Minska spån och finfraktioner?
- GoForIt Pellets
- Pannrumstomte!
Minska spån och finfraktioner?
Hej!
Någon som har något bra tips på hur man kan minska mängden spån och finfraktioner som uppkommer vid pelletshanteringen? Jag tänker närmast på det som skruven mal sönder. Någon som har exprimenterat på något slag? Jag har ett MAFA miniförråd med 1,5 meters skruv, och har funderingar på att ta upp ett större hål på plaströrets undersida, montera dit ett lämpligt nät, och på så sätt se om det går att "sila" bort spån. Någon annan som testat något liknande?
Någon som har något bra tips på hur man kan minska mängden spån och finfraktioner som uppkommer vid pelletshanteringen? Jag tänker närmast på det som skruven mal sönder. Någon som har exprimenterat på något slag? Jag har ett MAFA miniförråd med 1,5 meters skruv, och har funderingar på att ta upp ett större hål på plaströrets undersida, montera dit ett lämpligt nät, och på så sätt se om det går att "sila" bort spån. Någon annan som testat något liknande?
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Re: Minska spån och finfraktioner?
Har inte funderat så mycket på det där med spån i pelletsen eftersom min brännare inte verkar vara speciellt kännslig för det, underförbränning.
Däremot har jag funderat lite på dammängden eftersom jag har luftmatningssystem, filtret i sugaren tätnar, men inte kommit på något bra.
Däremot har jag funderat lite på dammängden eftersom jag har luftmatningssystem, filtret i sugaren tätnar, men inte kommit på något bra.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Re: Minska spån och finfraktioner?
GoForIt Pellets skrev:och har funderingar på att ta upp ett större hål på plaströrets undersida, montera dit ett lämpligt nät, och på så sätt se om det går att "sila" bort spån. Någon annan som testat något liknande?
En installatör på en mässa hade borrat massa hål i rörets undersida som spånet ramlade ur ner i en hink. Såg ut att fungera bra.
Thermia Biomatic 20+ med 200kg förråd.
-
- Entusiast!
Nu upplevde jag inte spån och finfraktion som något problem med den Viking Bio jag hade. Den tuggade glatt i sej det mesta tyckte jag. Men att borra hål i plaströret tror jag inte är någon vidare idé. Skulle tro att det påverkar trycket i brännkammaren, kanske varm luft/rök tillåts smita ut i fallröret och slangen, sen vidare ut i matningen.
Ett fyllt förråd plus en fylld skruv borde utgöra ett ganska bra mottryck. Öppnar du upp så inbillar jag mig att du också öppnar upp möjligheten för inrykning och i extrema fall att överhettningsskyddet möjligen löser ut. Har läst om en Pellx där det rök ur pelletsförrådet när pelletsen nästan var slut. En granne som haft en Iwabo hade problem med överhettningsskyddet när han ställde på för mycket på fläkten på den. Lyfte man av slangen från brännaren så blåste det och rök in i pannrummet.
Oavsett om du har en övermatad eller undermatad brännare så ska du vara noga med pelletskvalitén. Är det för mycket "smått" så reklamera.
Undermatade är inte alls okänsliga för pelletskvaliten som vissa undermatninsentusiaster här inne vill påstå. T ex har jag en bekant med en Thermia Bequem som haft problem med att internskruven i brännaren fastnat när det varit tjockt med finfraktion. Det packade ihop sig och till slut pajjade drivningen till internskruven. Löste sig när han skaffade annan pellets.
Ett fyllt förråd plus en fylld skruv borde utgöra ett ganska bra mottryck. Öppnar du upp så inbillar jag mig att du också öppnar upp möjligheten för inrykning och i extrema fall att överhettningsskyddet möjligen löser ut. Har läst om en Pellx där det rök ur pelletsförrådet när pelletsen nästan var slut. En granne som haft en Iwabo hade problem med överhettningsskyddet när han ställde på för mycket på fläkten på den. Lyfte man av slangen från brännaren så blåste det och rök in i pannrummet.
Oavsett om du har en övermatad eller undermatad brännare så ska du vara noga med pelletskvalitén. Är det för mycket "smått" så reklamera.
Undermatade är inte alls okänsliga för pelletskvaliten som vissa undermatninsentusiaster här inne vill påstå. T ex har jag en bekant med en Thermia Bequem som haft problem med att internskruven i brännaren fastnat när det varit tjockt med finfraktion. Det packade ihop sig och till slut pajjade drivningen till internskruven. Löste sig när han skaffade annan pellets.
Öh.. Mej bryr jag inte om spån och faktiskt att de spån drar upp genom skruvan och fall ner till Vikingbio och fyr.
Så har kört 6 månader dvs ca 2600 kg pellets och körde slut med pellets då där botten på min miniförråd "Mafa", och sög upp med Grovis och mätade så det ligger knappt omkring 3 DL spån och ca 2 liter pellets som blev kvar på botten.
Tyckte inte behöver måste eliminera spån trots att vikingbio klarar sig bra med små mängd spån som medfölj de pellets.
Kanske har med påverkar hur lutning är skruvan ju högre ju mer samlar spån i botten, medan lägre man ju drar de spån med upp eller hur?
Föresten min lutning skruvan ligger strax 45 grader.
Japp ...
Så har kört 6 månader dvs ca 2600 kg pellets och körde slut med pellets då där botten på min miniförråd "Mafa", och sög upp med Grovis och mätade så det ligger knappt omkring 3 DL spån och ca 2 liter pellets som blev kvar på botten.
Tyckte inte behöver måste eliminera spån trots att vikingbio klarar sig bra med små mängd spån som medfölj de pellets.
Kanske har med påverkar hur lutning är skruvan ju högre ju mer samlar spån i botten, medan lägre man ju drar de spån med upp eller hur?
Föresten min lutning skruvan ligger strax 45 grader.
Japp ...
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
- GoForIt Pellets
- Pannrumstomte!
Manin: Kör du pellets i bulk eller säck?
Jag upplever följande problem vid för mycket spån:
1. Förlängd och försvårad uppstart. Blir det för mycket spån, så närmast släcker den andra dosen pellets den lilla låga som finns.
2. Mer igensatt roster = Kräver sotning oftare
3. Fladdrande rökgastemperaturer. Normalt har jag 120-150 grader. Med mycket spån kan det variera mellan 200-350..
Jag upplever följande problem vid för mycket spån:
1. Förlängd och försvårad uppstart. Blir det för mycket spån, så närmast släcker den andra dosen pellets den lilla låga som finns.
2. Mer igensatt roster = Kräver sotning oftare
3. Fladdrande rökgastemperaturer. Normalt har jag 120-150 grader. Med mycket spån kan det variera mellan 200-350..
-
- Entusiast!
Har du problem med uppstarten så kolla vilken version av programvaran du har (det ser du på den lilla svarta kretsen på kretskortet, sitter en lapp med versionsnummer på den).
Jag vet att man "ställt på" tändelementet hårdare med senare programversioner, elementen har visat sig vara mycket driftsäkra.
Det borde eliminera startproblemet - och förmodligen de andra problemen också - då brännaren får en bättre och snabbare uppstart.
Jag vet att man "ställt på" tändelementet hårdare med senare programversioner, elementen har visat sig vara mycket driftsäkra.
Det borde eliminera startproblemet - och förmodligen de andra problemen också - då brännaren får en bättre och snabbare uppstart.
- GoForIt Pellets
- Pannrumstomte!
Det byttes förra våren av Värmebaronens distriktsansvarig. Just för att komma åt den extra högre effekten på tändelementet eftersom vi öckså har problem med högt drag.snubblaren skrev:Har du problem med uppstarten så kolla vilken version av programvaran du har (det ser du på den lilla svarta kretsen på kretskortet, sitter en lapp med versionsnummer på den).
Hej. Jag kör med säckar och fyller i miniförråd.GoForIt Pellets skrev:Manin: Kör du pellets i bulk eller säck?
Okej. Hoppas att någon dyka upp problemlösning till dig.
Jag kan förstå att det bli lite för mycket damm som är vanlig hos bulkförrådet än med manuell säckar.
Kanske man kan göra förbättring bland annan ex. filter eller någon annan typ hos bulk. kanske kan härma som Pellistor filter.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-
- Entusiast!
Då finns det två alternativ kvar.
På kretskortet sitter en switch som man kan ställa om när man som du har problem med för högt drag. Då får du ytterligare en boost på tändelementet.
Tänder den inte då heller så måste du försöka minska draget i skorstenen. T ex med en täckbricka med strypt hål ovanpå skorstenen. Andra alternativ finns säkert.
På kretskortet sitter en switch som man kan ställa om när man som du har problem med för högt drag. Då får du ytterligare en boost på tändelementet.
Tänder den inte då heller så måste du försöka minska draget i skorstenen. T ex med en täckbricka med strypt hål ovanpå skorstenen. Andra alternativ finns säkert.
- GoForIt Pellets
- Pannrumstomte!
Jag använder även den switchen, och har motdargslucka installerad. Problemet som jag tar upp i denna tråd känns dock inte relatera till det, utan att det blir så mycket spån i pelletsen, så det släcker pågående upptändning. Samt ger de andra problemen.snubblaren skrev:Då finns det två alternativ kvar.
- GoForIt Pellets
- Pannrumstomte!
Jag har inte detta problem alls när jag kör säck heller. Kanske någon slags cyklonlösning för transport av pellets mellan stor- och minförråd som samtidigt "dammsög" pelletsen.. Finns något sådant? Nån som har gjort något hemmabygge?manin skrev:Hej. Jag kör med säckar och fyller i miniförråd.GoForIt Pellets skrev:Manin: Kör du pellets i bulk eller säck?
Okej. Hoppas att någon dyka upp problemlösning till dig.
Jag kan förstå att det bli lite för mycket damm som är vanlig hos bulkförrådet än med manuell säckar.
Kanske man kan göra förbättring bland annan ex. filter eller någon annan typ hos bulk. kanske kan härma som Pellistor filter.
Jag har cyklonlösningen med transport från stort extern förråd till litet vid pannan. Och det är endast en liten del "sågspånsstora" delar som hamnar i dammsugaren plus en hel del dammpartiklar som tätar sugarfiltret.GoForIt Pellets skrev:Kanske någon slags cyklonlösning för transport av pellets mellan stor- och minförråd som samtidigt "dammsög" pelletsen.. Finns något sådant? Nån som har gjort något hemmabygge?
Har man problem med de "sågspånsstora" bitarna så är nog cyklondammsugning inget alternativ.
Moderator
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Du Roli måste få helt ren pellets till brännaren??Roli skrev: Jag har cyklonlösningen med transport från stort extern förråd till litet vid pannan. Och det är endast en liten del "sågspånsstora" delar som hamnar i dammsugaren plus en hel del dammpartiklar som tätar sugarfiltret.
Har man problem med de "sågspånsstora" bitarna så är nog cyklondammsugning inget alternativ.
Pelletsen blir ju dammsugad så att säga..

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Nej pelletsen är inte helt ren till brännaren. Cyklonen på mitt mellanförråd fångar det mesta som kommer via sugslangen och det går sedan vidare till brännaren.André skrev: Du Roli måste få helt ren pellets till brännaren??
Pelletsen blir ju dammsugad så att säga..
Det är endast några få pelletsar och lite spån förutom dammet som går vidare till dammsugaren och dess filter. Det kanske blir 1-2 liter spån och pellets som dammsugaren "filtrerar" på en hel fyllning i externförrådet, vilket brukar vara ca 4-5 ton pellets.
Moderator