB sa att dom hade fått upp verkningsgraden väldigt högt, minns inte riktigt vad han sa men att rökgaserna låg på 70grader, förmodligen under gynsamma förhållanden... bara lite kuriosa...
JH
Fröträd

Inlägg av JH »

En annan grej jag tänkt på är varmvattnet, Pellmaxen har bara 100l vvb medans Janfiren har 150l. Hur pass långt räcker det? Har 3 barn, 9,8 och 2,5år, kan 100l bli lite lite när de två äldsta närmar sig tonåren och börjar duscha lite mer?
Någon med erfarenhet av tonåringar och duschning :D ?
stepside
Lärjunge!

Inlägg av stepside »

om du bestämt dig för pelletsuppvärmning och nytt å dyrt,se till att det är så bekvämt som möjligt angående sotning och ett stort pelletsförråd minst 2ton helst en hel årsförbrukning,om pannan har 92 eller 97% verkningsgrad är totalt ointressant och du kommer inte att märka nån skillnad alls däremot hämta pellets,bära pellets osv och sota sota sota usch.det är oxå skönt att ha nån form av återförsäljare på hemmaplan av det märke man valt ifall nåt strular. jämför alla anläggningar du är intresserad av och kolla vad de har att erbjuda och om ev prisskillnad är värt det. stor asklåda och nån form av spaksotning eller dylikt hade jag själv haft som krav vid nyinstallation iaf!
eryl dp 1960.bquem15d uppgr.mafa takskruv.pellistore.alpha2.era10.kwsid012.husqv727,keddy k800.mitsu fd35 lvp,1 1/2plan timmer ca 100m2 boyta ,byggt 1923. tillägsisol 50mm utv.55cm kuttersp vind.100mm inv linisol.oisol och ouppv källare/pannrum/tvättst.
JH
Fröträd

Inlägg av JH »

Pelletsförråd kommer det aldrig bli i vårat hus, kör den hårda stilen och fyller mini mafa 1 gång i veckan.
croytos
Fröträd

Inlägg av croytos »

JH skrev:Även representanten för VB sa att dom hade fått upp verkningsgraden väldigt högt, minns inte riktigt vad han sa men att rökgaserna låg på 70grader, förmodligen under gynsamma förhållanden... bara lite kuriosa...
70 grader i rökgastemperatur är mycket ogynnsamt.

Tycker det låter som om värmepump och pellet säljarna lindar dig kring lillfingret mer oljat snack. Tidigare var det en som skulle trimma en liten värmapump så den gav lika mycket som en större!
Nu har dom fått upp verkningsgraden väldigt högt på Pellmax!
Skiljer nog inte nämnvärt i verkningsgrad på nya pannor.

Biomatic och Ecoflex borde ge lite mer verkningsgrad på vintern då de körs på underhållsglöd och liten hysteres. Man slipper kalldraget genom pannan på det sättet.

Janfire pannan har en kopparslinga för varmvattnet. Det räknas som sämst.
Pellmax VX har värmeväxlare. Pellmax CU har kopparberedare som räknas som bäst.
För duschning ska man ha en brännare med underhållsglöd för att vattnet ska räcka om jag förstått det rätt. När varmvatten tappas startar så brännaren snabbt.
TMV Attack Bionordic Viking 9990
Tigex25
Skriv svar