Vi har nydligen satt in en Pellux 200, efter att Albin-pannan från 86 gjort sitt. Förut hade vi också
en ackumulator-tank på 500 liter, och varmvattenberedare. Vi slängde som sagt ut detta (iofs släpade och drog för blotta livet...), och har nu satt in en Pellux 200, brännaren hade vi sedan innan. Detta känns som en kanon-kombination, så både brännaren och pannan sotar sig själva, till stor det iallafall.
För mig har det bara uppstått några frågetecken.
För det första så har det blivit mycket kallare i pannrummet, det är runt nollan här i västerbotten, och det känns. Det vore inte ett problem om det inte vore för att tvättstugan ligger i anslutning, vilket gör att vi måste köra torktumlaren lite väl ofta. Förut har vi hållit cirka 26 grader, vilket torkar fint. Det är ju egentligen bra, eftersom det visar på att pannan är välisolerad, men frågan är om man/vad man kan/bör göra åt detta?
Vi fortsätter...

Rökgastemperaturen är inte alls så hög som med albin-pannan. Med den låg den på cirka 250 grader, vilket gynnar muren väl, men då hade vi ju en verkningsgrad på cirka 74% också. Med den nya pannan ligger verkningsgraden på 96%, men rökgasen endast på 100 grader. Frågan är ju om detta räcker för att undvika kondens i skorstenen? Vi har ett plåtrör som går någon meter ovanför "murningen", och någon meter ner i skorstenen också, vilket enligt kunniga bör förebygga detta lite, men hur kan man vara säker på att ingen kondens bildas? Och, hur får man isåfall upp rökgastemperaturen?
Sista frågan är, bör tryckmätaren som sitter i pannan visa något tryck vid eldning av pellets, dvs. när
pann-vattnet ligger på 90 grader? Den visar aldrig någon skillnad, så jag undrar om den är död.
Det är många frågor, och jag hoppas att ni kan hjälpa mig med några iallafall

Lev lungt!