Nibe Pellux 200 och Effecta Supra Aero

Skriv svar
EffectaSupra
Frö

Nibe Pellux 200 och Effecta Supra Aero

Inlägg av EffectaSupra »

Hej!

Vi har nydligen satt in en Pellux 200, efter att Albin-pannan från 86 gjort sitt. Förut hade vi också
en ackumulator-tank på 500 liter, och varmvattenberedare. Vi slängde som sagt ut detta (iofs släpade och drog för blotta livet...), och har nu satt in en Pellux 200, brännaren hade vi sedan innan. Detta känns som en kanon-kombination, så både brännaren och pannan sotar sig själva, till stor det iallafall.

För mig har det bara uppstått några frågetecken.
För det första så har det blivit mycket kallare i pannrummet, det är runt nollan här i västerbotten, och det känns. Det vore inte ett problem om det inte vore för att tvättstugan ligger i anslutning, vilket gör att vi måste köra torktumlaren lite väl ofta. Förut har vi hållit cirka 26 grader, vilket torkar fint. Det är ju egentligen bra, eftersom det visar på att pannan är välisolerad, men frågan är om man/vad man kan/bör göra åt detta?

Vi fortsätter... ;)
Rökgastemperaturen är inte alls så hög som med albin-pannan. Med den låg den på cirka 250 grader, vilket gynnar muren väl, men då hade vi ju en verkningsgrad på cirka 74% också. Med den nya pannan ligger verkningsgraden på 96%, men rökgasen endast på 100 grader. Frågan är ju om detta räcker för att undvika kondens i skorstenen? Vi har ett plåtrör som går någon meter ovanför "murningen", och någon meter ner i skorstenen också, vilket enligt kunniga bör förebygga detta lite, men hur kan man vara säker på att ingen kondens bildas? Och, hur får man isåfall upp rökgastemperaturen?

Sista frågan är, bör tryckmätaren som sitter i pannan visa något tryck vid eldning av pellets, dvs. när
pann-vattnet ligger på 90 grader? Den visar aldrig någon skillnad, så jag undrar om den är död.

Det är många frågor, och jag hoppas att ni kan hjälpa mig med några iallafall :)

Lev lungt!
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Re: Nibe Pellux 200 och Effecta Supra Aero

Inlägg av bergatorparen »

För pannrummets del bör ett element installeras så att ni får varmare där. Idealiskt bär en pelletsbrännare ha tilluftstemperatur på 15 - 20 grader enligt de flesta producenter. Installera gärna ett element i tvättstugan med.

Om det ryms, så stoppa in en Soliduct slang på 125 mm i skorstenen, och anordna en kondensuppsamlare längst ner i skorstenen. Detta vill oavsett andra åtgärder förlänga skorstenens liv genom att det skyddar murstocken mot de frätande ämnen som finns i all rök. Kostnaden vill ligga på kring 5 - 6 000 kronor. Som en provisorisk lösning kan ni höja effekten på brännaren från 15 kW (?) idag till ca 20 kW. Det höjer avgastemperaturen med 30 - 50 grader. Kondens bildas alltid vid förbränning av kolväten. Man ser det i bilars avgasrör, man ser det på skorstenar. Men för att undvika skadlig kondens, skall temperaturen 1 meter ner i skorstenspipan vara 60 - 80 grader - i den mån man inte har insatsrör och kondensuppsamlare. Har man insatsrör, så vill inte kondens vara något problem - dels genom att man erhåller "rätt" temperatur hela vägen upp på grund utav isoleringen som medföljer, dels genom att kondens endast skadar murade skorstenar. Det finns även andra system för att förebygga kondens, men de är inte jag så bekant med.

Tryckmätaren i pannan skall uppvisa tryck, för slutet kärl vill den typiskt visa strax under 1,5 bar (över så löser säkerhetsventilen ut), medan för öppet kärl är trycket beroende på hur högt kärlet är placerad i huset - men här talar vi då om tryck under 1 bar

Då få jag avslutningvis önska till lycka med ny panna.

Här är länk till Soliduct: http://www.soliduct.com/paketerbjudande ... -sjalv.htm
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
EffectaSupra
Frö

Inlägg av EffectaSupra »

Tack för svaret!

Jag ska kolla upp något element, tror till och med vi har några vattenburna över på vinden som man skulle kunna montera i ån rummet, också kanske satsa på en fläktkonvektor till tvättstugan.

Okej, då ska jag försöka mäta temperaturen någon meter ned då. Är den temperaturen så beroende av temperaturen utomhus? Om jag mätar nu, när det är runt nollan, kan man då lita på att det är lugnt även vid -36 som vi hade ofta förra vintern?

Ja, det var nästan det jag trodde! Ska höra av mig till installatören, det måste vara garanti på det.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

60 - 80 grader 1 meter ner är strax innan frånslag på brännaren - vid panntemperatur mellan 75 och 85 grader, och det skall inte bero på utomhustemperaturen eftersom pannan typiskt vill ha betydlig längre gångtider när det är flera tiotals minus än det är vid nollan. För att hålla rent för kondens bör man ha en dragbegränsare som vädrar skorstenspipan mellan pannkörningarna så att fuktiga avgasrester kan ersättas med torr luft från pannrummet.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Skriv svar